Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی در جهان تعاملات بین‌المللی را افزایش داده و در پی این فرآیند شبکه‌های اجتماعی نوین گسترش و مبادلات فرهنگی نیز افزایش یافته است.

براساس این پژوهش افراد هرچه بیشتر با افکار، عقاید و ارزش‌های همدیگر آشنا شده‌اند و ارزش‌های اجتماعی و مدنی‌شان بیشتر تحت تاثیر دیگران قرار گرفته و به سطح بالایی از توسعه فرهنگی دست یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در پژوهشی با عنوان «نقش شبکه‌های اجتماعی نوین در توسعه فرهنگی» آورده‌اند امروز رسیدن به توسعه همه‌جانبه و پایدار دغدغه اصلی کشورها و دولت‌هاست. از آنجا که انسان موجودی فرهنگی است، زیربنای توسعه حقیقی و پایدار دستیابی به توسعه فرهنگی است.

این پژوهش توسط علی سلیمان‌زاده، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، مهرداد نوابخش، استاد جامعه‌شناسی و باقر ساروخانی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران  انجام شده که نشان می‌دهد توسعه فرهنگی یعنی دگرگونی که از طریق تراکم بازگشت‌ناپذیر عناصر فرهنگی در یک جامعه معین صورت می‌پذیرد و بر اثر آن جامعه کنترل موثرتری را بر محیط طبیعی و اجتماعی اعمال می‌کند.

اکنون توسعه فرهنگی براساس ارتقای ارزش‌های اجتماعی و مدنی در جامعه تحقق می‌یابد. ارزش‌های مدنی آرمان‌های جمعی‌ است که در عرصه‌های اجتماعی رشد و تکامل می‌یابد. همچنین کنش‌های اعضای جامعه را هدایت کرده، از فرهنگ مدنی ریشه می‌گیرند و نقش بسیار مهمی در توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جوامع دارند.

این ارزش‌ها موجب می‌شوند که افراد در کنش‌های خود به منافع جمعی بیش از منافع فردی اندیشه کنند، ارزش‌های مدنی، مشوق عمل جمعی یا جمع‌گرایانه بوده و همچنین مشوق «اعتماد»، «تساهل»، «همکاری» و «مشارکت» در امور عمومی هستند. ارزش‌ها در فرهنگ، نقش حامی و نگهبان قواعد و روش‌های مرسوم را دارند. آن‌ها به انسان‌ها می‌گویند در هر موقعیت به چه سان رفتار کنند.

مطالعه ارزش‌های یک جامعه اهمیت زیادی برای شناخت نحوه تعاملات اجتماعی اعضای آن دارد. در جوامع مختلف ارزش‌ها متنوع هستند. از نظر بعضی ملت‌ها برخی ارزش‌ها اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند. سطوح ارزش‌ها نیز در جوامع مختلف متفاوتند. برخی ارزش‌ها «جهانی» است که تقریبا برای تمام آدمیان پذیرفته شده‌اند. همچنین برخی دیگر «ملی» است.

در آخرین سطح نیز ارزش‌های «محلی» قرار دارند. این ارزش‌ها برای افراد متعلق به یک گروه قومی یا ساکن در یک منطقه جغرافیایی اهمیت دارند. ارزش‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و به عنوان پدیده‌ای اجتماعی ضمن راهبری کنش‌ها از سایر پدیده‌ها تاثیر می‌پذیرند و تغییر می‌یابند؛ با وجود این تغییرات ارزشی به زمان طولانی نیاز دارد و به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

ارزش‌های مدنی در کشور به وضعی دچار شده‌اند که همه یا بخشی از افراد جامعه منافع فردی را به منافع جمعی ترجیح داده و نسبت به کارهای عمومی و جمعی رغبتی از خود نشان نمی‌دهند و نوعی بی‌تفاوتی در گرایش به کارهای جمع‌گرایانه شکل گرفته و افراد به سمت خاص‌گرایی سوق یافته‌اند و بین تمایلات فردی و جمعی افراد جامعه تعارض ایجاد شده است. بی‌توجهی یا کم‌توجهی به منافع جمعی معضل بنیادی جامعه امروز ماست.

با وجود چنین فضایی روحیه تعهد، اعتماد، تساهل، تشکل و همبستگی اجتماعی کاهش یافته و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی زیادی را به وجود آورده است. طی ۲ دهه گذشته به دلایل توسعه نامتوازن و تک‌بعدی، ایجاد شکاف نسبی طبقاتی و کاهش سرمایه اجتماعی ارزش‌های مدنی در ایران بسیار تنزل پیدا کرده است. اگر تنزل ارزش‌های جمع‌گرایانه در جامعه ما ادامه یابد، بحران‌های اجتماعی زیادی به وجود خواهد آمد و نتایج ناگواری را بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

اگر این ارزش‌ها ارتقا یابند، جامعه به سوی توسعه پایدار حرکت خواهد کرد. بروس کوئن، جامعه‌شناس شهیر، ارزش‌ها را فقط احساسات ریشه‌داری تلقی می‌کند که اعضای یک جامعه در آن سهیمند و اغلب تعیین کننده اعمال و رفتارشان نیز هستند. ارزش‌های اجتماعی تعیین می‌کنند برای مردم یک جامعه چه چیز مهم و چه چیز از نظر اخلاقی درست است.

امروز در فناوری اطلاعات و ارتباطات انقلاب شگرفی به وجود آمده است. بنابراین شبکه‌های اجتماعی به عنوان مهم‌ترین ابزار ارتباطی و اطلاعاتی، فرصت‌ها و تهدیدهایی را در زندگی استفاده‌کنندگان ایجاد کرده‌اند؛ بالاخص شکل‌دهی به ارزش‌های اجتماعی و مدنی جوانان و نوجوانان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

این پژوهش در مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی شبکه های اجتماعی فناوری های نوین توسعه فرهنگی تعاملات بین المللی اطلاعات ارتباطات ارزش های اجتماعی شبکه های اجتماعی ارزش های مدنی توسعه فرهنگی یک جامعه ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۸۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟

نرجس خاتون اسعدی خلیلی، گفت: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی چون ارتقای سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه این سازمان پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، نسبت به تحت پوشش قرار دادن تمام خانواده‌های نیازمند دارای فرزند دو قلو و بیشتر پشت نوبت دریافت خدمات اقدام کرد، ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای فرزند چندقلو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره حمایت‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی به این خانواده‌ها ارائه می‌شود؟ تصریح کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، در حال حاضر حدود ۴۱ هزار خانواده‌ دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۵ تحت پوشش سازمان هستند.

وی ادامه داد: همچنین خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر در دهک درآمدی ۱ تا ۷ نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌ و از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

اسعدی خلیلی خاطرنشان کرد:  این خانوارها از مستمری ماهیانه برخوردار بوده و همچنین خدمات غیر مستمر به خانواده های دارای فرزند چند قلو نیز ارائه می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات غیرمستمر به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو تصریح کرد: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نسبت به ثبت اطلاعات کودکان واجد شرایط دریافت شیرخشک در سامانه سلامت وزارت بهداشت (جهت دریافت شیرخشک رایگان) اقدام می‌کند.همچنین این خانواده‌ها از کمک هزینه ودیعه مسکن، وام اشتغال و خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟