Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@10:15:59 GMT

فاجعه‌ای به‌نام تردد خودروهای فرسوده

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۹۹۵۹

فاجعه‌ای به‌نام تردد خودروهای فرسوده

به گفته یک فعال مجموعه تامین صنعت خودروسازی، معضل تردد خودروهای فرسوده تبدیل به بحرانی شده که در قانون ساماندهی صنعت خودرو بصورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است؛ این در حالیست که تردد خودروهای فرسوده علاوه بر مشکلات اجتماعی نظیر آلودگی هوا و اتلاف ترافیکی، سالانه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از جهت مصرف مازاد سوخت و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد می‌کند و نیاز است که دولت با تدوین برنامه‌ای برای خروج خودروهای فرسوده نگاه ویژه به این حوزه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد به‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کم توجهی به موضوع خروج خودروهای فرسوده در قانون ساماندهی صنعت خودرو، اظهار کرد: این قانون علیرغم اینکه برخی بندهای آن بلاتکلیف است و جای نقد دارد، در مجموع طرح خوبی به نظر می‌رسد اما آنچه که بسیار در آن حائز اهمیت است، مغفول ماندن بحث خودروهای فرسوده است. خودروهای فرسوده علاوه بر اینکه مصرف‌کننده‌ی بالا سوخت کشورند و سوخت را هدر می‌دهند، عامل اصلی ترافیک و آلودگی هوای کشور نیز هستند.

این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: با توجه به ارقام وحشتناکی که از آثار مخرب تردد خودروهای فرسوده مطرح است، تاکنون برنامه‌ریزی جامعی برای خروج خودروهای فرسوده در دستور کار وزارت صمت دیده نشده است. چنانچه قرار باشد مشکلات مجموعه صنعت خودرو (خودروسازی و قطعه‌سازی) حل شود و قطعه‌سازان با تیراژ درخواستی خودروسازان و وزارت صمت اقدام به تولید قطعه برای ۱.۵ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۱ کنند، ضروری است که خودروهای فرسوده ساماندهی شده و از چرخه تردد شهری خارج شوند. اما تاکنون هیچگونه‌ی برنامه مدونی در این حوزه تدوین نشده است.

وی افزود: در حال حاضر سه میلیون خودروی فرسوده در کشور در تردد است که سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان از جهت مصرف مازاد سوخت، برای کشور ایجاد هزینه می‌کند. ضمن اینکه رتبه یکم اتلاف ترافیکی در جهان متعلق به ماست. شهر تهران نیز جزو ۱۰ شهر آلوده جهان قرار گرفته و افزایش شمار بیماری‌های تنفسی و... بیداد می‌کند. 

۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی با خروج خودروهای فرسوده

این فعال صنعتی، ضمن اشاره به اینکه گزارشی در این رابطه به وزارت صمت ارائه شده که براساس آن سالانه بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از جانب خودروهای فرسوده بر کشور تحمیل می‌شود، گفت: این درحالیست که اگر دولت با یک برنامه‌ریزی ساده مانع از تردد این خودروها شود و خودروهای نو را جایگزین کند (ضمن اینکه این قابلیت نیز وجود دارد) و از محل صرفه‌جویی‌ هزینه‌ها به بنگاه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی کمک دهد و از سوی دیگر از طریق لیزینگ‌های کم بهره به دارندگان خودروهای فرسوده این اجازه را بدهد که از محل افزایش تولید شرکت‌های خودروسازی، خودروهای فرسوده را تعویض کنند، در سال بالغ بر حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ریالی خواهیم داشت.

به‌نیا تاکید کرد: به‌نفع دولت و منابع مالی کشور است که هرچه سریع‌تر برای خروج خودروهای فرسوده یا احیای قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۷ مصوب شد، اقدام کند. علاوه بر بهره‌مندی دولت به لحاظ منابع مالی، شاهد کاهش بسیار بالای اتلاف ترافیکی در کلان‌شهرها، افزایش کیفیت هوا و کاهش بیماری‌ها خواهیم بود. ضمن اینکه نیاز به داروهای خارجی برای بیماران تنفسی و افراد مبتلا به سرطان‌ کاهش پیدا می‌کند که علاوه بر جنبه اجتماعی جنبه اقتصادی نیز دارد. 

این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: بنابراین باتوجه به مصرف سوخت بالا، مشکلات تردد، آلودگی‌ها و کمبود پارکینگ‌ها و... دولت باید به موضوع خروج خودروهای فرسوده نگاه ویژه‌ای داشته و آن را جزو اولویت‌های خود قرار دهد. ورود ۱.۵ میلیون خودرو در سال جاری در عین اینکه از این سه میلیون خودرو فرسوده، خودرویی خارج نشود؛ فاجعه‌ای دیگر در  ترافیک کشور ایجاد خواهد کرد. کشور تبدیل به ظرف شیشه‌ای شده است که حجم کوچکی از آن باقی مانده و وارد کردن حجم بیشتر، به شدت آسیب‌زا خواهد بود.

وی در پایان متذکر شد: متاسفانه هنوز در قانون ساماندهی صنعت خودرو بحث جامعی در مورد خودروهای فرسوده دیده نمی‌شود، تنها اشاره کوچکی صورت گرفته که نگاهی سطحی‌نگر دارد. تنها محدود به این شده است که در ازای ورود هر خودرو یک خودرو فرسوده خارج شود؛ این به‌تنهایی کفایت نمی‌کند. بطور مثال می‌توان به‌ازای تولید هر خودرو نیز یک خودرو فرسوده خارج شود. ضمن اینکه ظرف سه سال آینده (تا سال ۱۴۰۴) این بحران به هشت میلیون خودرو فرسوده مازاد خواهد رسید و زیانی برای کشور به همراه خواهد داشت که ۲.۵ تا سه برابر درآمد مالیاتی کشور خواهد بود.

منبع: الف

کلیدواژه: خروج خودروهای فرسوده تردد خودروهای فرسوده هزار میلیارد تومان میلیون خودرو خودرو فرسوده صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۹۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول

قیمت خودرو امروز، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، خصوصاً در سایپا به‌جز وانت زامیاد، تغییر چندانی نکرده و به‌نوعی می‌توان گفت ترمز بازار کشیده شده است.

به گزارش مشرق، قیمت خودرو امروز، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، باز هم مانند روزهای گذشته باثبات گزارش می‌شود. البته محصولات ایران‌خودرو و بهمن‌موتور در اغلب موارد، کاهش محدودی پیدا کرده‌اند اما خودروهای گروه سایپا، غالباً تغییری ندارند.

روز گذشته نرخ دلار آزاد، چندمین روز باثبات خود را سپری کرد و در نتیجه این موضوع باعث ثبات و رکود بیشتر بازار خودرو می‌شود.

با توجه به قیمت‌های وب‌سایت ایران‌جیب، بازار خودرو از ابتدای روز جاری تغییر چندانی پیدا نکرده است.

قیمت خودروهای داخلی

همان‌طور که اشاره شد، قیمت خودروهای داخلی، به غیر از محصولات ایران‌خودرو، باثبات گزارش می‌شود.

کوییک S دنده‌ای یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپاست که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده و با همان نرخ ۴۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا به شمار می‌رود که از ابتدای امروز ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۷۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس ELX سفارشی سدان محبوب ایران‌خودرو است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون تومان ارزان شده و با ۷۳۳ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک رکورددار افت قیمت در روز جاری به شمار می‌رود. این خودرو از صبح امروز ۳۲ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز اکثراً به غیر از محصولات مدیران‌خودرو و بهمن‌موتور، نوسان چندانی ندارد.

ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دستی کراس‌اوور اقتصادی مدیران‌خودرو است که از ابتدای امروز هفت میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۹۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ریسپکت بهمن‌موتور یکی از سدان‌های مونتاژی این شرکت به شمار می‌رود که افت ۳۵ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته دارد و با یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگنیتی پرایم یکی از کراس‌اوورهای محبوب بهمن‌موتور محسوب می‌شود. این خودرو ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تیگو ۸ پرو هیبرید کراس‌اوور جدیدالورود مدیران‌خودرو نیز ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به قیمت سه میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

با توجه به اینکه فردا تنها روز کاری بازار در هفته جاری است، احتمال نوسان عجیب‌وغریب در بازار خودرو بسیار پایین گزارش می‌شود. البته نرخ ارز در بازار آزاد نیز افت‌وخیز چندانی ندارد و همین موضوع رکود بازار را بیشتر می‌کند.

منبع:تجارت‌نیوز

دیگر خبرها

  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات
  • زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موجود نیست
  • قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟
  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !