Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی راه بهبود اقتصاد بیمار کشور است، گفت: دولت گذشته در مدیریت هزینه‌ها و جذب سرمایه‌گذار نمره مردودی آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا کُردزنگنه، کارشناس اقتصادی و رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز درباره وضعیت اقتصادی کشور بعد از ابلاغ چشم‌انداز ۱۴۰۴ از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در حال حاضر بیکاری، تورم، گرانی، نقدینگی در کشور وجود دو سرمایه‌گذاری تنها راه مقابله با شرایط نامناسب اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌تواند اقتصاد کشور را از حالت یکنواختی دربیاورد، اضافه کرد: دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن در حال تلاش بوده و سعی کرده شرایط نامناسب اقتصادی که از دولت گذشته برجای مانده بود را بهبود بخشد.   این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در کشور باید از سوی دولت پیگیری شود و بخش خصوصی نیز فعلاً معتقد به سرمایه‌گذاری نیست و برخی شرکت‌های خارجی نیز تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، اما تحریم مانع شده است.   کُردزنگنه بیان کرد: با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توان به تحقق افق ۱۴۰۴ در حوزه اقتصادی امیدوار بود و دولت سیزدهم در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده و می‌تواند راهگشا باشد.   وی در ادامه توضیح داد: دو عامل جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی می‌تواند اقتصادی بیمار کشور را نجات دهد، آمریکا همه دنیا نیست و کشورهایی هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، بنابراین باید در این زمینه اقدام کرد.   رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: دولت‌های گذشته از جمله دولت «تدبیر و امید» موفق به مدیریت هزینه‌ها نشد و از سوی دیگر در جذب سرمایه‌گذاری ناموفق بود، به همین دلیل در راستای بهبود شرایط اقتصادی اقدامات مثبتی نداشتیم.   کُردزنگنه، فعالیت‌های عمرانی را زیربنای اقتصاد هر کشور برشمرد و تبیین کرد: در این زمینه دولت فعلی گام‌های مثبتی برداشته، امیدواریم تا سرمنزل مقصود به ثمر برساند.   وی درباره اینکه براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۰۴ تنها ۶۶ درصد از مالیات مورد انتظا دولت وصول می‌شود، نظر شما در این باره چیست؟ تشریح کرد: موضوع وصول مالیات از مواردی است که در همه کشورها از جمله ایران اجرا می‌شود و از سوی دیگر اخذ مالیات بستگی به رشد تولید ناخالص ملی و اقتصاد هرکشوری دارد.   رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی با طرح این سوال که با کدام رشد دنبال اخذ مالیات هستیم؟ گفت: افرادی که حقوق‌بگیر هستند کماکان مالیات می‌پردازند، البته در زمینه فرار مالیاتی باید قوه قضائیه و دولت وارد میدان شده و با مسببان برخورد کنند، چراکه مردم مالیات می‌دهند و برخی نیز دنبال فرار از پرداخت مالیات هستند.   کُردزنگنه درباره سیاست اصل ۴۴ عنوان کرد: هدف از اصل ۴۴ این بود که ساختار دولت اصلاح شود، به طوری که دولت در ریل کوچک‌سازی حرکت کند، در حالی که نگرش به دولت همانند گذشته است و قرار نیست تغییری در بدنه دولت شکل بگیرد.   وی تأکید کرد که نگرش در خصوصی‌سازی باید تغییر یابد و نباید مالکیت‌ها از مردم باشد و مدیریت در دست دولت و تا زمانی که این نگرش تغییر نباید مشکلات کماکان وجود خواهد داشت.   انتهای پیام/*

منبع: دانا

کلیدواژه: داخلی و خارجی سرمایه گذاری جذب سرمایه خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند

بهروز محبی نجم‌آبادی درباره شرایط اقتصادی کشور و اصلاح سیاست‌های ارزی دولت اظهار کرد: در کشور در حوزه ارزی نیاز‌های کاذب و واقعی داریم و دولت باید تمرکز خود را بر نیاز‌های واقعی بگذارد و اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره نزند. ما باید با تهاتر و استفاده از سایر ارز‌های کشور‌هایی که از نظر راهبردی با ما ارتباط دارند و سایر شیوه‌هایی که داریم تلاش کنیم نیاز واقعی به ارز را کاهش دهیم.

وی ادامه داد:با صادرات ویژه و تولید صادرات محور تلاش کنیم که ارز آوری را در کشور به صورت جدی پیگیری کنیم و اگر این اتفاق عملی شود، قطعا نیاز واقعی به ارز کاهش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم به راحتی پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم.  

منتخب مردم سبزوار برای مجلس دوازدهم افزود: تا زمانی که نگاه سرمایه‌ای به ارز داشته باشیم و افراد ارز را مانند یک کالا مبادله کنند و عرضه و تقاضا تعیین تکلیف کنند همین مشکلات وجود خواهد داشت؛ بنابراین مسئولان ما باید بدانند که در بحث ارز باید تلاش کنیم قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به نتیجه برسانیم. در این زمینه  شورای نگهبان می‌تواند کمک کند که در همین مجلس این موضوع را به نتیجه برسانیم.

محبی تاکید کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه مشکلات ما را حل خواهد کرد. این قانون باعث می‌شود که نقدینکی به جای آن که به سمت سوداگری ارز رود به سمت تولید برود. تا زمانی که تولید در کشور به صورت جدی سود آوری برای مردم نداشته باشد قطعا رفتن به سمت دلالی ارز و سایر مشکلات در این حوزه وجود خواهد داشت و این‌ها همه ما را دچار مشکل خواهد کرد  و اقتصاد و شاخص‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تشریح آخرین وضعیت دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند