Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه اینترنتی شبکه خبری آر تی در گزارشی نوشت: چهاردهمین اجلاس سران بریکس در چشم انداز آشفته ژئوپلیتیک بین المللی در پکن به پایان رسید که اهمیت این سازمان را به طور کلی برجسته می‌کند. با توجه به چالش‌های آمیخته به همِ همه‌گیری کووید-۱۹، درگیری‌های جهانی، سقوط اقتصادی تدریجی و تغییرات آب‌وهوایی - نظام بین‌المللی کنونی در حال شکست است و باید گزینه چند قطبی جدیدی جایگزین آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در سال ۲۰۰۹ و در بحبوحه یک بحران مالی آغاز شد، هدف اصلی اولین اجلاس بریکس در آن سال (یا بریک در آن زمان) در یکاترینبورگ بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و اصلاح مؤسسات مالی بود.

اگرچه این کشور‌ها به هیچ ایدئولوژی خاصی وابسته نیستند، اما هر یک نیاز به دموکراتیک کردن نظام اقتصادی جهانی را درک کردند که به دست آمریکا به شیوه‌ای کاملاً غیر مسئولانه و حتی در برخی موارد غیر قانونی سقوط کرده بود. رئیس بانک مرکزی چین در سال ۲۰۰۹ صراحتاً خواستار کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به دلیل بی اعتمادی به رهبری پولی آمریکا شد.

این مساله مربوط به ۱۳ سال پیش بود، اما این روز‌ها نیاز به ارز ذخیره جدید موضوعیت ندارد. در واقع، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۲۲ ژوئن درست پیش از آخرین اجلاس سران بریکس اعلام کرد که این گروه در حال توسعه ارز ذخیره بر اساس سبدی از ارز‌های خود است. پوتین گفت که این گروه امیدوار است جایگزین‌هایی برای طرح پرداخت بین المللی موجود ایجاد کند.

اگرچه این اقدام می‌تواند در نظر غرب تحریک آمیز باشد، اما در واقع برای بهبود نوع بشر است و هدف آن صرفاً یک کشور یا یک ائتلاف نیست. شایان ذکر است، هند در بیانیه مشترک این گروه از هر گونه لفاظی «ضد آمریکایی» خودداری کرد، چون هند کشوری است که بخشی از جنوب جهانی به یک معنا کشور در حال توسعه و دارای روابط قوی با غرب محسوب می‌شود.

با این حال، روشن است که همه کشور‌های بریکس، از جمله هند، از یک سیستم اقتصادی و مالی جهانی دمکراتیک منتفع خواهند شد. به همین دلیل است که دهلی نو به تحریم‌های غرب علیه روسیه در جریان جنگ اوکراین نپیوسته است، چون انجام دادن این کار منافع اقتصادی هند را تامین نمی‌کند و از سویی پیشینه بدی برای حذف کشور‌ها از جامعه بین‌المللی به دلیل اختلافات سیاسی ایجاد می‌کند.

در واقع، بریکس و اعضای آن راهی طولانی را برای پیگیری همکاری‌های توسعه بدون قید و بند‌های سیاسی پیموده اند.

در ابتدای دهه گذشته چین از طریق گسترش سرمایه گذاری در دارایی‌های مشهود در سراسر جنوب جهانی (و فراتر از آن) از طریق طرح «کمربند و جاده» به تنهایی جایگزین صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به عنوان بزرگترین طلبکار خالص جهان شده بود. اما بریکس در یک چالش مستقیم با این دو مؤسسه که به رهبری آمریکا به سلاح‌های اجبار اقتصادی تبدیل شده اند، بانک توسعه جدید را در سال ۲۰۱۴ تأسیس کرد.

حوزه دیگری که بریکس در حال حاضر در آن فعال نیست، اما می‌تواند باشد، حوزه امنیت است. ثبات مالی و اقتصادی بخش جدایی ناپذیر امنیت است. بدون نظام اقتصادی و مالی پایدار، صلح پایدار وجود ندارد. به همین ترتیب، بدون یک چارچوب امنیتی پایدار، انگیزه‌ای برای توسعه انسانی مد نظر بریکس و شرکای آن وجود ندارد. متأسفانه، ارتباط بین این دو جنبه در نظام بین‌الملل لیبرال حاکم برقرار نشده است، اما برجام می‌تواند به پیوند آن‌ها با یکدیگر کمک کند که یک پیشرفت فوق‌العاده سودمند خواهد بود.

آرتی نوشت: با پایان برجام، گروه هفت و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، دو سازمان بین المللی به رهبری آمریکا، به زودی تشکیل جلسه خواهند داد. ناتو اولین «مفهوم راهبردی» خود - سندی که اهداف و اصول سازمان را تعریف می‌کند - از سال ۲۰۱۰ را طرح خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که این مفهوم راهبردی گستره بلوک نظامی را بسیار فراتر از اروپا و احتمالاً به آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد که چالشی جدی برای همسایگی چین است. به همین دلیل است که شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، در سخنرانی خود در بریکس، «حلقه‌های کوچک» ایجاد شده حول هژمونی را محکوم کرد.

کمترین کار بریکس ایفای نقش جدی در متعادل کردن نفوذ بدخیم آمریکا، ناتو و نظام جهانی تحت رهبری غرب است. امور مالی و اقتصاد بخش کوچکی از تلاش بریکس برای ایجاد جایگزین‌هایی برای نظام برتون وودز مبتنی بر دلار، ارائه اعتبار به جنوب جهانی بدون شرایط سیاسی و ایجاد یک ارز ذخیره جدید و یک فشار فوق العاده به سوی آینده‌ای چند قطبی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بریکس روابط روسیه و چین کشورهای غربی بین المللی ارز ذخیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: شفافیت دارایی‌ها و تراکنش‌ها در سامانه جامع تجارت، مسئله اصلی طلافروشان است ولی برای تعطیلی، مالیات را بهانه می‌کنند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سپهر مهرابی، کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت شفافیت مالی در جریان کالا و خدمات  به بازارنیوز گفت: شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی برای دولت به منظور نظارت و تنظیم مؤثر جریان کالا‌ها و خدمات ضروری است.

وی افزود: شفافیت در زنجیره ارزش، امکان ارزیابی شفاف درآمد، هزینه‌ها و سود را فراهم می‌کند و دولت را قادر می‌سازد تا از رعایت مالیات اطمینان حاصل کند و از فرار مالیاتی جلوگیری کند. پیاده سازی سیستم‌های صورتحساب الکترونیکی، مانند سامانه مودیان، نقش اساسی در ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند. در همین رابطه نیز از دی ۱۴۰۲ همه مشاغل باید به سامانه مودیان متصل شوند.

مهرابی در ادامه با اشاره به لزوم شفاف شدن طلافروشان با پیوستن به سامانه مودیان گفت: یکی از بخش‌هایی که در برابر شفافیت مقاومت نشان داده، صنف طلافروشان است که هنوز هم به طور کامل به این سامانه متصل نشده‌اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صنف طلافروشان اغلب در شرایط غیرشفاف فعالیت می‌کنند، فاکتور‌هایی با اجزای نامشخص و بدون شفافیت نیز صادر می‌کنند و به دنبال دور زدن قوانین در فرار از پرداخت مالیات هستند. طلافروشان در صورت اتصال به سامانه مودیان و شفافیت باید اجزا مختلف فاکتور را برای مردم اعلام کنند و صورتحساب‌های الکترونیکی با قالب مشخص و ریز جزئیات به مشتری و سامانه مودیان صادر کنند که درآمد، هزینه و سود آن‌ها را به طور دقیق منعکس کند.

وی افزود: با اتصال به سامانه مودیان، طلافروشان ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر سود و دستمزد فروش خود خواهند بود.


مهرابی در ادامه با اشاره به دلیل مقاومت طلافروشان در برابر شفافیت مالی اظهار کرد: مقاومت طلافروشان در برابر شفافیت مالی ناشی از عدم تمایل آن‌ها به افشای درآمد واقعی و ترس از دست دادن فرصت‌های احتمالی فرار مالیاتی است. با اتصال به سامانه مودیان، دیگر امکان دور زدن مردم در اخذ هزینه بیشتر و همچنین فرار از پرداخت مالیات واقعی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در بیان مشکل اصلی طلافروشان، گفت: طبق اعلام برخی افراد در درون صنف طلافروشان، مسئله جنجال دوباره آنها و بستن مغازه‌ها، اصلا سامانه مودیان نیست، بلکه اعلام و شفافیت دارایی‌ها برای مقابله با قاچاق در سامانه تجارت دلیل اصلی مخالفت‌های این صنف است، اما برای اینکه این موضوع را توجیه کنند؛ اعلام می‌کنند که سامانه مودیان و اخذ مالیات بیشتر، دلیل مخالفتشان است.

مهرابی در پایان گفت: مشخصا شفافیت دارایی‌ها در سامانه جامع تجارت، مسئله اصلی طلافروشان است که مالیات را بهانه می‌کنند، ولی در هر صورت پیوستن به هر دو سامانه مودیان و سامانه تجارت الزاما باید صورت پذیرد و امکان دور زدن شفافیت دارایی‌ها و تراکنش‌ها از این پس وجود نخواهد داشت.


پایان پیام//

برچسب ها: مالیات طلافروشان ، طلا ، طلافروشان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9u

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • احمدعباسی: برای سختی‌هایی که کشیدم گریه کردم
  • عنوان بهترین دروازه بان آسیا کف آرزوهای من بود
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن