Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز چهارشنبه به نقل از جعفر قیصری اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حل مسائل کشور و تبدیل دانایی به توانایی و ضمیمه کردن آن به اقتصاد و سفره مردم، یکی از مهم‌ترین تاکیدات رییس جمهور در سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود از این رو به منظور بهره‌مندی از علم و فناوری در پایش و رصد هوشمند حوضه آبریز و مصارف، کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود تشکیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پیاده‌سازی حکمرانی صحیح بر حوضه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزارها و روش‌های جدید دارد، گفت: فناوری موجود در دستان نخبگان این مرز و بوم می‌تواند در ابزارهای مورد نیاز برای پایش هوشمند و برخط حوزه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک کننده باشد.

قیصری نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محورهای این کارگروه دانست و گفت: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و شبکه جمع‌آوری داده به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است.

وی  کمک به محیط‌زیست را محور اصلی این کارگروه عنوان کرد و افزود: پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها و نظارت و مانیتورینگ بر برداشت‌ چاه‌های غیر مجاز و کشاورزی دقیق به صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت راهبردی آب تاثیرگذار باشد که به وسیله هوشمندسازی ابزارها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی، اطلاعات به‌روزی را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهد.

وی با اشاره به کشاورزی دقیق به‌ عنوان راهبرد مدیریتی مزارع، تصریح کرد: در مفهوم کشاورزی دقیق، فناوری اطلاعات و سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای با هدف بهبود تولید و حداقل‌سازی اثرات محیط زیست‌ بکار گرفته می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگر اقدامات مورد بحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

وی درباره نحوه عملکرد این کارگروه گفت: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.

قیصری با بیان اینکه مقرر شده است تا یک درصد بودجه پژوهشی استان اصفهان را برای حمایت از این طرح‌های کاربردی اختصاص دهند، گفت: برای حمایت از طرح‌های برگزیده حمایت‌های مالی اجرایی در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: اعضای این کارگروه تعداد محدودی از افراد اجرایی از جمله رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون توسعه فناوری شهرک، متخصصان و نخبگان صاحب فناوری و ایده خواهند بود.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در یک دهه اخیر بدلایل مختلف مانند خشکسالی، افزایش مصرف و برداشت های بی‌رویه و غیر قانونی در فواصل مختلف در منطقه پایین دست خود خشک بوده است.

برچسب‌ها زاینده رود اصفهان پارک علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود اصفهان پارک علم و فناوری زاینده رود اصفهان پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با انتقال آب دریا به اصفهان، بارگذاری صنعت از آب‌زاینده‌رود و آب‌های سطحی کمتر خواهد شد و اتفاقات خوشایندی برای این رود رقم خواهد خورد.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: در قانون اساسی در هفت اصل به موضوع شورا پرداخته شده است و امام راحل نیز به امر شورایی تاکید داشتند، اما با این وجود به شوراها توجه نمی‌شود.

وی با گلایه از کم‌توجهی مدیران کشوری به شوراها افزود: از آن‌ها درخواست داریم به ظرفیت بسیار عظیم شورایی و مشاوره‌ای که صراحت آیات قرآن کریم است، توجه داشته باشند و از آن‌ها در پیشبرد امور کشور استفاده کنند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای ششم نگاه ویژه‌ای به موضوع زاینده‌رود داشته است، اظهار کرد: با همت مسئولان استانی و حمایت مدیران شهری، اتفاقات خوبی در سال‌جاری و سال آینده در راه است و امیدواریم زاینده‌رود، زنده‌رود ابدی شود و نشاط و شادابی برای مردم اصفهان رقم زده شود.

نورصالحی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مناطق کم‌برخوردار شهر اصفهان گفت: با یک کار علمی و میدانی مناطق و محلات کم‌برخوردار شناسایی و معضلات و مشکلات این مناطق اعم از گلوگاهی و جزئی احصا شد و بودجه و اعتبار خوبی نیز برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های خوبی برای رفع معضلات مناطق کم‌برخوردار صورت گرفته‌است، افزود: در حدود سه سالی که از عمر شورای ششم گذشته است، اتفاقات خوبی در حدود ۶۰ محله کم‌برخوردار رقم خورده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نزولات جوی در استان خوب بوده است، اما باید نسبت به این برکت و رحمت خداوندی مدیریت بهینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در ارتباط با منابع آبی به‌ویژه در غرب و جنوب استان دارد، گفت: در این دوره شورای اسلامی شهر نگاه متفاوتی به موضوع استحصال آب‌های سطحی، زیرسطحی و تصفیه کردن پساب آب شده است.

دست صنعت از آب زاینده‌رود و آب‌های زیرسطحی باید کوتاه شود

نادرالاصلی اضافه کرد: امیدواریم تأمین منابع جدید آبی، به اصفهان، زاینده‌رود، آب‌شرب و محیط زیست این استان کمک شایانی کند، البته از ظواهر امر مشخص است که این منابع خیلی زود قابل دسترس خواهد بود.

وی اظهار داشت: در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان تلاش کرده‌ایم گام‌های خوبی در این راستا برداریم و پایه‌ها و ریشه‌های خوبی بر جای گذاشته شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: انتقال آب دریا به اصفهان یکی از اقداماتی است که در این دوره به‌طور جدی پیگیری شد و اگر همت مضاعفی صورت گیرد، در نیمه نخست ۱۴۰۳ می‌توان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که استاندار اصفهان نیز آن را اعلام داشته است، باید متذکر شوم که این آب انتقالی برای تأمین آب شرب، آب کشاورزی و آب محیط زیست نیست و تنها به صنعت اختصاص پیدا خواهد کرد، به‌شرطی که به عامل توسعه بیشتر آن تبدیل نشود.

نادرالاصلی با بیان اینکه دست صنعت از آب زاینده‌رود و آب‌های زیرسطحی باید کوتاه شود، تصریح کرد: اگر انتقال آب دریا به اصفهان صورت گیرد، بارگذاری صنعت از این آب‌ها کمتر و نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد که این عدد قابل توجه اتفاق خوشایندی برای زاینده‌رود رقم خواهد زد.

کد خبر 747863

دیگر خبرها

  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور