Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حسین بابازاده در پاسخ به این سوال که کشاورزان و متولیان بخش کشاورزی چقدر در حوزه بهره‌وری کشت سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: این موضوع در سطح کشور یکسان نیست و با توجه به نوع کشت و روش آبیاری متفاوت است، اما واقعیت این است که برای ارتقای بهره‌وری آب و انرژی نیاز جدی به سرمایه گذاری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر میان میزان تولید محصولات کشاورزی و نیز هزینه‌هایی که برای تولید آن به ویژه در حوزه انرژی انجام می‌شود، تناسب علمی وجود ندارد و می‌توان با صرف انرژی و آب‌کمتر، محصولات با کیفیت و کمیت بیشتری تولید کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشوق‌های وزارت نیرو برای مدیریت بار مصرف برق چاه‌های کشاورزی‌ گفت: در برنامه وزارت نیرو برای خاموشی چاه‌های کشاورزی اینگونه آمده است که کشاورزان باید به مدت پنج ساعت و در ساعات گرم روز چاه آب خود را خاموش کنند.

بابازاده افزود: معتقدم در صورت استفاده صحیح و با برنامه تولید کافی، کشاورزان می‌توانند با ۱۹ ساعت زمان باقی مانده هم به میزان تولیداتی که نیاز به فعالیت ۲۴ ساعته چاه آب دارد، دست پیدا کنند.

وی اظهار کرد: نکته مهم این است که حتماً باید برنامه مدیریت مصرف به صورت دقیق به اطلاع کشاورزان برسد، آنها از قبل برای تقسیم‌بندی ساعات جدید آبیاری برنامه‌ریزی کنند، شرایط به گونه‌ای پیش نرود که در ساعات محدودیت، حقابه برخی کشاورزان ضایع شود و برای ایستگاه‌های پمپاژ اصلی باید برنامه‌ریزی مناسب صورت پذیرد.

بابازاده در رابطه با وضعیت گلخانه‌ها نیز تأکید کرد: شرایط برای گلخانه‌های کشاورزی متفاوت است و باید در این رابطه انرژی لازم برای تهویه و دیگر نیازهای یک گلخانه تأمین شود.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه مشوق‌های وزارت نیرو مثل رایگان شدن برق چاه‌های کشاورزی در ازای خاموشی پنج ساعته می تواند تا حدی خسارت‌های کشاورزان را کاهش دهد، تصریح کرد: موضوع مهم‌تر این است که برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که در سطح کلان، تأمین غذای کشور با چالش جدی رو به رو نشود و دولت باید در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

استاد گروه مهندسی آب دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اینکه آبیاری در ساعات گرم روز فاقد توجیه است، افزود: کشاورزان خودشان نیز می‌دانند که آبیاری در ساعات گرم سود و حاصلی ندارد، اما ممکن است برنامه‌ریزی و نوبت‌های آبیاری ناگزیرشان کند از سهم آب خود حتی در ساعات گرم روز استفاده کنند و البته برای برخی محصولات مانند برنج که عموما غرقاب دائم هستند این موضوع متفاوت است.

او با اشاره به اینکه کشور ما در پهنه خشک جهان واقع شده و منابع آبی آن در حال کاهش است، افزود: نیاز است کشاورزان و مسئولان آب، خاک و غذای کشور خود را با محدودیت منابع آب و انرژی تطبیق دهند، و در جهت ارتقای بهره‌وری آب و انرژی در تولید محصولات کشاورزی تلاش کنند.

وی افزود: می‌توان با ۱۸ ساعت برقی که در امتیاز برق چاه‌های کشاورزی نیز به آن به عنوان سقف استفاده اشاره شده است، به همان میزان تولید در بخش کشاورزی (به استثنای گلخانه‌ها) دست یافت، ولی این موضوع نیاز به برنامه ریزی و عزم جدی مسئولان به ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مصطفی چمران محمد علی کریم خانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات حسین بابازاده مهندسی آب مصطفی چمران محمد علی کریم خانی چاه های کشاورزی ساعات گرم برنامه ریزی آب و انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۲۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۳ میلیارد دلاری محدودیت انرژی به صنعت فولاد کشور (اینفوگرافی)
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی