آثار مربوط به بچهها سطح کیفی و کمی پایینی دارد
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۷۸۲۴
به گزارش قدس آنلاین، حمید گلی در حاشیه بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان همدان اظهار کرد: قبلاً میگفتند کودکان و نوجوانان،آینده سازان کشور هستند اما الان نمیگویند. مدیران به گفتههای خود باور ندارند و هرچیزی که در رابطه با بچههاست، سطح کیفی و کمی پایینتری دارد.
گلی ادامه داد: الان به دلیل مسائل مالی، تبادل گروهها در جشنواره کاهش پیدا کرده و دو روز میماند و بعد میروند بنابراین کارهای یکدیگر را نمیبنند در صورتیکه بخش بنیادی کار جشنواره، همین تبادلات است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اهمیت عنصر خیال در تئاتر کودک و نوجوان، مطرح کرد: جریان نمایش برپایه خیال است و نمیتوانیم خیال را حذف کنیم اما اینکه خیال تا کجا میرود را باید مدیریت کرد چون استفاده از خیال، تا جایی مجاز است که قابل فهم باشد.
این بازیگر تئاتر کودکونوجوان در رابطه با حفظ جایگاه تئاتر در میان رسانههای نوظهور، بیان کرد: بزرگان این کار باید جمع شوند و پژوهشی در رابطه با تغییرات و احوالات کودک و نوجوان امروز، صورت بگیرد. باید آسیبشناسی شود تا تئاتر جایگاه خاص خود را حفظ کند چون ما الان با نسلی مواجه هستیم که گفتیم به دلیل شیوع کرونا به مدت دو سال، خانه بمانند بنابراین احتیاج به ارزیابی مخاطبان داریم.
گلی با بیان اینکه اگر برگزاری این جشنواره صرفا برای برگزاری یک جشنواره باشد، ۲۰ الی ۳۰ درصد به رشد کمی و کیفی تئاتر کودک و نوجوان، کمک میکند، توضیح داد: بنابراین باید رویکرد عوض شود. یک نگاه رقابتی بین تولیدکنندگان آثار وجود دارد که درست است و نفس جشنواره همین بخش رقابتی آن است اما باید به انتقال تجربیات نیز منجر شود. همه باید کار همدیگر را ببینند چون ما به روابط کار داریم.
وی ادامه داد: مگر جشنواره چقدر هزینه دارد؟ اگر هزینهای میشود بابت بچههاست و آنها میروند که بچههای دیگر را پرورش دهند.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حميد گلي تئاتر کودک و نوجوان تئاتر کودک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۷۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز میکنید؟
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حقجو و کارگردانی حسین کارگر این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر است. این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه ۲ بوشهر بود که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشترین جوایز بخش مسابقه صحنهای را از آن خود کرد. این اثر نمایشی که از ماهشهر به جشنواره راه یافته بود تقدیر طراحی بروشور، برگزیده طراحی صحنه، رتبه دوم بازیگری مرد، زن و کارگردانی و رتبه اول نویسندگی را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرد.
در اجرای جشنواره عبدالرضا نصاری، مژده خیاط و موسی رضازاده بازیگران این اثر نمایشی بودند که در اجرای عمومی دیبا زاهدی جایگزین مژده خیاط و سیدصدرا سبحانیان جایگزین موسی رضازاده شده است.
«آگنیتاژ» اثری درباره مهاجرت، رویای آزادی و رسیدن به آرزوهایی است که شخصیت اصلی نمایش در سرزمین خیالی آگنیتاژ به دنبالش میگردد. داود که حالا نام دیوید را برای خود انتخاب کرده برای رسیدن به آرزوهایش، خانه پدری را گرو گذاشته و حالا در کمپ مهاجران آگنیتاژ منتظر روز مصاحبه برای پذیرفته شدن در این دنیای جدید است، غافل از اینکه اینجا آخر خط است و باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند. با آمدن دریا خواهر داود به کمپ، پرده از رازهای برداشته میشود و قصه مهاجرت و رویای پرواز شخصیتها به نقشهای شوم گره میخورد که راه بازگشتی برایش نیست.
انتخاب موضوعی بهروز و متناسب با خواستههای جوانان، پرداخت درست به جزییات و شخصیتپردازی غیرکلیشهای از جمله ویژگیهای این اثر نمایشی به حساب میآید اما مهمترین ویژگی نمایش «آگنیتاژ» را میتوان طراحی صحنه جذاب آن دانست که پیش از این هم در جشنواره منطقهای بوشهر برگزیده شده بود؛ دکوری مکعبی شکل و دَوران که طبقه پانزدهم کمپ آگنیتاژ را به شکلی مینیمال و کاربردی به تصویر میکشد و چرخیدن آن در موقعیتهای مختلف به شکلی که هر بار یک طرف دیوار اتاق رو به تماشاگران قرار میگیرد، داستان را از زاویه دیدهای مختلفی روایت میکند. علاوه بر طراحی منحصر به فرد دکور، در جزییات و آکسسوار نیز تلاش شده تم کلی اثر که بر پایه مهاجرت و سفر استوار است، مورد توجه قرار گیرد به شکلی که عنصر چمدان در همه ابعاد اتاق قابل مشاهده است و در ابعاد بزرگتر نیز انگار این اتاق کوچک چمدانی است که درش باز شده و شخصیتها قرار است بخشی از داستان دردناک زندگی شان را در آن روایت کنند.
«آگنیتاژ» با قصه مهاجرت آغاز میشود اما در ادامه روایتی از تلاش برای بقا را در قالب داستانی از جنایت، خیانت، رفاقت و عشق به تصویر میکشد تا نشان دهد رسیدن به آزادی و رهایی را نمیتواند با پشت سر گذاشتن گذشته به دست آورد.
نمایش «آگنیتاژ» هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقهمندان به تئاتر است.
تیزر نمایش «آگنیتاژ» را اینجا ببیند.
کد خبر 6087720 آروین موذن زاده