Web Analytics Made Easy - Statcounter

گره گشایی از مشکلات پتروشیمی گلستان و آغاز عملیات اجرایی آن با همکاری سرمایه گذار مطمئن تا کمتر از یک ماه آینده نمونه های دیگر در تحقق وعده رییس جمهور جهادی در سفر به این استان است که شادی و شعف ۹۰ هزار سهامداران آن را به دنبال داشته است.

مصوبات سفر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهوری به گلستان یکی از پس از دیگری در حال اجرایی شدن است، پس اجرایی شدن عملیات لایروبی خلیج گرگان، احداث زیر ساخت‌های طرح گردشگری آشوراده در سایت پشتیبان بندرترکمن، شتاب در تزریق اعتبارات سد نرماب و پروژه‌های آب رسانی و ده‌ها پروژه دیگر اینبار گره از مشکلات پتروشیمی گلستان گشوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کمتر از چهار ماه از سفر رییس جمهور به گلستان یکی از هلدینگ‌های مطرح سرمایه گذاری کشور قرار است تا در روز‌های آینده بار دیگر عملیات احدات ابنیه و تاسیسات این واحد پتروشیمی در شمال گرگان را آغاز کند.

وعده حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور به اهالی دیار گلستان در کمتر از چهار ماه در آستانه محقق شدن موضوعی که بیانگر اراده و اهتمام مدیران و پرهیز از شعار زدگی خادمان ملت در دولت جهادی سیزدهم است.

اواسط اردیبهشت ماه بود که نمایندگان ۶ هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری حوزه پتروشیمی به همراه گروه کارشناسی شرکت صنایع پتروشیمی ایران به گلستان سفر کردند و با دادستان مرکز استان، بازپرس پرونده و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ابعاد حقوقی و قضایی پرونده مجتمع پتروشیمی گلستان بررسی و شفاف سازی شد.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان سرمایه گذار جدید معرفی و وعده سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی شرکت‌های دولتی در اجرای طرح ساخت مجتمع پتروشیمی محقق شد.

سال ۱۳۸۵ و در سفر وزیر نفت وقت به گلستان ساخت یک واحد پتروشیمی در شمال گرگان آغاز شد تا مطالبه قدیمی اهالی استان برای برخورداری از یک واحد تولیدی بزرگ رنگ واقعیت به‌خود بگیرد.

بر اساس طرح اولیه قرار بود بخشی از سرمایه موردنیاز این طرح از طریق فروش سهام به مردم تامین شود که در این راستا ۹۷ هزار نفر از اهالی گلستان با خرید سهام این پتروشیمی تلاش کردند علاوه بر کسب سود و منفعت از راه سرمایه گذاری در این واحد، سرعت بهره برداری و افتتاح پتروشیمی گرگان و ایجاد هزاران شغل مستقیم را شتاب بخشند، اما با گذشت بیش از ۱۵ سال تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداد.

در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان، حجت الاسلام رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این طرح و حل مشکلات آن استفاده کند که گویا این تلاش‌های جهادی مستمر در حال به ثمر نشستن است.


پتروشیمی گلستان وارد مرحله اجرایی شد

استاندار گلستان گفت: مشکلات و چالش‌های حقوقی واحد پتروشیمی این استان با کمک اداره کل دادگستری رفع و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.

علی محمد زنگانه در جلسه تعیین تکلیف نهایی پتروشیمی گلستان که در دادگستری کل استان با حضور هیات شرکت صنایع پتروشیمی ایران تشکیل شد، گفت: برای فرآیند اجرا یک برنامه مدون در دوازده گام طراحی شده و در حال پیش بردن این گام‌ها هستیم.


او گفت: تشریفات قانونی و اجرایی برای ورود سرمایه گذار جدید شروع شده و پیش بینی می‌کنیم حداکثر تا یک‌ماه آینده مقدمات برای احیای دوباره این پتروشیمی و کار اجرایی آن شروع شود.

آغاز عملیات با بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی

رییس کل دادگستری گلستان در این باره گفت: عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان با بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی یک شرکت سرمایهگذاری داخلی حدود یک ماه آینده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز میکند.

حیدر آسیابی گفت: این شرکت سرمایه گذار که جزو بزرگترین سرمایه گذاران بخش پتروشیمی کشور به شمار میرود، مسئولیت راهاندازی این طرح را پذیرفته است.

او گفت: موضوع احیای شرکت پتروشیمی گلستان با دستور رییس قوه قضاییه در سفر استانی کلید خورد و با اختیارات قضایی تفویض شده دادگستری استان با تلاش مستمر و با همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار استان درصدد رفع موانع حقوقی و قضایی مربوط به ورود سرمایهگذار جدید است.

او گفت: هیات مدیره فعلی ضمن همکاری لازم با سرمایه گذار جدید، هیچ گونه مانع تراشی در امر سرمایه گذاری نخواهد داشت و دستگاه قضایی استان از سرمایه گذار جدید حمایت و پشتیبانی کامل خواهد کرد.

رییس کل دادگستری گلستان ادامه داد: تا زمانی که این شرکت احیا شود دستگاه قضایی در کنار سرمایه گذار جدید است و پس از احیا و رفع موانع قضایی، کار به بخش اجرایی سپرده میشود.

اهتمام روسای قوای مجریه و قضاییه نتیجه داد

آسیابی می‌گوید: اهتمام ۲ رییس قوه در سطح کلان و مسئولان قضایی و اجرایی در استان، برای پیگیری راه اندازی پتروشیمی گلستان یک تعامل هماهنگ قضایی و اجرایی است و امید است تلاش‌ها به زودی به ثمر خواهد نشست.

احمد شکری مدیر طرح‌های صنعت پتروشیمی ایران در این باره گفت: همگرایی خوبی در مجموعه قضایی و اجرایی استان وجود دارد و با همین همگرایی، آخرین گام‌های مانده تا احیای این طرح را برداریم و این طرح عملیاتی شود.

او گفت: پروژه قبل از اینکه وارد مرحله اجرایی شود یکسری پیش نیاز‌های حقوقی، قراردادی و مالی دارد که در جلسات متعدد توافقات خوبی در باره آن صورت گرفت.


شکری گفت: در بین سرمایه گذار‌های جدید توانمندترین سرمایه گذار ورود کرده است و به زودی این طرح عملیاتی میشود.

پتروشیمی مهمترین پروژه صنعتی گلستان

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: مهمترین پروژه صنعتی و اقتصادی استان، پتروشیمی گلستان است که بیش از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن میگذرد، ولی با تلاش و پیگیری سه قوه و تاکید رییس جمهور گره آن بزودی گشوده میشود.

رمضان سنگدوینی می‌گوید: با تکمیل پتروشمی، سه هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد میشود و بخشی از دغدغه‌های اشتغال اهالی منطقه برطرف میشود.

او گفت: با بررسی‌های شکل گرفته این پروژه کامل توجیه اقتصادی داشته و متأسفانه در گذشته برخورد‌های متناقض و متضادی با آن شده که روند اجرای آن را طولانی کرده است.

راه اندازی پتروشمی تاثیری در مشارکت پذیری اقتصادی مردم دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: پرونده پتروشیمی گلستان و مسائلی از این قبیل، موجب بروز ذهنیت منفی مردم نسبت به هر پروژه اجتماعی و اقتصادی دیگر در سطح استان شده بود.

سید محمد دهنوی گفت: اگر این مشکل پتروشیمی چاره اندیشی نمیشد، مردم نسبت به پروژه‌های کلان دیگر، بازخورد منفی نشان داده و مشارکت پذیری اقتصادیشان پایین میآمد.

حدود چهار ماه از سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان میگذرد، سفری که حین و بعد از آن حدود ۱۲۰ مصوبه در بخش‌های مختلف برای گلستان حاصل شد.

در مجموع در ۲ مرحله بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال از منابع عمومی دولت و تسهیلات بانکی برای حوزه‌های مختلف استان منظور شده که تاکنون بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی اختصاص یافته است، این موضوع نشان میدهد که دولت توجه ویژ‌های به رفع عقب ماندگی زیرساختی و شتاب بخشی توسعه در گلستان دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پتروشیمی سفر استانی رئیس جمهور سرمایه گذار جدید پتروشیمی گلستان سرمایه گذاری هزار میلیارد رییس جمهور اجرایی شد او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بادامی نجات صبح امروز در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورا که با حضور معاون مالی و اقتصادی، مدیران شهرداری منطقه یک و مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و گردشگری شهرداری پیرامون بررسی عملکرد شهرداری منطقه ۱ در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری برگزار شد، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته تصمیم بر این شد که طرح رود دره هرچه سریع‌تر آماده شده و عملیات اجرایی آن از ابتدای خرداد ماه سال جاری توسط پیمانکار یا مجری طرح آغاز شود.

بادامی نجات با تاکید بر اینکه شهرداری نباید فرصت سوزی کند، اظهار داشت: مدیریت شهری باید از تمامی فرصت‌ها برای حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری استفاده کند چرا که زمینه و بستر توسعه و پیشرفت هر شهری به ویژه شهری همچون همدان می‌تواند در حوزه اقتصادی بسیار راهگشا باشد.

وی به پروژه برج ایرانیان نیز اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه مصوبه اجرایی شورا را دارد و باید پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان یادآور شد: پروژه‌هایی همچون پروژه برج ایرانیان می‌تواند درآمدهای پایداری را برای شهرداری به همراه داشته باشد اما این اکنون بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند اجرای پروژه برج ایرانیان را به صورت مشارکتی آغاز کند، تاکید کرد: لازم است یک نفر مسئول به عنوان مدیر واحد برای اجرای پروژه توسط شهرداری تعیین شده و پیگیر امور مربوطه باشد و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری گزارش نهایی آن را به شورا ارائه دهد.

بادامی‌نجات در ادامه به احداث پارک‌هایی فرامطقه‌ای ولایت و اکباتان اشاره کرد و یادآور شد: شورای شهر همدان به دلیل اهمیت حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری و اهمیت فضای سبز و تفریح برای شهروندان، در بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری ۲۰ میلیارد تومان برای پارک ولایت لحاظ کرده است و شهرداری باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

وی بر آماده سازی حداقل زیرساخت‌های لازم برای پارک ولایت جهت حضور سرمایه‌گذار تاکید کرد و افزود: لازم است وضعیت پارک ولایت برای حضور سرمایه‌گذار تا پانزدهم خرداد ماه نیز مشخص و تعیین تکلیف شود.

وی با انتقاد از عملکرد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری همدان با بیان اینکه در این زمینه به طور مستمر با بهانه‌های مختلف شهرداری مواجه هستیم، گفت: مدیریت شهری باید از فرصت سوزی‌ها بپرهیزد به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان همچنین به پروژه‌های پیشنهادی شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه بیشتر این طرح‌ها اجرایی یا پیگیری نشده و برخی نیز بلاتکلیف مانده است.

سرمایه‌گذاری؛ مهمترین حوزه تصمیم‌گیری مدیریت شهری است

معاون مالی و اقتصادی شهرداری همدان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به جایگاه سرمایه‌گذار، اظهار داشت: تنها راه برون رفت شهرداری‌ها از مشکلات مالی جذب سرمایه اقتصادی است و امروزه شهرداری‌های موفق شهرداری‌هایی هستند که در جذب سرمایه‌گذار به خوبی عمل کرده و بستر و شرایط را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کرده‌اند.

رضا ابرار خرم سرمایه‌گذاری را مهمترین حوزه تصمیم‌گیری مدیریت شهری برشمرد و گفت: علاوه بر اهمیت توجه مدیریت شهری به حوزه سرمایه‌گذاری، موفقیت در این حوزه نیز همگام و همراهی مدیران استان را می‌طلبد.

وی به تلاش و زحمات ریاست کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان اشاره کرد و یادآور شد: این کمیسیون در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری اقدامات و زحمات زیادی را متقبل شده و یکی از موارد آن تخصیص ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای پارک ولایت است که این اقدامات رویکرد مهمی را در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری رقم می‌زند.

ابرار خرم ایجاد دو پارک فرامطقه‌ای اکباتان و ولایت را از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دانست و اضافه کرد: فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری در این ۲ پارک، استقبال سرمایه‌گذاران را به دنبال خواهد داشت و ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 6087645

دیگر خبرها

  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند
  • آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور
  • مسئولان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور را پیگیری کنند
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی