Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:08:26 GMT

قصه جشن میوه‌ها و رونق گردشگری در استان یزد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۴۲۳۱

قصه جشن میوه‌ها و رونق گردشگری در استان یزد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، یکی از اتفاقات خوبی که با پیوست گردشگری اتفاق افتاده مراسم‌های شکرانه برداشت میوه و جشن میوه‌ها و جشنواره‌های متعدد فرهنگی بود که توانست در یزد به خوبی برنامه‌ریزی شود، جشن‌هایی که در ایران باستان نیز به وفور متناسب با برداشت میوه‌ها و با رویکرد شکرگزاری برگزار می‌شد.
یکی از مهمترین این جشن‌ها را می‌توان جشن انار عنوان کرد که جزو پرطرفدارترین جشنهای برداشت میوه در استانهایی مانند یزد و کرمان است، این جشنواره به خوبی توانست جای خود را در کشور باز کند و به یکی از مهمترین رویدادهای ملی گردشگری تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشن انار یا «ناردونه» یکی از جشنهایی بود که شهرستان تفت برای اولین بار به صورت جشنواره گردشگری میزبان آن شد و توانست در این وریداد ضریب اشغال هتلها را به ۱۰۰ درصد برساند و جمعیت بسیار زیادی را به سوی خود روانه کند، انهم نه فقط از سایر استانها و شهرستانها بلکه یزدی‌های زیادی نیز به سمت این جشن روانه شدند و در آن شرکت کردند.

پس از این‌که رویداد گردشگری انار توانست طرفداران زیادی پیدا کند و جامعه محلی به خوبی از آن ذی‌نفع شدند، جشنواره‌های متعدد برداشت میوه از انگور و زردآلو و پسته و خرما گرفته تا انجیر و توت و بادام و ... به جشنهای شکرگزاری افزوده شدند به طوری که امروز جزو جاذبه های فصلی از انها میتوانیم یاد کنیم.

جشن شکرگزاری توت در روستای ترکان و سپس جشن شکرگزاری زردالوی فراغه جز رویدادهای میوه ای بودند که برگزار شدند.

احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در گفتوگو با خبرنگار فارس، با بیان این که رویدادهای متنوع گردشگری در انتظار مردم است، اظهار کرد: چندین رویداد فصلی مانند جشنواره توت مزرعه ملا، جشنواره البالو طزرجان، گیلاس آمحسن ده بالا، بهشت میوه‌های نصر آباد و ... در شرف برگزاری است.

وی با بیان این‌که رویدادمحوری جزو مهمترین رویکردهای توسعه گردشگری است، گفت: مصمم هستیم تا گردشگری یزد را با رویدادهایی که پیش رو هستند، نوع بخشی کرده و توسعه بدهیم که البته این مسئله مستلزم همراهی جامعه محلی و مردم به عنوان ذی نفعان اصلی این برنامه هاست.

آخوندی با بیان این‌که مردم تاکنون به خوبی از برگزاری رویدادهای گردشگری استقبال کرده‌اند گفت: یکی از ویژگی‌های مهم و جالب توجه این رویدادها عرضه محصولات و فراورده های جانبی یک میوه و محصول است که بازار خوبی را به خصوص برای روستاییان فراهم کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد از برگزاری رویدادهای متنوع دیگر در قالب صنایع دستی هر منطقه و جاذبه های هر منطقه یاد و تصریح کرد: ظرفیت‌های شهرها و روستاهای استان را با برگزاری رویدادهای گردشگری به رخ میکشیم و برای این جاذبه‌ها رویدادهای گردشگری با محور بودن مردم تعریف خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که هر منطقه با برگزاری رویدادهای مختص خود میتواند برند شود، گفت: دهیاریها و شهرداری‌ها به خوبی میتوانند این جاذبه‌ها را شناسایی کنند و به ما در برگزاری آنها همانند قبل کمک کنند.

اما حالا که حرف از رویدادهای گردشگری شده بهتر است بدانیم که رویدادهای متنوع می‌توانند در مدیریت سفر موثر باشند و علاوه بر جذب گردشگران، در برندسازی موثر باشند.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی یزد احمد آخوندی استان یزد جشنواره میوه رهبر یزدی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی رویدادهای گردشگری برگزاری رویدادهای برداشت میوه جاذبه ها میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،  شهردار دژکرد گفت: دومین جشنواره شکوفه‌های بادام شهر دژکرد بخش سده شهرستان اقلید فارس با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع، برپایی سیاه چادر عشایری، غرفه‌های صنایع دستی، نمایش آداب و رسوم، پخت نان و غذا‌های محلی، نمایش محصولات باغی، دارو‌های گیاهی، حبوبات و معرفی مناطق گردشگری دژکرد برگزار شد.

رئیسی افزود: جشنواره شکوفه‌ها با هدف برند سازی بادام دژکرد، معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی، تولیدات محصولات کشاورزی و جذب سرمایه گذار در زمینه‌های صنایع دستی ، تبدیلی و گردشگری برپا شد.

بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهر دژکرد به کشت بادام دیم اختصاص یافته و این شهر را به بزرگترین بادامستان دیم کشور تبدیل کرده است. 
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جشنواره گفت: امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، نامگذاری شده است و این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند.
جلالی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده و به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.
در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی دژکرد به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد.
در شهر دژکرد رشته‌های صنایع دستی کیسه بافی، قالی بافی، گلیم، جاجیم، گبه، چنته، نمکدان، رودوزی سنتی و قلاب بافی فعال است.
شهر دژکرد از توابع شهرستان اقلید با جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر با وجود امامزاده شمس‌الدین محمد (ع)، چشمه‌سار‌های چهل شهیدان، پارک ساحلی، چشمه‌سار انگفته، رودخانه سفید، دره باغ گل و باغ‌های بادام، گردو، سیب، هلو، آلو و گیاهان دارویی از مقاصد نوظهور و پرجاذبه استان فارس برای گردشگران است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار