Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم گرامیداشت «احمد خلیلی» استاد بزرگ نقاشی قهوه خانه‌ای عصر چهارشنبه با حضور خانواده آن مرحوم (همسر و فرزندان) علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی؛ محمدرضا امامقلی مدیر حوزه هنری قزوین، قاسم اللهیاری عضو شورای اسلامی شهر قزوین، مقدسی مدیرکل صدا و سیمای استان البرز، شمس آرا قائم مقام مرکز و جمعی از هنرمندان در محوطه موزه چهلستون برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که با اجرای برنامه‌های هنری، نقالی و موسیقی همراه بود مهدی طالعی نیا از استادان نقاشی قهوه خانه‌ای گفت: استاد خلیلی از مفاخر نقاشی قهوه خانه‌ای کشور بودند که آثار بدیعی خلق کردند.

نقاشی قهوه خانه‌ای علیرغم تسلط و احاطه بر سایر انور، ولی شناخته نشده و گاهی آنقدر این پدیده بزرگ و چند وجهی است که شناخت آن سخت می‌شود.

نقاشی قهوه خانه‌ای چند بعدی است و به هنر سنتی و از سویی به هنر‌های عامیانه نیز توجه و تعلق و با هنر‌های معاصر و رسانه هم ارتباط دارد و نقاش پرده را باز می‌کند و به دیگران ابعاد مختلف هنر را نشان می‌دهد.

استاد خلیلی از معدود هنرمندانی است ک سورئالیسم خاصی را وارد هنر نقاشی کرده و جریان نوظهور را خلق می‌کند.

نقاشی قهوه خانه‌ای که مختص ایران است نه تنها در یونسکو ثبت نشده بلکه در کشور نیز روز به روز به فراموشی سپرده می‌شود و اگر آن را جدی نگیریم چند هنرمند باقیمانده نیز از یاد‌ها می‌روند.

تشکیل انجمن نقاشی قهوه خانه‌ای

مهدی طالعی نیا گفت: نقاشی قهوه خانه‌ای بعد از ۹۰ سال امروز صاحب انجمن شده و اساسنامه دارد و مدیران میراث فرهنگی لازم است برای حفظ آثار باقیمانده و آموزش نیرو‌های جوان فکری کنند تا هنرمندان این عرصه نادیده گرفته نشوند.

این استاد نقاشی قهوه خانه‌ای افزود: آثار استاد بزرگ خلیلی شاید در گذشته زیاد دیده نشد، اما امروز امیدواریم با تلاش هنرمندان و دوستداران این هنر اصیل و ادامه راه بزرگانش از غبار فراموشی بیرون آمده و زنده نگهداشته شود

در ادامه داود خلیلی فرزند استاد با اشاره به برخی خاطرات از پدرش گفت: پدرم تابلو‌های زیادی خلق کرد و آثار وی از ۲۰ سالگی شروع شد و تا اخر عمرش ادامه یافت.

استاد خلیلی زندگی ساده کارمندی داشت و با مستمری بازنشستگی و گاهی فروش تابلو‌ها زندگی می‌کرد.

تابلو‌هایی با سفارش یا بی سفارش خلق می‌کرد و می‌فروخت و تابلوی «منجی» را، چون بزرگ بود نفروخت و خانواده موافقت کرد این تابلو به قزوین منتقل شود و در معرض دید علاقمندان به نقاشی قهوه خانه‌ای قرار گیرد.

فرزند استاد خلیلی تصریح کرد: پدر همیشه نگران بود نسل هنرمندان نقاشی قهوه خانه‌ای از بین برود، اما امروز نسل سوم و چهارمی هم متولد شده که می‌تواند راه بزرگان را تداوم بخشند.

در ادامه با حضور خانواده استاد همسر و فرزندان و مدیران استانی و هنرمندان از تابلوی اهدایی خانواده مرحوم احمد خلیلی با عنوان «منجی» رونمایی شد.

این تابلوی نقاشی در موزه استاد مجابی به نمایش درآمده است.


استاد احمد خلیلی در سال ۱۳۲۲ در محله‌ای نزدیک مقبره امامزاده حسین (ع) قزوین بدنیا آمد.

پنج ساله بود که همراه خانواده از قزوین به تهران رفت و ۱۵ سال داشت که با کارگاه نقاشی «مرشد محمد نقاش» آشنا شد و نقاشی را از وی آموخت که تسلط کاملی بر روی سبک‌های نقاشی قهوه خانه‌ای داشت.

وی در یادداشت‌های خود نوشته است: کارگاه مرشد محمد نقاش جایی بود که بی آنکه بدانم با بنیانگذاران نقاشی قهوه خانه‌ای آشنا شدم و هر روز در کنار آب و جارو کردن کارگاه و خرید مایحتاج روزانه مرشد محمد، مطلب جدیدی در باره نقاشی یاد می‌گرفتم.

در کنار نقاشی، یادداشت خاطرات روزانه، عادت همیشگی استاد شده بود و در پایان هر روز قطعه‌ای کاغذ یا مقوا می‌نوشت.

استاد خلیلی در سال ۱۳۵۴ در آتلیه نقاشی سازمان صدا و سیما مشغول کار شد و در ادامه در قهوه خانه سنتی آذری که در سال ۷۲ توسط شهرداری تهران بازسازی و با مدیریت برادران آذری اداره می‌شد جایگاه هنرمندان و هنردوستان کشور شده بود.

استاد خلیلی در همان سال در قسمت شاه نشین قهوه خانه سنتی آذری مشغول کشیدن نقاشی قهوه خانه‌ای بود و چند ساعت از وقت خود را در این نمایشگاه عمومی می‌گذراند.

در قهوه خانه سنتی آذری تابلو‌هایی از استاد احمد خلیلی با مضامین داستان رستم و اشکبوس، در آتش رفتن سیاووش، رستم و سهراب، صحنه آتش زدن خیمه‌های حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، درویش، رستم و تهمینه، جنگ رخش و شیر به چشم می‌خورد.

استاد احمد خلیلی در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در تهران حضور داشتند و چندین ورک شاپ، در شهر‌های بم، قشم و مشهد برگزار کردند.

استاد خلیلی در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۶ در دو سالانه موزه هنر‌های معاصر حضور داشته و از وی بیش از ۱۲۹ تابلوی نقاشی با سبک نقاشی قهوه خانه‌ای، کلاسیک، قاجاری و امپرسیونیسم در ابعاد مختلف در کشور‌های ایران، آمریکا، انگلستان، آلمان، هند و هاوایی برجای مانده است.

همچنین مصاحبه‌ها و مقالات متعددی از استاد خلیلی در روزنامه‌های خراسان، قدس، ابرار، همشهری و ایران چاپ شده است.

آثار استاد احمد خلیلی هم اکنون در موزه هنر‌های معاصر تهران، دفتر امور هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی نگهداری می‌شود.

این استاد نقاشی، آخرین اثر خود را در کارگاه نقاشی قهوه خانه به مناسبت سالروز حماسه جاودانه آزادی خرمشهر ارائه کرد.

استاد خلیلی در ۲۱ تیرماه سال ۸۷ در سن ۶۴ سالگی بر اثر سرطان ریه در تهران دار فانی را وداع گفت.

روحش شاد و یادش گرامی.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خلیل خیال احمد خلیلی نقاشی قهوه خانه ای هنر حوزه هنری نقاشی قهوه خانه ای استاد خلیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت سعید امیرسلیمانی به بهانه رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» + تیزر مستند

مراسم پاسداشت سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما و رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» به همت شبکه مستند در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین پاسداشت سعید امیرسلیمانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما و رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» تولید جدید شبکه مستند برگزار شد.

 

این مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی ابوالفضل توکلی تولید شده است و شب گذشته ۱۰ اردیبهشت با حضور جمعی از هنر دوستان و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ارسباران از این مستند رونمایی شد.


در ابتدای این مراسم ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تشکر و قدردانی از خانم علی‌پور همسر استاد امیرسلیمانی عنوان کرد: همسر سعید امیرسلیمانی این بار عظیم را به دوش کشید تا او بتواند روی صحنه تئاتر و جلوی دوربین تلویزیون برود. او کار‌های ارزنده و اثرگذاری از خودش باقی گذاشته تا بتواند خدمت گذاری در زمینه فرهنگ و هنر این سرزمین باشد.


ایرج راد با نقل خاطره‌ای از هم بازی شدن با امیرسلیمانی گفت: اولین که باری بر روی صحنه رفتم و از نزدیک با ایشان آشنا شدم به سال‌های ۱۳۵۴ یا ۱۳۵۵ برمی‌گردد که اولین اجرا و نمایشی بود به نام «حادثه در ویشی» نوشته آرتور میلر که در سالن انجمن ایران و آمریکا بر روی صحنه رفت. به خاطر دارم با سعید امیرسلیمانی حتی در زمان جنگ در طبقه سوم اداره تئاتر لباس تمرین پوشیده بودیم و ایشان به خاطر عشق و علاقه‌ای که به تئاتر داشتند هر روز در آنجا حاضر بودند و تمرین می‌کردند.


در این مراسم سپند امیرسلیمانی، گوهر خیراندیش، مسعود فروتن، رضا بنفشه خواه و احمد درویشعلی پور، از این هنرمند پیشکسوت تقدیر و تشکر کردند.
در ادامه ابوالفضل توکلی تهیه کننده و کارگردان «دیدار در سنگلج» از روند آشنایی با سعید امیرسلیمانی و چگونگی تهیه این مستند گفت: در اولین تماسی که با استاد امیرسلیمانی داشتم ایشان با خون گرمی بسیاری که دارند از صحبت‌های من به خوبی استقبال کردند و این باعث شد من انرژی بالایی را برای تهیه این مستند داشته باشم.


توکلی در پایان از خانم علی‌پور، سپند و کمند، همسر و فرزندان این هنرمند و استاد ایرج راد تشکر کرد و گفت: ایشان با وجود کسالتی که داشتند لطف کردند بنده را در تکمیل این مستند همراهی کردند.


در پایان این مراسم با اهدای تندیس شبکه مستند و لوح تقدیر از بیش از نیم قرن فعالیت هنری استاد سعید امیرسلیمانی قدردانی و از مستند «دیدار در سنگلج» رونمایی شد.


«دیدار در سنگلج» تولید جدید شبکه مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی روایتی از سال‌ها فعالیت هنری و اجرای تئاتر در سنگلج است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • پاسداشت سعید امیرسلیمانی به بهانه رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» + تیزر مستند
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است
  • نواختن زنگ سپاس معلم در مدارس قزوین 
  • ۳۷۰۰ برنامه ویژه بزرگداشت هفته معلم در هرمزگان اجرا می‌شود
  • مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران
  • قهرمانی استاد بزرگ امیررضا پوررمضانعلی در مسابقات لیون فرانسه
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی