Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری فیزیک در آمریکا، دانشمندان موسسه تحقیقاتی تگزاس با ترکیب داده‌های ماموریت فضایی «افق‌های جدید» سازمان فضایی «ناسا» با تجربیات آزمایشگاهی جدید و مدل‌سازی اگزوسفریک (exospheric modeling) به نتایج تازه‌ای درباره منشاء احتمالی پوشش سرخ‌رنگ در قمر «کرون» (Charon ) سیاره پلاتو (Pluto) رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توصیف نخستین بار از اتمسفر پویای متان این قمر با داده‌های تجربی جدید یک نگاه جالب به منشاء نقاط سرخ‌رنگ این قمر ارایه کرده است.

دانشمندان ناسا در سال ۲۰۱۵ میلادی بعد از آشنا شدن با این قمر این ایده را مطرح کردند که مواد سرخ فام شبیه «ثولین» (tholin-like) موجود در قطب این قمر ممکن است بر اثر شکسته شدن مولکول‌های متان توسط نور ماورای بنفش سنتز شوند. این مواد بعد از گریز از پلاتو جذب قمر کرون می‌شوند و سپس در جریان شب‌های زمستانی طولانی در منطقه قطب یخ می‌زنند. «ثولین‌»‌ها مواد ارگانیک چسبناکی هستند که بر اثر واکنش‌های شیمیایی بر اثر تماس با نور تشکیل می‌شوند.

اکنون محققان می‌گویند که یافته‌های جدید حاکی است که تغییرات شدید فصلی در اتمسفر نازک این قمر و نیز شکسته شدن شبنم‌های یخی متان توسط برخورد با نور ، کلید فهم منطقه قطبی سرخ رنگ قمر کرون است.

«کرون» بزرگ ترین قمر در بین پنج قمر شناخته شده مربوط به «سیاره کوچک» موسوم به پلاتو در ناحیه کهکشانی موسوم به «کمربند کوپتیر» در منطقه بیرونی منظومه شمسی است.

برچسب‌ها اکتشافات فضایی فناوری فضایی علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اکتشافات فضایی فناوری فضایی علمی اکتشافات فضایی فناوری فضایی علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۱۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • نرخ ارز امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • نرخ ارز امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران