Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@11:05:22 GMT

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۲۷۱۹

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

در سال جام‌ جهانی هستیم و پنج ماه دیگر تب فوتبال در سراسر جهان به حداکثر خواهد رسید. آن زمان است که مثلا قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلستان، هر ثانیه آگهی در تلویزیون شاید به بالاترین رقم تاریخ صداوسیما به فروش برسد. پرسش اینجاست که سهم تیم ملی ایران به‌ عنوان عرضه‌گر اصلی محتوا از این خوان فراخ چیست؟ هیچ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «بودجه سازمان صداوسیما برای سال ۱۴۰۱ چیزی حدود پنج هزار میلیارد تومان است اما گویا همچنان قرار نیست از این رقم هنگفت، چیزی نصیب ورزش شود. اخیرا و بعد از هیاهوی فراوان، قرار شد صداوسیما درآمدهای ناشی از پخش تبلیغات تلویزیونی حین پوشش مسابقات ورزشی را به نسبت ۷۰ به ۳۰ (به سود صداوسیما) با وزارت ورزش و جوانان تقسیم کند. برآورد دوستان از کل این آگهی‌ها فقط چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بود که ۳۰درصد آن می‌شد ۴۵ میلیارد تومان. حالا بگذریم از اینکه آن ۴۵ میلیارد تومان هم وصول نشد. اما آیا واقعا باور می‌کنید کل تبلیغات پخش‌شده در حاشیه مسابقات ورزشی فقط ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد؟ و بعد هم اینکه حتی در صورت وصول، وزارت ورزش باید با این ۴۵ میلیارد چه کند؟ به هر فدراسیون چقدر پول می‌رسد و بعد، از سهم فدراسیون فوتبال چقدر قرار است به هر باشگاه تعلق بگیرد؟ فقط در باب مقایسه یادآوری می‌کنیم ۱۱سال پیش کارشناسان ارزش حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال را ۱۵۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده بودند؛ عددی که قطعا امروز بسیار درشت‌تر از اینها شده است.

صدالبته خودداری صداوسیما از پرداخت حق پخش تلویزیونی یک داستان قدیمی و هزار بار گفته شده است. امروز حتی هواداران آماتور هم می‌دانند در فوتبال مدرن، ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه باشگاه‌ها از همین محل تامین می‌شود. با این حال از این به بعد داستان حق پخش تلویزیونی یک تفاوت بزرگ با گذشته پیدا خواهد کرد. مسئولان به صرافت واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال افتاده‌اند و در اولین گام ۱۰درصد از سهام آنها عرضه شده است. گویا ریخت‌وپاش‌هایی که اخیرا به‌طور مشخص در پرسپولیس صورت گرفته هم بی‌ارتباط با همین فروش سهام و واریز پول آن به حساب باشگاه نیست. در مجموع اما از حالا به بعد علاوه بر مالکیت معنوی، مردم در مالکیت مادی سرخابی‌ها هم سهیم هستند. بنابراین تلویزیون «باید» طور دیگری به پخش مسابقات این دو تیم نگاه کند و خودش را ملزم به رعایت حقوق سهامداران کند. کسی که سهم خریده، چشم به کسب سود داشته و شاهراه تامین این منفعت هم استیفای حق پخش تلویزیونی است. مطمئن باشید بدون روشن‌کردن تکلیف این موضوع، خصوصی‌سازی با شکستی سنگین مواجه خواهد شد. پس شایسته است صداوسیما از محل آن پنج هزار میلیارد تومان و البته انبوه درآمدهای جانبی، مبلغی را هم برای پرداخت حق قانونی فوتبال کنار بگذارد.

نکته آخر: در سال جام‌ جهانی هستیم و پنج ماه دیگر تب فوتبال در سراسر جهان به حداکثر خواهد رسید. آن زمان است که مثلا قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلستان، هر ثانیه آگهی در تلویزیون شاید به بالاترین رقم تاریخ صداوسیما به فروش برسد. پرسش اینجاست که سهم تیم ملی ایران به‌ عنوان عرضه‌گر اصلی محتوا از این خوان فراخ چیست؟ هیچ. این تیم حتی آنقدر پول ندارد که یک بازی تدارکاتی آبرومند برای خودش مهیا کند و با بنیه بیشتری راهی جام‌ جهانی شود. آیا این «ظلم» نیست؟ این آیا غم‌انگیز نیست؟»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی حق پخش تلویزیونی میلیارد تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۲۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجموعه تلویزیونی «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی در کنار فصل چهارم مجموعه «زیرخاکی» دو سریال ماه مبارک رمضان شبکه یک سیما بودند.

پخش «نون خ ۵»  روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه به پایان رسید ؛ درفصل پنجم این مجموعه تلویزیونی، «نورالدین خان‌زاده» با نقش‌آفرینی سعید آقاخانی و همولایتی‌هایش این بار به سیستان و بلوچستان سفر کرده و در فضای جغرافیای متفاوتی از غرب کشور ماجرا‌ها و چالش‌های خود را دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر مسائلی همچون محیط‌زیست، حفظ گونه‌ای جانوری و گیاهی در حال انقراض، میراث فرهنگی و زیبایی‌های ایران و به ویژه سیستان و بلوچستان نیز مورد توجه سازندگان «نون خ» قرار داشته است.ضمن این که بسیاری از اتفاقات روز و شخصیت های مطرح فرهنگی، ورزشی و سیاسی هم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دستمایه  شوخی های این مجموعه تلویزیونی بودند.

در یکی از قسمت‌های این مجموعه، در بین گفتگوی شخصیت‌های این مجموعه به عادت غذایی وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان  نیز اشاره شد.

شمسایی که به تازگی همراه با تیم ملی فوتسال کشورمان به مقام مقهرمانی مسابقات فوتسال آسیا رسیده است شب گذشته و در برنامه فوتبال برتر به این موضع و واکنش‌هایی که در سطح جاکه داشته است اشاره کرد که ویدئوی آن را در ادامه می‌بینید. 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما جهت انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از عملکرد صداوسیما در قبال عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز صداوسیما در انعکاس اقدام حماسی «وعده صادق»
  • وزیر اول اسکاتلند استعفا داد
  • فیلم پربیننده؛ صحبت‌های ضداسرائیلی گزارشگر فوتبال صداوسیما در شروع بازی
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد