Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رئیس جمهور با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، گفت: با آزاد شدن قیمت‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می شود.

به گزارش ایران اکونومیست از   قم   و به نقل از مرکز خبر حوزه ، دکتر مسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور در سفر به شهر مقدس قم و در دیدار با مراجع تقلید، مطالبی را درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد و اظهار داشت: کشور در وضعیت خوبی به این دولت تحویل داده نشد، بدهی‌های دولت قبل، از جمله اوراق بهادار و نیز بدهی به بانکها و نیز تامین اجتماعی از مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل است که بحمدالله همه این مشکلات توسط دولت فعلی مدیریت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در ابتدای تحویل این دولت، حتی حقوق کارکانان دولت با مشکل مواجه بود، اما دولت توانست با تلاش مستمر و گسترش روابط با کشورهای منطقه این مشکلات را پشت سر بگذارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، بیان کرد: دولت توانست تا پایان سال گذشته حدود 180 هزار میلیارد تومان هزینه خدمات عمرانی پرداخت کند، بدون اینکه هیچ گونه استقراضی داشته باشد.

وی با بیان این که دولت بدون پیوستن به «اف ای تی اف» واکسن خریده و کرونا را مهار کرد گفت: دولت تلاش کرده درآمد نفت را بالا ببرد و همچنین درآمد مالیاتی افزایش پیدا کرده است و پول های بلوکه شده نیز پس گرفته شده است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: گرانی گندم که معلول خشکسالی و بالا رفتن قیمت جهانی آن است از یکسو، و حذف دلار 4200 تومانی که قانون لازم الاجرا بود از سوی دیگر، مشکلاتی برای دولت در آغاز راه ایجاد کرد و با تایید رهبر معظم انقلاب، به دلیل آغاز کار دولت، حذف ارز 4200 تومانی 6 ماه به تعویق افتاد و بودجه ماه های آخر سال گذشته نیز که توسط دولت قبل تماما هزینه شده بود، به دستور رهبر معظم انقلاب تامین شد و ما را از مشکل بزرگی رهاند.

میرکاظمی با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی، اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، بیان کرد: با آزاد شدن قیمت ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می کشد و به نظارت مشغول می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین تصریح کرد: اختلاف قیمت کالای یارانه ای داخل و خارج باعث شده بود که اجناس یارانه ای ایران پس از چند روز به وفور در فروشگاه‌های کشورهای همسایه به فروش برسد و حذف ارز ترجیحی باعث شد هم رانت و قاچاق کم شود و هم رقابت در تولید افزایش پیدا کند، چون تولیدکننده درگذشته نمی توانست با کالای وارداتی که با ارز 4200 تومانی وارد شده، رقابت کند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر این که دولت امانتدار است و با صرفه جویی از دارایی مردم حفاظت می کند، ادامه داد: مواد غذایی در سطح بین الملل در همه کشورها دچار آشفتگی است و با حذف ارز ترجیحی در ایران، قیمت کالاها در کشورهای همسایه به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: طرح دولت در خرید نان با کارت بانکی از مهمترین طرح‌های دولت است که باعث صرفه جویی تا 30 درصد در مصرف گندم کشور خواهد شد،با عنایت به نیاز کشور به واردات گندم این اقدام باعث جلوگیری از هدرر فت ارز و کمک به اقتصاد ملی خواهد شد.

میرکاظمی در پایان به سیاست های دشمنان در منطقه اشاره کرد و گفت: بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه نقشه هایی برای ایران و انقلاب دارد که خود بیانگر حساسیت اوضاع کنونی است.

پس از بیان مطالب توسط وی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان برخی از گلایه‌های عمومی مردم مانند گرانی کالاها و اجاره مسکن و خودرو، از دولت خواستند برای این گرانی ها تدبیر کنند و ضمنا از تلاشهای دولت تقدیر کرده و برای دولتمردان آرزوی موفقیت نمودند.

میرکاظمی نیز در پایان به بیان علل گرانی ها پرداخته و توضیح دادند که بخش از گرانی ها مستند به گرانی و تورم جهانی است که بی سابقه است. بخش دیگر نیز معلول تورم به ارث رسیده از دولت قبل است و بخش سوم نیز ناشی از حذف ارز 4200 تومانی است که مصوبه مجلس بوده و دولت برای جبران این هزینه ها یارانه 300 و 400 هزار تومانی را به ازای هر نفر می‌پردازد که البته این رقم بار سنگینی به دوش دولت است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اوضاع کشور رو به بهبود است و امید بسیاری به حل مشکلات وجود دارد.

452/ی

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: معاون رئیس جمهور دولت قبل حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳

مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به جدول شماره ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور با موافقت نمایندگان اضافه شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ردیف به جدول شماره ۷ با ۱۰۶ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابر روایت ایلنا، ردیف الحاق شده به جدول شماره ۷ به شرح ذیل است:

مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به جدول ۷ با دسته هزینه- عمومی با عنوان ردیف ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور براساس نامه ۱۳۴۴۶۸ مورخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ معاون اول رئیس جمهور اضافه می گردد و از جدول ۹ از دسته هزینه متفرقه ردیف ۵۵۰۰۰۰۰۵۰ با عنوان وزارت کشور جبران تلاش کارکنان دارای عملکرد برجسته وزارت کشور و سازمان ها و نهادهای تابعه و وابسته از طریق پرداخت های غیرمستمر کسر می گردد.

پیشنهاد یک نماینده درباره حقوق کارکنان وزارت کشور

در این میان، مالک شریعتی نماینده تهران در تشریح پیشنهاد خود مبنی بر الحاق یک ردیف به جدول شماره ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور گفت: موضوع بهینه سازی انرژی و حل ناترازی انرژی ضرورتی است که مورد تائید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بوده است اما متاسفانه سازمان برنامه اتفاق دیگری را رقم زده است، ما در بودجه ۱۴۰۲ و در برنامه هفتم حساب بهینه سازی ایجاد کردیم و مقرر شد یک درصد از فروش منابع نفت کشور به این حساب واریز شود.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با وجود تصویب نمایندگان این موضوع را حذف کرده است و برخلاف آئین نامه ردیف مربوطه در بخش اول هم در منابع و هم در مصارف حذف شد و به عبارتی ۵ هزار و ۸۰۰ از حساب بهینه سازی کسر شده است. این موضوع باید در جدول ۵ در منابع و هم در جدول ۹ در مصارف می آمد اما آقای منظور آن را حذف کرد.

وی اضافه کرد: آقای منظور من برای شما احترام قائل هستم اما در مقابل قانون همه ما هیچ نیستیم شما چکاره بودید که این یک درصد را حذف کردید؟ با چه جراتی در مصوبات مجلس و احکام دست بردید؟ این موضوع باید برگردد.

حاجی بابایی گفت: بر اساس تفسیری که ما کردیم این اعتبار ۵۸۰۰ بود که برای تحقق این موضوع ردیف درآمد هزینه پیش بینی کردیم و دولت را مکلف کردیم به این ردیف یک درصد را واریز کند. آقای رئیسی نیز به این موضوع به شدت تاکید داشته بنابراین ما این موضوع را در حد قانون انجام دادیم.

دیگر خبرها

  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶