Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@09:52:40 GMT

زیباسازی اذان شیعی با نقش و نگار ایرانی

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۶۱۲۵

زیباسازی اذان شیعی با نقش و نگار ایرانی

نزدیک دو سال است که روی پروژه «سرود اسلام» کار می‌کند. 10 تابلو نقاشی در ابعاد 7757 که با تکنیک رنگ و گواش کشیده است و کار خوشنویسی آثار که به‌صورت شکسته نستعلیق توسط محمدرضا رحیمی نوشته شده است.

روزنامه ایران:آثاری از جنس بانگ اذان. داستان این 10 تابلو همان آوای با شور و جذبه دلپذیری است که مسلمانان را به پرستش معبود دعوت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان بانگ رستاخیز عشق و دلدادگی است. رضا بدرالسماء نقاش پیشکسوت که بیشتر عمر و لحظات زندگی‌اش را صرف خلق آثار مذهبی و  تصاویر مربوط به شهدا کرده، مجموعه «سرود اسلام» را برای اولین بار در اختیار روزنامه ایران قرار داده است. او درباره انگیزه خلق این مجموعه آثار به «ایران» می‌گوید: «علاقه وافری که به نقاشی دارم از یک‌سو و از طرفی امر مهم اذان که ائمه اطهار خیلی به آن سفارش کرده‌اند و احادیث بسیاری در خصوص اذان گفته‌اند، باعث شد این بار راجع به اذان کار کنم. بخصوص اینکه این تصاویر با صدای زیبای اذان عجین شود قطعاً جذابیت اذان را دوچندان خواهد کرد. کلیپی با همین تصاویر و تابلوهای من در ماه مبارک رمضان ساخته شد ولی هنوز منتشر نشده و قرار است بزودی از شبکه یک سیما به هنگام اذان پخش شود. چه خوب است که بتوانیم با تصاویر زیبا صدای اذان را همراه کنیم و تصاویری را که در رابطه با همان اذکار است ببینیم.»


بدرالسماء در ادامه توضیح می‌دهد: «انگیزه دیگرم به‌خاطر بی‌حرمتی‌هایی بود که جهان غرب به ساحت اسلام و پیغمبر آخرالزمان انجام دادند و بیشتر اهانت‌شان را هم در قالب کارهای هنری انجام دادند. خوشبختانه هنر ما خیلی غنی است و می‌توانیم با هنر نگارگری ایرانی بهترین جواب را داشته باشیم. خداوند به من توفیق داد که بتوانم این ده اثر را کار کنم. این آثار در اصل پرچم اسلام یا سرود اسلام است.»


این هنرمند درباره شیوه کارش می‌گوید: «شیوه کارم با سبک نقاشی نگارگری ایرانی است و با الهام از نقوش ایرانی است و گل طبیعی هم همراه این نقوش آمده تا جذابیت اثر دوچندان شود و این به خاطر این است که نسل معاصر بهتر بتواند با اثر ارتباط برقرار کند.»


او راجع به جزئیات آثارش توضیح می‌دهد: «از این ده اثر دو اثر شهادتین است که در مورد حضرت پیغمبر گفته می‌شود.«اشهد ان محمداً رسول الله»که یکی گنبد خضرا و گنبد حرم حضرت رسول در اثر نشان داده می‌شود و دومی با زمینه رنگ سبز که نشانه گنبد خضرا است و ظرف گلی که کنار این نقوش دیده می‌شود و دو اثر هم برای شهادت دادن به جانشین حضرت پیغمبر، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. در تابلوی «اشهد ان علیاً ولی‌الله»  روز عید غدیر نشان داده می‌شود و در حقیقت تذکری است که هر بار اذان را می‌گوییم و می‌شنویم یادآور روز عید غدیر است و این یکی از مهم‌ترین ارکان اسلام است تا بتوانیم این روز را هر چه بیشتر زنده نگاه داریم و بیشتر یادآوری شود.»


او درباره تابلو «اشهد ان علیاً حجت‌الله» می‌گوید: «یادآور صحن و بارگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است و همچنین در تابلو اشهد ان لا اله‌ الا الله هم خانه خدا دیده می‌شود و اشاره به تولد حضرت امیرالمؤمنین(ع) که یکی از معجزات بزرگ است که در مورد ایشان رخ داد و دشمنان سعی در انکار آن دارند. ان شاالله بتوانیم هر چه بیشتر این معجزه الهی؛ تولد حضرت علی(ع) در خانه کعبه را نشان دهیم.»


بدرالسما معتقد است که باید آثاری که اشاعه فرهنگ نماز می‌کنند را بیشتر اشاعه داد تا اثر بیشتری بخصوص در نسل جوان بگذارد. او در پایان می‌گوید: «من از مسئولان می‌خواهم دلسوزانه همراهی کنند و در مورد نشر این آثار بخصوص اذان بیش از گذشته همراهی و کار کنند و هر جا صلاح می‌دانند بیشتر دیده شود و نشر یابد. موقع اذان از صدا و سیما و شبکه‌های مجازی پخش شود و حتی می‌توانند جاهایی که مناسبت دارد، اذکار اذان و تصاویرش را پخش کنند تا دلنشین و زیبا‌تر شود.»
این هنرمند معتقد است که چاپ این آثار در کتاب‌های درسی بچه‌ها هم می‌تواند آنها را از زمان طفولیت با اذان آَشنا کند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اشهد ان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۶۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد

به گزارش همشهری آنلاین، پشت چراغ قرمز و یا ترافیک‌های طولانی دیگر نگاه‌ها به سمت خودروی کناری نیست و بیشتر سرنشینان سرشان توی گوشی همراه است، اما همیشه اوضاع به همین آرامی پیش نمی‌رود و گاهی زمانی که نگاهت به جای جاده به صفحه گوشی همراهت است، یک عابر شتابان جلوی ماشین سبز می‌شود و آن وقت است که کنترل خودرو مشکل می‌شود.

آنطور که پلیس راهور گفته، بیشتر تصادفات به‌خاطر بی‌توجهی به جلوست و استفاده از هر چیزی که باعث حواس‌پرتی راننده شود ممنوع است. حالا آن چیز می‌خواهد خوردن و آشامیدن باشد یا استعمال دخانیات و استفاده از تلفن همراه. اما در این بین تلفن‌های همراه سهم بیشتری در حواس‌پرتی راننده‌ها دارند.

طبق آمار پلیس، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده از تلفن همراه و مکالمه با آن حین رانندگی است؛ چیزی در حدود ۴۶درصد و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد. همچنین ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷درصد در بروز تصادفات نقش دارد. مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روانگردان‌ها ۱۳ درصد و مصرف موادمخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات مؤثرند.

تحقیقات نشان داده که خطر تصادف موقع استفاده از تلفن همراه، ۴ برابر خطر تصادف در حالت عادی است. این خطر با افزایش سن راننده بیشتر هم می‌شود و متأسفانه به میزان تجربه راننده در کنترل وسیله نقلیه هم ارتباطی ندارد. خطر تصادف در فاصله کوتاهی پس از برقراری تماس (مثلا ۵ دقیقه اول) به‌مراتب بیشتر است، این در حالی است که پس از گذشت ۱۵ دقیقه از پایان مکالمه به یک چهارم می‌رسد. علاوه بر این، خطر تصادف در هنگام مکالمه در بزرگراه‌ها به‌مراتب بیشتر از جاده‌های شهری و سرعت کم است.

بیشتر بخوانید: مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید خودروها ایمن می‌شوند؟ تهرانی‌ها در این ساعات رانندگی نکنند چون...

جالب است بدانید که در سایر کشورهای دنیا محدودیت‌های مختلفی در مورد استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اعمال می‌شود. در این کشورها رانندگان حتی موقع ایستادن پشت چراغ قرمز هم حق استفاده از تلفن همراه را ندارند. با وجود اینکه در ایران هم صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی به‌کلی ممنوع است ولی به‌دلیل مشکلات موجود در نحوه اعمال قانون و نیز مزایای استفاده از تلفن همراه، کنترل دقیقی بر آن وجود ندارد.

آمارها نشان می‌دهد نیمی از رانندگان حداقل یک‌بار در وضعی قرار گرفته‌اند که کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده‌اند و مرتکب اشتباهاتی مثل عبور از چراغ قرمز، تغییر مسیر بدون توجه به دیگران، انحراف به سمت حاشیه جاده و سرعت بیشتر یا کمتر از حد مجاز شده‌اند که تلفن همراه به‌عنوان یکی از پدیده‌هایی که به‌ویژه در یک دهه اخیر به نحو گسترده‌ای وارد زندگی مردم شده است، سهم زیادی در این تخلفات داشته است. در ترافیک یا در فاصله چندثانیه‌ای که رانندگان پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی می‌شوند که حتی کشیدن ترمز دستی را موقع توقف فراموش و با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

در نهایت اینکه باید با آموزش‌های لازم و فرهنگسازی‌ در زمینه خطرات استفاده از این وسیله و همچنین تدابیر سختگیرانه‌تر توسط دستگاه‌های متولی، جلوی این حرکت خطرساز را گرفت، چرا که گاهی نخستین اشتباه در رانندگی آخرین اشتباه خواهد بود.

کد خبر 848110 برچسب‌ها خبر مهم خودرو موبایل تصادف

دیگر خبرها

  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی