Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرفیع‌احمد جواهری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اقداماتی که توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران برای معافیت از پرداخت مالیات کتاب‌فروشان انجام شده‌است، اظهار داشت: کتاب‌فروشی‌هایی که فقط کتاب می‌فروشند و جواز کسب از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان دریافت کرده‌اند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در خصوص نحوه محاسبه مالیات کتاب‌فروشانی که لوازم‌التحریر و دیگر کالاها را در کتاب‌فروشی به فروش می‌رسانند، توضیح داد: این گروه می‌توانند با ممیز مالیاتی وارد بحث و گفت‌وگو شوند و به او درباره معاف بودن بخش فروش کتاب توضیح دهند تا در صورت قبول ممیز مالیاتی، فقط برای بخش‌های دیگر فروشگاه مالیات پرداخت کنند.

حدود ۶۰۰ کتاب‌فروشی در ایران عضو اتحادیه هستند

جواهری با تاکید بر اینکه بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها در ایران عضو اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نیستند، افزود: به همین دلیل این کتاب‌فروشی‌ها مجبور به پرداخت مالیات هستند. حدود ۶۰۰ کتاب‌فروشی در ایران عضو اتحادیه هستند، این در حالی است که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کتاب‌فروشی در ایران داریم. یعنی نزدیک به نصف کتاب‌فروشان ایران بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کتاب‌فروشان عضو اتحادیه از پرداخت مالیات سال ۱۴۰۰ معاف هستند

او درباره چرایی اینکه برخی از کتاب‌فروشان با وجود تسهیلاتی که با عضویت در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌توانند از آن استفاده کنند، عضو اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نشدند، بیان کرد: اینکه چرا عضو نشدند به هر فرد بستگی دارد اما قانون بر این اساس است که کتاب‌فروشان باید از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان جواز بگیرند. نه تنها کتاب‌فروش بلکه هر شغلی برای فعالیت اقتصادی باید جواز داشته‌باشد.

تفاوتی ندارد که کتاب‌فروش جواز کسب خود را از کدام اتحادیه دریافت کرده‌باشد، در هر صورت اگر جواز خود را از اتحادیه مورد نظر دریافت کرده‌باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود

به گفته جواهری، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌تواند مانع ادامه فعالیت کتاب‌فروشی‌های بدون مجوز شود، اما چنین اقدام نخواهند کرد، زیرا ویترین کتاب‌فروشی‌ها در تعداد کم است و اتحادیه مانع فعالت باقی کتاب‌فروشان نخواهدشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم بیان کرد: بر اساس این بند گروه‌هایی که فعالیت فرهنگی می‌کنند و جواز کسب از وزارت فرهنگ و ارشاد دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گفته جواهری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌است که بر اساس آن جواز کتاب‌فروشی‌هایی که توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان اعطا می‌شود، به این منزله است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن جواز را صادر کرده‌است، کتاب‌فروشان عضو اتحادیه برای معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ هم می‌توانند از این تفاهم‌نامه استفاده کنند.  

مدیر انتشارات ابوعطا با اشاره به اینکه در شهرهای غیر از تهران و قم کتاب‌فروشان مجوز فعالیت خود را  از اتحادیه‌های مختلفی مانند اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر، اتحادیه عکاسان و کتاب‌فروشان و... دریافت می‌کنند، ادامه داد: تفاوتی ندارد که کتاب‌فروش جواز کسب خود را از کدام اتحادیه دریافت کرده‌باشد، در هر صورت اگر جواز خود را از اتحادیه مورد نظر دریافت کرده‌باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران هومان حسن پور مالیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران هومان حسن پور مالیات اتحادیه ناشران و کتاب فروشان پرداخت مالیات معاف وزارت فرهنگ و ارشاد کتاب فروشی ها دریافت کرده عضو اتحادیه جواز کسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه را تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز_ یکشنبه ۹ اردیبهشت _صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان) با اصلاح مواد ۱۶ الی ۱۸ این طرح به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده ۱۶- یک ماده به‌عنوان ماده (۵۰) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به‌شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده ۵۰- موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مطابق موعد ذکر شده در تبصره (۱) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۱- سه سال پس از استقرار بستر اجرایی، سازمان موظف است امکان استعلام برخط میزان مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده (۴۶) این قانون را با لحاظ معافیت‌های موضوع ماده (۴۷) این قانون، حسب مورد برای دفاتر اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید.

پس از موعد فوق، کلیه اشخاص غیرتجاری مکلفند در صورتی که عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع این تبصره، مشمول مالیات باشد، مالیات مذکور را همزمان با انتقال، حسب مورد از طریق دفاتر اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با رعایت مفاد تبصره (۴) ماده (۴۹) این قانون به‌صورت علیالحساب پرداخت نمایند. در محاسبه مالیات علی الحساب، عایدی حاصل از انتقال هر دارایی به صورت مجزا لحاظ می‌شود. در صورت عدم پرداخت مالیات موضوع این تبصره، اشخاص فوق مجاز به انتقال دارایی‌های مذکور نیستند.

تبصره ۲- سه سال پس از استقرار بستر اجرایی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند با همکاری سازمان، حساب یا حساب‌های امانی را به‌منظور فراهم کردن امکان پرداخت ثمن معامله و نیز وصول وجوه مرتبط با معامله از قبیل عوارض و مالیات متعلق از مبلغ واریزی به حساب مذکور به‌صورت سامانه‌ای و حسب مورد همزمان با ثبت سند یا تعویض شماره انتظامی (پلاک) ایجاد نمایند. استفاده از این حساب‌ها به‌منظور انجام معامله برای متعاملین الزامی نیست و منوط به درخواست متعاملین است.

تبصره ۳- آیین‏‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف یک سال پس از استقرار بستر اجرایی، توسط سازمان با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‏‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۱۷- یک ماده به‌عنوان ماده (۵۱) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده ۵۱- «اقاله یا فسخ معاملات قطعی» دارایی‌های موضوع ماده (۴۶) این قانون، تا پایان اسفند سال بعد از انجام معامله و به طور کلی «ابطال معامله بر اساس آرای قطعی مراجع قضائی» به عنوان معامله جدید تلقی نخواهد شد و صورتحساب‌های الکترونیکی معامله مذکور باطل می‏‌شود. در موارد فوق سازمان موظف است پس از بررسی مجدد شرایط اعطای معافیت موضوع ماده (۴۷) این قانون، نسبت به محاسبه مجدد مالیات موضوع تبصره (۱) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اقدام نماید.

ماده ۱۸- حذف شد.»

کد خبر 748642

دیگر خبرها

  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب