Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:46:38 GMT

از دیوارهای قد کشیده خانه‌ها تا مشکلات روحی بی‌بی ماهیجان

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۴۵۴۳

از دیوارهای قد کشیده خانه‌ها تا مشکلات روحی بی‌بی ماهیجان

‍‍‍‍‍‍

در کوچه‌ها و. خیابان‌های بیرم، برخی خانه ها را دیدم که در حال بازسازی هستند و تا سقف هم کار آنها پیش رفته است.

شهر در جنب و وجوش است و مردم هم امیدوار و وضع حکایت از آرامشی نسبی پس از حدود ۶ ماه از آن سیل ویرانگر دارد.

آنچه که امروز در بیرم لارستان مشهود است، تغییر محسوس وضعیت ساختمان ها و تخریب ویا ساخت و بازسازی خانه های سیل زده بود؛ شمار چادرهای اسکان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و جای چادرها یا خانه ای در حال ساخت است و یا میزانی از آجرو آهن و سیمان و یا هم گچی سفید پاشیده بر خاک سوزان شهر که خود حکایت از طراحی نقش ای جدید برای ساختمان های نو داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روایت و وضعیت حاکم در شهر سیل زده بیرم تا حدودی رضایتمندی نسبی را برای شهروندان و سیل زدگان در این کهن دیار به ارمغان آورده است؛ چهره شهر دگرگون شده و امیدها را برای سامان دادن وضعیت اسکان دائم خانواده ها به عنوان یک ضرورت و دغدغه جدی مردم از همان روز نخست وقوع سیل تاکنون دوچندان کرده است.

ستاد بازسازی در شهر بیرم که از همان روزهای نخست وقوع سیل راه اندازی شد، هم این روزها فعال تر به کار ساماندهی و تشکیل پرونده های ساخت مسکن سیل زدگان مشغول است و مسئولان این ستاد البته دلسوزنه و با اشراف کامل بر وضعیت ساخت و سازها نظارت می کنند.

میزان تسهیلات کفایت نمی کند

گفت وگویم با برخی مردم و شهروندان بیرم و توضیحات تکمیلی مسئولان امر اگرچه حاکی از رضایتمندی نسبی از روند اجرای ساخت وسازها و صدور پروانه های ساختمانی داشت؛ مردم اما گلایه مندی های به حقی هم داشتند که برخی از آنها در سطح استان و یا شهرستان قابل حل بود و برخی ها اما نیازمند یک عزم راسخ در سطح ملی داشت.

 ۶ ماه از آن پدیده تلخ و زیانبار گذشته است و با اینکه تمامی مراحل ، آواربرداری، صدور پروانه و نقشه و ساخت و ساز هم  خوب پیش رفته است و اما سرعت آن کاهش پیدا کرده است.

تسهیلاتی که متناسب با پیشرفت کار در چندین مرحله و هر بخش از آن نیز در یکی از بانکها پرداخت می شود و برای تکمیل پرونده در هر بانک باید ضامن، نامه نگاری و مدارک مجزا تحویل  بانکها شود هم تا تا حدودی انرژی زیادی از مردم و ستاد بازسازی می گیرد.

یکی از شهروندان بیرمی که در کوی امام سجاد (ع) ساکن است، از اینکه بنیاد مسکن و مسئولان امر در زمینه بازسازی و احداث خانه و حتی در تامین لوازم خانگی آنها را حمایت کرده ابراز رضایت داشت.

بیشترین ویرانی ها و خرابی های سیل دیماه گذشته در بیرم درهمین خیابان امام سجاد و کوچه های اطراف گزارش شده است.

این فرد سیل زده معتقد بود که میزان تسهیلات پرداختی به هیچ وجه جوابگوی تامین مصالح مورد نیاز و ساخت یک واحد مسکونی با این وضع و شرایط تورم و گرانی امروز نیست.

او تصریح کرد که با این میزان وام و حتی با کاهش هزینه های ساخت یک واحد ساده تا مرحله گچ کاری و پوشش سقف خواهد رسید.

او معتقد است که در حقیقت اصل هزینه های یک ساختمان پس از این مرحله یعنی بعد از دیوارچینی و سقف است؛ از تاسیسات آب و برق و گاز گرفته تا در و پنجره و سایر هزینه های جانبی که به هیچ عنوان با این میزان تسهیلات و هزینه های هنگفت قابل تحقق نیست .

او گفت: حداقل این وضعیت برای یک نفر در این شهر محروم از امکانات زیرساختی و رفاهی و خانواده های نیازمند آن و یا یک شخص مغازه دار و کارگر در این شرایط بسیار سخت است.

یکی دیگر از سیل زدگان و از مددجویان کمیته امداد در شهر بیرم که خانه اش هم به شدت در آن سیل ویرانگر آسیب دیده بود ، تصریح کرد که با توجه به افزایش قیمت مصالح و هزینه های هنگفت، توان ریسک پذیری و شروع بازسازی خانه اش را ندارد و خواستار افزایش میزان تسهیلات و کمک های بلاعوض برای رهایی از این وضعیت بود.

برخی خانواده ها و مردم سیل زده در شهر بیرم که به شدت در تنگنای اقتصادی بودند هم از اینکه حتی توان مرحله نخست ساخت مسکن که همان پی ریزی و یا پی کنی ساختمان است را نداشتند.

یک زن سرپرست خانوار در شهر بیرم بیان کرد که حتی درکارهای اولیه مربوط به ساخت مسکن که همان پی ریزی و پی کنی ساختمان است و بعد از این مرحله باید قسط اول وام مسکن را دریافت کنم با مشکل مواجه هستم و توان مالی برای شروع ساخت خانه را ندارم.

انعطاف برای کمک به سیل زدگان

البته مدیر ستاد بازسازی سیل بیرم تاکید کرد که مشکل این خانواده ها قابل حل است و ما حتی خارج از قانون و برای کمک به این خانواده های نیازمند و فقیر حاضر هستیم که مبلغ قسط اولیه را حتی قبل از شروع پی کنی ساختمان به آنها اعطا کنیم.

کرامت ابراهیمی گفت که البته بر اساس قانون پرداخت قسط نخست وام مسکن سیل زدگان بعد از پی ریزی و پی کنی ساختمان و آغاز فنداسیون است اما برای رفع مشکل این خانواده ها این استثنا را قائل می شویم و قسط اول را در صورت تشکیل پرونده و معرفی به بانک پرداخت خواهیم کرد.

ابراهیمی تاکید کرد که هماهنگی های لازم با کمیته امداد برای تخصیص کمک های ویژه در حوزه مسکن و حتی تامین لوازم خانگی برای این خاناده ها انجام شده است.

اعطای ۵۰ میلیون وام بلاعوض به مددجویان

محمد کریمی مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه بیرم هم در همین زمینه گفت که تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال به مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی وام بلاعوض اعطا می شود.

وی تصریح کرد: البته اعطای این مبلغ وام بلاعوض پس از مرحله سقف و برای تکمیل نهایی واحد مسکونی مددجویان پیش بینی شده است.

کریمی شمار افراد و مددجویان سیل زده که خانه هایشان نیازمند بازسازی است حدود ۲۷۰ نفر است و کمیته امداد با تمامی توان در کنار مردم و سیل زدگان است و در تامین لوازم خانگی انها نیز تسهیلات و کمک های ویژه ای در نظر گرفته است.

تامین سیمان دغدغه جدی سیل زدگان

برخی مسئولان در حوزه‌های مختلف، زمان بروز سیل اواسط دی ماه ۱۴۰۰ به بیرم لارستان آمدند و ضمن دلگرمی و همراهی با مردم سیل زده وعده هایی دادند که سیل زدگان امیدوار به تحقق این وعده ها هستند.

یکی از وعده های داده شده تامین سیمان و مصالح ساختمانی و میل گرد رایگان برای بازسازی خانه های تخریبی و همچنین صدور پروانه ساخت رایگان و آواربرداری زودهنگام خانه ها و تامین برخی اقلام و لوازم خانگی بود.

یکی از شهروندان بیرمی وعده ها و قول های مسئولان در آن روزهای سخت وقوع سیل را یادآوری کرد و از وعده  هشت تُن سیمان برای هر واحد مسکونی سخن گفت و خواستار تحقق این مهم بود.

آنها گفتند با اینکه برخی خانه ها حتی سقف هم کار شده اما از وعده هایی که برای تامین سیمان و میلگردهای رایگان با ما داده بودند همچنان خبری نیست.

امام جمعه بیرم در این زمینه گفت: باید از همه مسئولان و مدیرانی در سطح ملی و استان و شهرستان و همچنین نهادهای و دستگاه هایی که از همان روز نخست وقوع سیل با حضور میدانی در سطح منطقه سیل زده به میان مردم آمدند و امدادرسانی و خدمات رسانی کردند، قدردانی کرد اما انتظار داریم که وعده های داده شده در بخش های مختلف به خصوص در حوزه ساخت مسکن و تامین مصالح رایگان هم به نحو شایسته عملیاتی شود.

سید مصطفی حسینی تصریح کرد: برخی نهادها همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به طور مستمر و میدانی در صحنه حضور داشته اند و از همان زمان وقوع سیل پس از آماربرداری از تعداد واحدهای مسکونی تخریب شده و یا آسیب دیده از سیل، اقدام به آواربرداری از خانه ها کردند باید قدردانی کرد اما همچنان انتظار مردم در برخی موضوعات برآورده نشده و تکلیفشان باید روشن شود.

تحویل نخستین محموله سیمان رایگان به سیل زدگان بیرم

البته نخستین محموله سیمان رایگان اهدایی از سوی بنیاد مستضعفان که همواره از دغدغه های مردم شهر سیل زده بیرم لارستان بود؛ اواسط خدادماه ۱۴۰۱ تحویل سیل زدگان شد اما مردم امیدوار به ادامه این روند و تامین این نیاز ضروری برای تکمیل و تسریع در روند اجرای ساخت خانه های خود هستند.

مدیر ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بیرم گفت: تامین سیمان یکی از دغدغه های جدی سیل زدگان برای شتاب بخشی در اجرای ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی بود که با اهدای نخستین محموله از سوی بنیاد مستضعفان، سیل زدگان این شهر هم امیدوار به اتمام و اجرای خانه های مسکونی خود خواهند شد.

ابراهیمی اظهار داشت: با توجه به نیاز شهروندان به هر واحد مسکونی ۱۶۰ پاکت سیمان رایگان اهدا شده است.

وی یادآور شد که هر تریلر حامل ۴۸۰ پاکت سیمان بود که از کارخانه سیمان نهاوند استان همدان بارگیری و با کرایه ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان به دست مصرف کنندگان رسید.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال به مناطق سیل زده جنوب فارس

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم گفت:۶۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی مناطق روستایی و نوسازی مدارس تخریب و یا آسیب دیده از سیل دیماه ۱۴۰۰ در مناطق جنوب این استان تخصیص یافت.

خلیل عبدالهی اظهار داشت: ۳۰۰ میلیارد ریال از این میزان برای بازسازی و توسعه مناطق روستایی در شهرهای سیل زده جنوب فارس اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال هم برای بازسازی مدارس آسیب دیده از سیل دیماه گذشته در این مناطق تخصیص یافته است که این مدارس به طور میانگین بین ۲۰ تا ۷۰ درصد تخریب و یا دچار آسیب شده اند.

بیش از ۱۵۰۰ مدرسه در سیل دیماه گذشته در کل کشور دچار آسیب و یا تخریب شدند که بخش عمده ای از این مدارس در سطح شهرهای جنوبی فارس گزارش شده است.

عبدالهی بیان کرد: همچنین علاوه بر این میزان اعتبار، اردیبهشت امسال هم رقمی افزون بر پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای کمک به مناطق سیل زده و بازسازی برخی زیرساخت های تخریب شده ناشی از سیل دی ماه امسال در مناطق جنوبی این استان اختصاص یافت .

توسعه بیرم از رهگذر سیل

فرماندار ویژه لارستان هم گفت: با ایننکه سیل ویرانگری ها و خسارات مالی و دشواری های زیادی برای مردم و شهروندان منطقه بیرم به بار آورد اما نباید از برخی اقدام ها و اجرایی شدن برخی پروژه های عمرانی کلان و توجهی که مسئولان و دولت در سطح استان و ملی از رهگذر همین سیل به بیرم معطوف داشته نیز غفلت کرد.

داریوش دهقان معتقد است که بیرم اینک در کانون توجه مسئولان و دولت به طور ویژه و البته رسانه ها قرار گرفته است و بسیاری از بنگاه های کلان سرمایه گذاری و اقتصادی کشور هم آماده خدمت و سرمایه گذاری در این شهر و کمک به توسعه هم جانبه آن هستند.

وی تصریح کرد که بسیاری از چالش ها و مشکلات گذشته و مغفول مانده از سالیان متمادی در بیرم هم اینک و پس از وقوع سیل تاکنون در حال مرتفع شدن است و بواسطه وقوع سیل هم اینک بسیاری از درخواست های مردم در مدار اجرا و تخصیص اعتبار در سطح استان و ملی قرار گرفته است.

اعطای ۲۷۰ میلیارد ریال لوازم خانگی به سیل زدگان جنوب فارس

دهقان یادآور شد: یکی از وعده های داده شده در خصوص تامین سیمان و مصالح ساختمانی و میلگرد رایگان برای بازسازی خانه های تخریبی و همچنین صدور پروانه ساخت رایگان و آواربرداری زودهنگام خانه ها و تامین برخی اقلام و لوازم خانگی در هنگام بروز سیل از سوی مسئولان استانی و ملی بود که بخش زیادی از این وعده ها تحقق یافته است.

وی بیان کرد: در زمینه تامین لوازم خانگی تاکنون در دو مرحله کمک های ارسالی از سوی بنیاد برکت و نهادهای حمایتی به سیل زدگان تحویل داده شده است.

او تصریح کرد: تاکنون رقمی افزون بر ۲۷۰ میلیارد ریال انواع لوازم خانگی به مناطق سیل زده جنوب فارس تحویل شده که بخش عمده ای از این محموله های کمکی به مردم و افراد مشمول در شهر بیرم بوده است.

فرماندار لارستان افزود: یکی از دغدغه های مردم سیل زده همچنین تاخیر در اعطای وام بلاعوض است که در این راستا و با هماهنگی های انجام شده و با توجه به میزان پیشرفت کاری ساختمان ها این وام ها هم به سیل زدگان پرداخت خواهد شد؛ میزان وام بلاعوض در شهر ۶۰۰ و در روستاها نیز ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی گفت: در زمینه تامین سیمان رایگان و میلگرد هم موضوع با رایزنی نماینده مجلس، استاندار و مسئولان استانی در حال نهایی شدن است و بر اساس آخرین بررسی ها این مشکل هم تا دو هفته آینده مرتفع خواهد شد.

وی در زمینه تامین آب بیرم از سد سلمان هم گفت: موضوع با جدیت در حال پیگیری است و یکی از اولویت های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان لارستان تامین آب شرب سالم برای شهر بیرم و سایر مناطق و شهرهای جنوبی فارس از طریق سد سلمان است.

دهقان یادآور شد: همچنین تامین آب بیرم در کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفته و با نصب چهار دستگاه آب شیرین کن مشکل آب آشامیدنی این منطقه نیز حل خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: مبلغ ۵۰ میلیارد ریال هم از محل اعتبارات سیل برای بازسازی مرکز جامع سلامت بیرم و بیمارستان این شهر که در اثر وقوع سیل دچار آسیب شده بود اختصاص یافت که تاکنون مبلغ ۱۰ میلیارد ریال آن به شهرستان ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: البته پس از وقوع سیل منطقه بیرم و شهرستان لارستان به خوبی در کانون توجه مسئولان و نهادهای مختلف در سطح استان و ملی قرار گرفت و در سایه همین توجهات اقدام های خوب و ماندگاری برای شهرستان در حال رقم خوردن است.

دهقان تصریح کرد که البته شهرستان لارستان و شهر بیرم در سیل دیماه گذشته بیشترین خسارات را به نسبت دیگر مناطق استان فارس داشتند که علاوه بر تامین بخشی از لوازم خانگی از سوی بنیاد علوی در زمینه ساخت خانه های مسکونی با همت و تلاش و اهتمام ویژه دولت و بنید مسکن انقلاب اسلامی و همچنین مجموعه ستاد مدیریت بحران استانداری فارس گام های بزرگی برداشته شده است.

اعطای محموله ۲۰۰ میلیارد ریالی بنیاد علوی به سیل زدگان جنوب فارس و بیرم

محموله ۲۰۰ میلیارد ریالی بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان کشور شامل انواع لوازم خانگی امروز هم اوایل خرداد ۱۴۰۱ با حضور جمعی از مسئولان ملی و محلی به سیل زدگان و افراد مشمول در شهرهای جنوب فاس اعطا شد.

این لوازم خانگی شامل ۶۰۲ دستگاه یخچال، ۳۳۸ دستگاه بخاری، ۱۶۷ مورد لباس شویی ، ۲۲۰ دستگاه تلویزیون، ۳۵ دستگاه  آبگرم کن و ۱۲۸ مورد اجاق گاز و همچنین هزار و ۸۰ تخته موکت فرش ۶ متری است.

این دومین محموله اهدایی به سیل زدگان جنوب فارس از زمان وقوع سیل در دیماه ۱۴۰۰ از سوی این بنیاد و با همکاری سایر نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام ره است.

در مرحله نخست و در بهمن سال گذشته نیز بیش از ۷۰ میلیارد ریال نیز لوازم خانگی به سیل زدگان این مناطق اهدا شد.

۸۳۱ خانه آسیب دیده در حال بازسازی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت که هم اینک و بر اساس بررسی های انجام شده تعداد ۸۳۱ واحد مسکونی که در سیل دیماه ۱۴۰۰ در شهرستان های لامرد و لارستان در جنوب استان، دچار آسیب و یا تخریب شده بودند در حال بازسازی است.

خلیل عبدالهی اظهار داشت:  ۴۱۵ واحد مسکونی مربوط به شهرستان لارستان و ۴۱۶ خانه خساارت دیده و در حال بازسازی نیز مربوط به لامرد است.

وی بیان کرد: همچنین تعداد ۷۷۷ واحد هم در این ۲ شهرستان جنوبی فارس در حال آوار برداری نهایی هستند.

او تصریح کرد: ۶۳ خانه مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل دیماه گذشته در این شهرستان ها تخریب وبازسازی و هم اینک تا مرحله سقف در حال اجرا هستند که ۵۳ مورد از این تعداد در شهرستان لامرد است

گفت:۲۳۳ خانه مسکونی در لارستان و ۲۱۰ مورد هم در لامرد از جمله خانه های مسکونی هستند که مراحل نقشه برداری و عملیات پی ریزی و فندانسیون ساختمان آنها انجام شده است.

وی افزود: همچنین تعداد ۱۱۱ واحد مسکونی در این دو شهرستان در مرحله دیوارچینی هستند.

او یادآور شد: همچنین تعداد ۲۳۷ واحد مسکونی در شهرستان لارستان و ۳۰۳ مورد هم در لامرد هم محموله های میلگرد رایگان در اختیار آنها قرار گرفته است.

افزود: همچنین تاکنون پرونده ۵۹۵ واحد مسکونی خسارات دیده از سیل و مشمول دریافت وام نیز به بانک های عامل معرفی شده است.

معرفی پرونده ۵۰۰ منزل مسکونی به بانک‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس فعالیت های ستاد بازسازی و دستگاه های خدمات رسان و اجرایی در شهر سیل زده بیرم را رضایت بخش وجهادی توصیف کرد و گفت که تاکنون بالای ۵۰۰ پرونده مربوط به واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل دیماه ۱۴۰۰ در این منطقه به بانک های عامل معرفی شده است.

عبدالهی ادامه داد: بر اساس گزارش ستاد بازسازی در شهر بیرم و بازدیدهای میدانی از منازل مسکونی خسارت دیده برخی بانک ها از جمله تجارت و مسکن در پرداخت وام و بلاعوض به مردم و شهروندان خوب عمل کرده اند و مردم هم راضی بودند.

وی تصریح کرد: برخی بانک ها نیز تا حدودی نسبت به تامین وثیقه و ضامن سخت گیری هایی دارند که انتظار است با توجه به شروع فصل گرما و تاکید مسئولان استانی و ملی برای تسریع و شتاب بخشی در ساخت و ساز منازل مسکونی مردم سیل زده نسبت به پراخت وام متقاضیان نیز همت کنند.

وی ابراز داشت: تاکنون ۲۰ منزل مسکونی هم تا مرحله سقف در حال احداث است و مابقی نیز در حال پی ریزی نقشه ، پی کنی و یا تا مرحله دیوارچینی در حال اجرا هستند.

عبدالهی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم اینک آواربرداری از تمامی منازل مسکونی خسارت دیده از سیل بیرم اعم از تخریبی و یا تعمیری را انجام داده و تمامی مراحل نقشه برداری ساختمان و نظارت ها نیز به صورت رایگان است.

وی گفت: برای واحدهای مسکونی شهری و آنهایی که تخریبی هستند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶۰ میلیون تومان هم بلاعوض پیش بینی شده است و برای واحدهای مسکونی خسارت دیده در روستاها هم ۱۲۰ میلیون تومان وام و۵۰ میلیون تومان هم بلاعوض پیش بینی شده که به متقاضیان پرداخت می شود.

بخش بیرم با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری لار مرکز لارستان قرار دارد.

یک هزار و ۵۴۴ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی شهرستان لارستان و بخش بیرم این شهرستان خسارت وارد کرد که ۳۰۶ مورد این واحدها تخریبی و نیازمند بازسازی گزارش شده است.

از مجموع بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میزان خسارات برآورد شده ناشی از سیل دیماه ۱۴۰۰ در جنوب فارس افزون بر ۷۰۰میلیارد تومان آن مربوط به شهرستان لارستان است.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، چهار بخش ،هفت شهر و ۱۷۰ روستای دارای سکنه در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

تلاش دولتمردان به سیل زدگان بیرم قابل تقدیر است

نماینده مردم شهرستان های پنج گانه لارستان، اوز، گراش، خنج و جویم در مجلس شورای اسلامی  گفت: کارها و اقدام های خوبی در بخش های مختلف به ویژه در زمینه ساخت واحدهای مسکونی و بازسازی و تامین اقلام و لوازم خانگی در بخش بیرم انجام شده و تا حدودی آرامش نسبی حاکم شده است.

حسین حسین زاده در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:با یک بررسی دقیق و جامع تر از زمان وقوع سیل تاکنون بیشتر می توان به خدمات و نگاهویژهو دغدغه دولتمردان و مسئولان در حوزه های مختلف نسبت به سیل زدگان و رفع چالش های فراروی نها پی برد.

او تصریح کرد: از همان روزهای وقوع سیل که با ورود و حضو مدانی مسئولان استانی و ملی و وعده های داده شده تا حصول نتیجه کامل همچنان در دستور و اولویت کار قرار دارد و موضوعات و مسایل سیل زدگان با جدیت در سطح استان و ملی پیگیری خواهد شد.

او بیان کرد: با وجود محدودیت ها و شرایط خاص اقصادی اما دولت و مدیریت اجرایی استان با تمام توان و با انگیزه در کنار سیل زدگان هستند و تاکنون از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اند.

اندوه بی بی ماهیجان و ضرورت بازتوانی روحی سیل زدگان

اگرچه همه از کمک رسانی ها و ساماندهی وضعیت مسکن و اسکان و بازسازی خانه های مسکونی سیل زدگان سخن به میان آمد اما با نگاهی عمیق تر و جامع تر به مشکلات سیل زدگان به نظر می رسد همچنان خلاء ها و چالش های نهفته دیگری وجود دارد که مغفول مانده است.

از فحوای کلام و بطن صحبت ها واندوه درون برخی مردم و ساکنان شهر بیرم چالش های دیگری هم پیدا بود که از نظرها تاکنون دور مانده است؛ برخی خانواده ها و عمدتا در مناطق روستایی با وجود تحقق خواسته ها و نیاز مبرمشان یعنی مسکن و نو شدن خانه هایشان اما انگار همچنان دلی پرآشوب و ناآرام داشتند و هنوز گم شده ای دارند.

بی بی ماهیجان یک زن سرپرست خانوار است و با اینکه سیل خانه اش را سخت دچار خسارت کرده بود و از قول مسئولان بنیاد مسکن قابلیت سکونت هم نداشت اما حاضر به تخلیه خانه قدیمی خود نبود و حتی درخواستش این است که اگر می شود این خانه را تخریب نکنند و در جایی دیگری به او زمین دهند.

ذات و طبیعت سیل و بلایای طبیعی بر ویرانگری و تخریب و آوارگی و غم و پریشانی و هراس و بیم و گاه گسستن پیوند جان و فنای تن است و اما آنچه که بیش و بیشتر مورد توجه و اهتمام بود، تمرکز بر ساختارهای فیزیکی و سخت افزاری است و به نظر کمتر به مسایل روحی و روانی و نگاه های روان شناختی و جامعه شناختی مردم و سیل زدگان توجه کرده ایم. 

به عقیده کارشناسان و با مطالعه ای عمیق تر و دقیق تر از آثار مخرب و نتایج منفی بلایای طبیعی آنست که در این رهگذر باید مدیریتی یکپارچه شکل بگیرد و به همان میزان که بر رفع مشکلات مسکن و حوزه سخت افزاری مردم اهتمام می ورزیم که امری لازم و واجب است است نباید از بُعد مسایل روحی و روانی و مساله روان شنناختی سیل زدگان هم غفلت کرد.

یک زن سرپرست خانوار که در خانه قدیمی و سیل زده اش زندگی می کرد در این باره می گوید که حتی اگر خانه و سرپناه دیگری هم برایم بسازند باز هم نگرانم چون تمامی خاطرات و یک عمر زندگی ام از بین رفته است.

این وضعیت و همین ابراز نگرانی و ضعف های روحی و روانی به وضوح و محسوس در بین اعضای چندین خانواده در شهر سیل زده بیرم حاکم بود و به نظر می رسد این افراد بیش از انکه نیازمند ایجاد سرپناه و ساخت خانه باشند به شدت نیاز به تسکین درون و بهبود شرایط روحی و روانی بودند.

برچسب‌ها تسهیلات مسکن بیرم بنیاد مسکن لارستان سیل فارس پروندهٔ خبری وقوع سیلاب در ۴ استان جنوبی و تلاش برای امدادرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تسهیلات مسکن بیرم بنیاد مسکن تسهیلات مسکن بیرم بنیاد مسکن لارستان سیل فارس مدیریت بحران استانداری فارس مسکن انقلاب اسلامی سطح استان و ملی تامین لوازم خانگی شهرستان لارستان مسکونی خسارت دیده وعده های داده شده بازسازی خانه شهر سیل زده بیرم خانه های مسکونی واحدهای مسکونی مسئولان استانی حال بازسازی میزان تسهیلات ستاد بازسازی سیمان رایگان میلیون تومان میلیارد ریال برای بازسازی سیل زدگان روحی و روانی سوی بنیاد او تصریح سیل دیماه مردم سیل زده تامین سیمان واحد مسکونی کمیته امداد صدور پروانه دیده از سیل شهر بیرم ناشی از سیل خانواده ها وام بلاعوض بنیاد مسکن دچار آسیب آسیب دیده ساخت خانه ساخت مسکن جنوب فارس انجام شده یادآور شد پی ریزی تا مرحله خواهد شد تا حدودی وقوع سیل بر اساس چالش ها هم اینک بانک ها وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، گفت: امروز دومین مرحله مردمیاری و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز در مناطق سیل زده شهرستان دشتیاری و روستاهای اطراف آن انجام شد.

به گزارش ایسنا،‌ ناخدا دوم علی خزائی، فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این پایگاه در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارات‌ وارد شده به شهرستان دشتیاری و روستاهای اطراف، نیروی دریایی ارتش، برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی و با هدف کمک به مردم سیل‌زده در این مناطق به امدادرسانی و تامین نیازهای اساسی مردم پرداخت.

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش ادامه داد: پایگاه نیروی دریایی پسابندر با تمام توان و تجهیزات خود و با همکاری دیگر نهادها و سازمان ها، نسبت به تهیه کالاهای اساسی مورد نیاز اقدام کرد و امروز در دومین مرحله، این کالاها در بین مردم شهرستان دشتیاری و روستاهای اطراف تقسیم شد.

ناخدا دوم خزائی، همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان رفع نشود کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • امدادرسانی به سیل‌زدگان در شرق و جنوب کشور
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسابقات فوتسال دانش آموزان ابتدایی جنوب فارس
  • از روان تا درمان
  • کنایه تمسخر آمیز وزیرخارجه رژیم اسرائیل به اردوغان؛ سریالت را ببین + عکس | واکنش ترکیه
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان