Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: دانشگاهها در تحقق بیانیه گام دوم بایستی ابتدا نظام مدیریتی، مهارتی و اقتصادی خود را اصلاح کند تا بتواند در حکمرانی نقش آفرین باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ نشست صمیمی استاندار با روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان با هدف بررسی چالشها و راهکارهای ارتقای نقش آفرینی دانشگاهها در تعالی حکمرانی و توسعه پایدار استان سه شنبه شب در پارک علم و فنآوری قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی رجحانی در این نشست اظهارداشت: در نظام دانشگاهی همچنان مشکلات جدی داریم و هنوز ناکارآمدی در حکمرانی دانشگاه دیده می شود و دانشگاههای ما تا ابتدا خود را اصلاح نکنند نمی توانند در اصلاح جامعه نقش آفرین باشند.

معاون عمرانی استانداری قزوین تصریح کرد: نسل چهارم دانشگاهها در مسیر پذیرش مسئولیت اجتماعی حرکت خواهد کرد اما باید آسیب شناسی کنیم که مراکز آموزش عالی کشورمان تا چه میزان در این مسیر حرکت کرده اند و کجای کار هستند.

رجحانی بیان کرد: باید پرسید تاکنون چند مقاله علمی در دانشگاهها به فنآوری تبدیل شده و خلق ثروت کرده است زیرا در این عرصه بخش خصوصی تعارف ندارد و اگر از دانشگاه دستاورد عملی می دید حتما به سراغش می آمد و از فارغ التحصیلان آن برای توسعه و بهره وری در صنعت استفاده می کرد.

این مسئول یادآورشد: از آنجا که استاد و دانشجوی ما دغدغه معیشت و اقتصاد دارد حتی مقاله تولید شده نیز در این مسیر است و بدنبال حل چالش ها نمی رود و این رویکرد باید اصلاح شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین اضافه کرد: نظام اداره دانشگاههای ما اشکال دارد و انتظار داریم دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم ابتدا خود را اصلاح و خودسازی کند تا بتواند در اصلاح نظام حکمرانی هم نقش آفرین باشد.

این مسئول گفت: امروز کمتر دانشگاهی در کشور از نظر اعتباری مستقل است و می تواند بدون اعتبارات دولتی خود را اداره کند و تامین هزینه از محل شهریه ها نیز کار اصولی نیست و نشان می دهد برنامه اقتصادی در دانشگاه نداریم.  

رجحانی اظهارداشت: اداره نظام دانشگاهی ما شبیه یک آموزشگاه و یا دبیرستان بزرگ است و با این جایگاه نمی توان انتظار داشت که نظام دانشگاهی با این رویکرد در حل مشکلات مهم کشور بتواند نقش مهمی ایفا کند.

وی اضافه کرد: دانشگاههای که هنوز نظام اقتصادی خود را حل نکرده اند چگونه می توانند در حکمرانی مشارکت کرده و گره گشای مشکلات باشند؟ لذا در نسل چهارم دانشگاهها باید هم اصلاح گر و هم پاسخگو و هم کارآمد باشند و ما رسالت داریم پایه گذار یک نظام متعالی دانشگاهی باشیم تا کارها سامان یابد.

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: برخی اساتید دانشگاهی نیز امروز به بازآموزی برخی مفاهیم نیاز دارند تا تسلط بیشتری بر امور داشته باشند و با چند نمونه دانشگاهی موفق نمی توان کار بزرگی صورت داد و به زیست بوم عملی نیازمندیم.

وی اظهارداشت: اگر دانشگاه بخواهد در حکمرانی مشارکت داشته و نقش آفرین شود حتما بایستی یک خودسازی و اصلاح اساسی را آغاز کند تا بتواند شفا بخش بیماری های اقتصادی و علمی کشور باشد.

در این نشست روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی استان دغدغه ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

واگذاری حوزه های اقتصادی به مردم، ایجاد بستر برای فعالیت بیشتر نخبگان در بخش دولتی، تقویت اقتصاد خدمات؛ جلوگیری از فرار نخبگان و سرمایه های استان، تسهیل در روند جذب نخبگان، معرفی ظرفیت گردشگری استان، سبک کردن حکمرانی در کشور، توسعه کیفی دانشگاهها، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، توجه به نیروی انسانی ماهر و متخصص برای عبور از اقتصاد نفت بنیان به اقتصاد دانش بنیان، سپردن صنایع کوچک به نخبگان دانشگاهی، استفاده از دانشگاهیان در تدوین پیوست علمی از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

همچنین توجه به راه اندازی کسب و کارهای خانگی و توسعه آنها، تلاش بیشتر در برندسازی قزوین در عرصه های مختلف، حضور دانشگاهیان در شوراهای دستگاههای اجرایی، تشکیل سمپاد مهارتی در استان، ماموریت گرا کردن دانشگاهها، ساماندهی بازار کنکور در استان، توسعه مراکز رشد در دانشگاهها و برخورداری شرکت های دانش بنیان از حمایت صندوقهای اعتباری از دیگر مطالب مطرح شده در نشست روسای دانشگاهها با استاندار قزوین بود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استانداری قزوین معاون عمرانی استانداری قزوین نقش آفرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۳۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کارگران، ستون‌های استوار نظام و مظهر خلاقیت و تلاش بی‌وقفه

احمد رضا حیدرنیا مدیرعامل محترم شرکت پتروشیمی شیرازطی پیامی روز کارگر را تبریک گفت متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

با سلام و احترام و تبریک روز کارگر به تمامی کارگران خدوم و زحمتکش ایران اسلامی

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: "کارگر مظهر تلاش و استقامت و قوام و اساس هر جامعه‌ای است. " ما در پتروشیمی شیراز مفتخریم که در کنار چنین انسان‌های شریف و فداکاری کار می‌کنیم که در تحقق شعار سال "جهش تولید با مشارکت هم" نقش‌آفرینی بی‌بدیلی داشته‌اند.

۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر، فرصتی مغتنم برای قدردانی از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه کارگران عزیز در تمامی عرصه‌ها، به ویژه در مجموعه پتروشیمی شیراز است.

کارگران پتروشیمی شیراز با تعهد، تخصص و روحیه مشارکت خود، در سال جهش تولید، گام‌های بلندی در راستای افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصولات و رونق اقتصادی کشور برداشتند. صبر، استقامت، ابتکار و خلاقیت این عزیزان در تمامی مراحل تولید، از فرآوری و تبدیل آنها به محصولات نهایی، ستودنی و قابل تحسین است.

ما در پتروشیمی شیراز همواره بر حفظ کرامت انسانی کارگران، ارتقای سطح رفاه و معیشت آنان و ایجاد محیطی امن و سالم برای کار اهتمام داشته‌ایم و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

 همچنین با برنامه‌ریزی‌های مدون و حمایت‌های همه‌جانبه، زمینه‌های لازم را برای مشارکت هر چه بیشتر کارگران در فرآیند تولید و تصمیم‌گیری‌ها فراهم خواهیم کرد.
امیدوارم در سایه همدلی، تلاش مضاعف و مشارکت همگانی، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر صنعت پتروشیمی کشور، تحقق کامل شعار "جهش تولید با مشارکت هم" و سربلندی ایران اسلامی باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  •  کارگران، ستون‌های استوار نظام و مظهر خلاقیت و تلاش بی‌وقفه
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد