Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از محورهای توسعه فرهنگی، اشتغال و اقتصاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، حوزه‌ای که نتوانسته در جذب اعتبارات استان خوش بدرخشد و سوگوار اعتبارات جذب نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس به کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ناشناخته‌ها و طبیعت زیبا سفرکه کنید با زبان بی زبانی می فهمید این استان میراث دار طبیعت، فرهنگ و صنایع دستی در عین محرومیت است، استانی که در جنوب ایران حرف اول را برای گردشگری می زند و می توان به هرکدام از گنجینه های بکر آن به فرصتی برای سرمایه اندوزی و اشتغال اندیشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم تنها به موضوع گردشگری در این استان بپردازیم صفحات زیادی را می توان از این گنجینه به اشتراک بگذاریم اما در این فرصت نمی خواهیم به این موضوع بپردازیم و تنها اشاراتی را در این رابطه خواهیم داشت.

متاسفانه نه تنها به طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد جفا شده است بلکه صنایع دستی و رسوم و آداب آن ناشناخته مانده و در عصر ارتباطات می توان نام این سرزمین را با داشته های فراوان و زیبا، سرزمین ناشناخته ها نامید.

در روزهای گذشته خبری بر روی خروجی رسانه های محلی این استان رفت که حکایت از عدم جذب مناسب اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت، فرصتی که مدیران و مسئولان تا لحظه مخابره این خبر نتوانسته از آن بهره ببرند.

اگر چه فروردین ماه امسال نمایندگان مجلس خواستار ورود رئیس مجلس به موضوع تغییرات اعمال شده به جداول مربوط به سهم استان ها در بودجه سال جاری بر خلاف مصوبات شدند و از سهم منفی 14 درصد استان خبر دادند اما جذب نشدن بالغ بر 690 میلیارد تومان از این اعتبارات توسط 9 دستگاه اجرایی خود درد بزرگتری است که یکی از این دستگاه ها میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

علی شهابی نسب، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: از ۸۶۰ میلیارد تومان اعتبارات نقد تملک دارایی های سرمایه ای مربوط به ۹ دستگاه اجرایی استان، ۴۳۳ میلیارد تومان جذب شده و ۴۲۶ میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان هنوز جذب نشده در حالی که یک ماه تا پایان سال مالی باقی مانده است.

وی افزود: این میزان اعتبارات جذب نشده که احتمال برگشت آنها وجود دارد مربوط به دستگاه‌های گردشگری با پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، علوم پزشکی با ۳۹ میلیارد تومان، نوسازی مدارس با ۴۷ میلیارد تومان، ورزش و جوانان با ۱۵ میلیارد تومان، امور عشایر با سه میلیارد تومان، جهادکشاورزی با ۱۹ میلیارد تومان، آب و فاضلاب ۲۱۲ میلیارد تومان، راهداری با ۸۴ میلیارد تومان و آب منطقه ای با ۴۹۸ میلیون تومان بوده است.

شهابی نسب اظهار کرد: همچنین از مجموع ۷۰۶ میلیارد تومان اعتبارات اسناد خزانه استان که با ۸۲ دستگاه استان موافقت‌نامه مبادله شده تاکنون ۴۳۴ میلیارد تومان از این میزان جذب شده و ۲۷۱ میلیارد تومان جذب نشده است و در صورت جذب نشدن از سوی دستگاه‌های متولی، احتمال برگشت وجود دارد.

یکی از محور های توسعه فرهنگی، اشتغال و اقتصاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است مقوله ای که در کهگیلویه و بویراحمد فرصتی ارزشمند تلقی می شود و تا کنون این حوزه مغفول واقع شده و اگر با چالش عدم جذب اعتبارات روبرو شود بدون شک بروی توسعه ، فرهنگ ، اشتغال و اقتصاد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اگر مدیران برای استفاده از پتانسل‌های موجود در استان به صورت جهادی عمل کنند قطعاً به نتیجه خواهیم رسید و نباید اجازه داد در حوزه ای که کهگیلویه و بویراحمد می تواند حرف برای گفتن داشته باشد اعتبارات برگشت خورده و سازمان را ضعیف نشان داد چرا که مردم به مدیران انقلابی امیدوار هستند.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد میلیارد تومان میراث فرهنگی صنایع دستی جذب نشده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است