فرصت جذب گردشگر با برند شدن جشنواره تئاتر کودک
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۸۷۸۸
ایسنا/همدان دبیر چندین دوره از جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: سالها پیش، پیشنهاد داده شد که مدت زمان جشنواره را زیاد کنیم تا به عنوان یک برند بتواند منجر به جذب توریست به همدان شود و مانند جشنواره آوینیون عمل کند اما مسئله این است که چقدر زیرساخت و امکان اجرا وجود دارد.
شهرام کرمی در گفتوگو با ایسنا، از برگزاری بیست و هفتمین دوره این رویداد ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه بلافاصله بعد از شرایط کرونا، این جشنواره به سرعت برنامه ریزی و اجرا شد، بسیار خوشحالم، زیرا این اتفاق نشان میدهد که هنوز جشنواره برای همه هنرمندان، مسئولان همدان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر به خصوص هنر نمایش پویا، زنده و مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: امروز جشنواره کودک و نوجوان همدان بیست و هفتمین دوره را میگذراند و این رویداد دیگر از مرحله معرفی، تثبیت و بلوغ عبور کرده است، در واقع جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان امروز، به عنوان یک جشنواره با تداوم است که هر ساله برنامه ریزی و اجرا میشود و بدیهی است که اگر جشنواره مهم نبود بیست و هفت دوره برگزار نمیشد.
داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: نقش جشنواره را در تئاتر ایران و رشد تئاتر کودک و نوجوان نمیتوان کتمان کرد و به صراحت میتوان گفت که جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از مؤثرترین رویدادهای هنری کشور محسوب میشود که میتوانیم تأثیرگذاری آن را از جهات مختلف بررسی کنیم.
کرمی، جشنواره را عامل مهمی در معرفی هویت تئاتر کودک و نوجوان دانست و گفت: به نظرم، این جشنواره هویت تئاتر کودک و نوجوان را به شکل رسمی، معرفی میکند و به وسیله آن، ما در سطح بینالمللی و داخلی، هویت تئاتر کودک و نوجوان را با برگزاری این جشنواره، به سمت ارزشمندتر شدن سوق میدهیم.
وی خاطرنشان کرد: این جشنواره گردهمایی بزرگ هنرمندان تئاتر ایران است و همه هنرمندان نیز برای آن ارزش قائل هستند، نکته دیگر این است که جشنواره تئاتر همدان دریچه بینالمللی مهمی برای ارتباط ما با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در سایر کشورها به شمار میرود.
داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: جشنواره تئاتر همدان، یک رویداد مردمی و پرمخاطب است، زیرا برخلاف برخی رویدادهای تئاتری که برای هنرمندان برگزار میشود، این جشنواره با مخاطب بیش از ۱۰۰ هزار نفری مردم، برگزار میشود و پویایی دارد بنابراین میتوان گفت که این جشنواره، یک رویداد کاملاً مردمی و مؤثر است که تولیدات آن برای مخاطبان حائز اهمیت به شمار میرود.
کرمی افزود: این جشنواره یک فرصت متقابل برای هنرمندان و متولیان فرهنگ و هنر به شمار میرود زیرا هنرمندان میتوانند از این رویداد برای ارتقای دانش، علم، آگاهی و ارتباط بهتر خانواده تئاتر کودک و نوجوان استفاده کنند. ضمن اینکه متولیان فرهنگ و هنر نیز میتوانند با استفاده از هنر کودک و نوجوان دریچه بزرگی را برای گسترش عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کنند بنابراین من این رویداد را به فال نیک میگیرم.
وی تأکید کرد: آنچه که امروز و در این جشنواره برای آن سرمایه گذاری شده و آنچه هویت تاریخی، فرهنگی و هنری ماست، سبب شده صاحب یک جشنواره بینالمللی شویم و من تمام این بخشها را یک سرمایه میدانم که باید قدر و ارزش آن را بدانیم.
داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: بدیهی است که جشنواره نیاز به توجه، سیاستگذاری و برنامه ریزی دارد بنابراین از همین امروز میتوانیم برای دورههای بعدی برنامهریزی کنیم زیرا این امر یک نیاز ذاتی است اما برای سیاستگذاری کلان باید بدانیم که با چه چشم اندازی به آن نگاه کنیم زیرا ما معمولاً یک نگاه ایده آل به مسئله داریم در حالی که واقعیتهای وضعیت حاکم و شرایط موجود چیز دیگری است و گاهی اوقات برخی اقتضائات را ناممکن میسازد که این در مورد وضعیت جشنواره نیز وجود دارد.
کرمی ادامه داد: سالها پیش، پیشنهاد داده شد که مدت زمان جشنواره را زیاد کنیم تا به عنوان یک برند بتواند منجر به جذب توریست به همدان شود و مانند جشنواره آوینیون عمل کند اما مسئله این است که چقدر زیرساخت و امکان اجرا وجود دارد. در واقع به دلیل محدودیت اعتبارات این کار تا حدودی ناممکن است البته بدیهی است که روزی میتوانیم به آن جایگاه برسیم.
داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که به نسبت ظرفیت جامعه هنری، میتوانیم این جشنواره را بسیار گسترش دهیم اما معمولاً اقتضای شرایط ما را از این فضا دور کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برنامه ریزی فرهنگ و هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوران کودکی و نوجوانی، مهمترین دورانی است که در آن شخصیت، هویت و سبک زندگی افراد شکل میگیرد و نظامهای اعتقادی و ارزشی در نهاد آنان پایه ریزی میشود. ازاین رو، تولید و مصرف محتوا در زیست بوم فرهنگی کودک و نوجوان، ضرورتی راهبردی و سبک ساز است. در این میان، «محتوای ادبی» در پویایی این زیست بوم و الگوسازی در زمینه سبک زندگی، نقشی پررنگ دارد. بررسیها نشان میدهند، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس در پژوهشی با عنوان «تولید و ترویج محتوای ادبی برای کودک و نوجوان؛ واکاوی سیاستی و راهکارهای تقنین» آورده است، سیطره محصولات و خدمات ادبی، هنری و رسانهای بر سبد مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان، تولید و مصرف محتوا در این زیستبوم را به ضرورتی راهبردی تبدیل کرده است. در این میان، محتوای ادبی میتواند در پویایی زیستبوم و الگوسازی در زمینه سبکزندگی، نقشی پررنگ داشتهباشد. زیرا پیوند محتوای ادبی با زیباییها و جاذبههای هنری ناگسستنی بوده و در چنین بستر و قالبی، ظرفیت فراوانی برای انتقال پیامها و مفاهیم به ظریفترین و مؤثرترین شکل وجود دارد.
* سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است
این پژوهش بیان میکند که بنابر بررسی چارچوب سیاستی کنونی، سهم حوزه کودک و نوجوان در اسناد بالادستی ناکافی است. همچنین سیاستهای واضح، ملموس و هدفمندی در این زمینه وجود ندارد. در مصوبات و مقررات تخصصیتر نیز راهبردهای موجود کمرمق بوده و جامعیت لازم را ندارند. بررسی آرایش نهادی این حوزه نیز نشاندهنده فعالیت جزیرهای، موازیکاری و تشتت در تولیگری است.
* نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان
این پژوهش نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان را بهعنوان یکی از چالشهای تولید و ترویج محتوای ادبی برای این قشر دانست و بیان کرد که خلأ برنامه راهبردی، تلقی نشدن مسائل کودک و نوجوان بهعنوان اولویتی بنیادین و ضعف در چارچوب سیاستی و نهادی موجود، به سادهانگاری، تشتت و نبود انسجام در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرا در این حوزه منجر شدهاست. بهدلیل محوریت نداشتن پژوهش، تخصصگرایی و برنامهریزی جامعنگرانه، عمده اقدامات بهصورت مقطعی و پروژهای، جوشیده از دغدغههای فردی یا برخواسته از ادراک و تجربه زیسته محدود و ناقص شخصی بودهاند که به نتایج کماثر و سطحی انجامیدهاست.
* مغفول ماندن بسیاری از حوزههای موضوعی مورد نیاز مخاطب
در این پژوهش، مغفول ماندن بسیاری از حوزههای موضوعی مورد نیاز مخاطب بهعنوان چالش تولید و ترویج محتوای ادبی برای گروه کودک و نوجوان بیان شده و آمده است که آثار تألیفی از لحاظ موضوعیابی، مسئلهمندی و نیازشناسی دچار ضعف جدی بوده و به بسیاری از بحرانها و مسائل آسیبزای دوره کودکی و نوجوانی کمتوجهند. در چنین شرایطی، مخاطبان برای پاسخ به نیازها و دغدغههای خود، بیشتر سراغ آثار ترجمهای و خارجی میروند که اغلب حاوی پیامهایی آسیبزا و ناسازگارند.
* خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر
دیگر چالش این حوزه در این گزارش به خلأ در تألیف و تربیت آفرینش گر اشاره شده و آمده است که: فعالیت مؤثر و پیوسته در این حوزه مستلزم حضور و استقرار متخصصان دغدغهمند و مسئلهشناس است. در شرایط کنونی، مجموع آثار تألیفی کمیّت و کیفیت مطلوبی نداشته و در زمینه پرورش و تربیت آفرینشگر و متخصص کودک و نوجوان و زیرساختها و مواد آموزشی مربوطه نیز خلأ جدی وجود دارد. آفرینشگران فعال و دغدغهمند کنونی نیز کمشمار بوده و در میان مخاطبان چندان شناخته شده نیستند.
* فعالیت جزیرهای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول
این پژوهش رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی و فعالیت جزیرهای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول را بهعنوان یکی از چالشهای این حوزه معرفی کرده و توضیح میدهد که رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق یا تکمحصولها، اگرچه در کوتاهمدت جذب مخاطب را بههمراه داشته و دستاوردساز است، اما نمیتواند بهطور ماندگار و گستردهای جریانسازی کرده و انس کودکان و نوجوانان با محتوای ادبی را نهادینه کند. عمده دستگاهها و نهادهای مسئول در این حوزه ارتباط پایدار و تعامل پویایی با یکدیگر ندارند و اغلب فعالیتها و برنامههای اصلی خود را در سطح درونسازمانی دنبال میکنند. بهاینترتیب، اقدامات انجام شده تأثیر محدود و اندکی بر کلان وضعیت مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان گذاشته و هدف راهبردی مشخص و دستاورد ملموس و سنجشپذیری محقق نمیشود.
* نظمدهی و انسجامبخشی به فعالیتهای این حوزه
این پژوهش پیشنهاد میکند که نظمدهی و انسجامبخشی به فعالیتهای این حوزه و راهبری سبد مصرف فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان، به تدوین برنامهای راهبردی و جامع (مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی) و بهروزرسانی پیوسته آن نیازمند است. تعیین اولویت و رویکرد موضوعی و تنظیم نگاشت نهادی از لوازم اساسی چنین برنامهای است. رصد و پایش مداوم زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان میتواند منجر به تصویری واضح از وضعیت مستقر شود. تصویری که میتواند یاریگر برنامهریزان و آفرینشگران و تولیدکنندگان در ایدهپردازی، خلق اثر، ترویج محتوا، بازاریابی و عرضه محصول باشد.
* تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی
این پژوهش یکی از راهکارهای حل این چالش را تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی عنوان کرده و ادامه میدهد که در راستای افزایش تخصصگرایی و بهبود وضعیت تألیف، روندها و زیرساختهای کنونی باید بهسمت تربیت و آموزش افراد مستعد، توانمندسازی آفرینشگران کنونی و نیز حمایت از آثار تألیفی مطلوب، تغییر مسیر یابند. ازاینرو، لازم است ضمن تقویت ظرفیتها و زیرساختهای آموزشی در مقاطع مختلف، در صنعت نشر و فعالیتهای ترویجی نیز از آثار تألیف و بومی مطلوب پشتیبانی شود (مانند مشوقهای مالیاتی و اعطای یارانه).
در این پژوهش تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان بهعنوان راهکار دیگر مطرح شده و در توضیح آن آمده است که تمرکز بر جایگاههای حقوقی و آفرینشگران موفق و ترویج و چهرهسازی از آنها میتواند پیوند مستحکمتری میان مخاطبان و محتوای ادبی ایجاد کند. زیرا نهادها و آفرینشگران از امکان همراهی طولانیمدت و پیگیری پیوسته توسط مخاطب برخوردار بوده و ظرفیت بسیار بیشتری برای هویتبخشی، الگوآفرینی و سبکسازی دارند.
* تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار فرهنگی
این پژوهش همچنین پیشنهاد تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی را مطرح کرده و بیان میکند که عرضه حداکثری محتوای ادبی مستلزم لحاظ ذائقهها و گرایشهای گوناگون مخاطب و قرار دادن محتوای مدنظر در زنجیره ارزش است. در صورت ایجاد پیوستاری در سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه، میتوان منابع فرهنگی غنی دینی و بومی را به زبان کودک و نوجوان امروز فراوری کرد و با بهرهگیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی به بازتولید چنین آفرینشهایی در قالبهای گوناگون پرداخت.
* تقویت جریان اقتباس
راهکار دیگر مرکز پژوهشهای مجلس در این پژوهش مبتنی بر تقویت جریان اقتباس و سرمایهگذاری در صنعت و پی نما مطرح شده که در توضیح آن بیان میکند که با تقویت جریان اقتباس میتوان جهانهای داستانی و شخصیتهای بومی و آئینی را در قالب رمان بازآفرینی کرد و با نگارش فیلمنامهها و بازینامههای اقتباسی براساس رمانهای پرمخاطب و غنی به گسترش جهان داستانی خلق شده در دیگر قالبهای هنری و رسانهای پرداخت. صنعت پینما نیز ظرفیت فراوانی در شکوفایی زنجیره ارزش آثار ادبی داشته و میتواند حلقه اتصال کتاب و آثار نمایشی (بهویژه پویانمایی) باشد. با سرمایهگذاری در پینما، هم مخاطب بالقوهای برای آثار اقتباسی فراهم میشود و هم بهرهوری فرایندهای تولید آثار نمایشی افزایش مییابد. رویکرد ارتباطات سازمانی در میان دستگاههای مسئول در این عرصه نیازمند بازنگری جدی است. همرسانی نیازها و ظرفیتها میان مدارس، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد، فرهنگسراها و دیگر نهادهای مرتبط و برقراری تعاملات همافزا در این زمینه، ضروری است.
در یکی جمع بندی نهایی محوریترین مسائل و چالشهای این حوزه از منظر سیاستی و تقنینی عبارتند از:
۱. نبود نقشه راه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان،
۲. مغفول ماندن بسیاری از حوزه های موضوعی مورد نیاز مخاطب،
۳. خلأ جدی در تألیف و تربیت آفرینش گر،
۴. رویکرد نادرست تمرکز بر مصادیق محتوایی،
۵. فعالیت جزیره ای و رویکرد غیرتعاملی نهادهای مسئول.
در راستای مسائل یاد شده، این راهکارها پیشنهاد می شوند:
۱. تدوین برنامه راهبردی و تنظیم نگاشت نهادی،
۲. رصد و شناسایی مداوم نیازهای کودکان و نوجوانان،
۳. تربیت آفرینش گر و حمایت از آثار تألیفی،
۴. چهره سازی از نهادها و آفرینش گران حوزه کودک و نوجوان،
۵. تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیت های بازارپردازی فرهنگی،
۶. تقویت جریان اقتباس و سرمایه گذاری در صنعت پی نما (کمیک)،
۷. بهبود تعامل میان دستگاهی.
انتهای پیام/