Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان حسابرسی همزمان مودیان، اقتدار سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات و زمان سنجی مناسب این سازمان در انجام اصلاحات نظام مالیاتی کشور را ۳ شرط مهم برای تحقق نظام مالیاتی عادلانه بیان کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آلبرت بغزیان» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون پیش شرط‌های لازم برای تحقق نظام مالیاتی عادلانه در کشور اظهار کرد: برای تشریح این موضوع در مرحله نخست باید به این نکته خاطر نشان کرد که در حال حاضر نظام مالیاتی ایران در مسیر عادلانه شدن قرار دارد، اما در میان این مسیر عواملی وجود دارد که مانع از تحقق کامل این هدف در سیستم مالیاتی کشور می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اقتصاددان در تشریح جزئیات این عوامل گفت: در شرایط کنونی نظام مالیاتی کشور، روند مالیات ستانی از مودیان به این شکل است که دولت به هنگام پرداخت حقوق ماهانه کارمندان و کارکنان خود مالیات مد نظر را بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کنند، اما این مسئله برای اصناف و افراد شاغل در مشاغل آزاد به دلیل حسابرسی سالانه غری شفاف در زمان مقرر خود  چالش‌های را برای نظام مالیاتی  کشور پدید می‌آورد.


وی متذکر شد: عدم توانایی دولت‌ها در دریافت همزمان مالیات از همه اقشار جامعه، همواره جزو موانعی بوده که باعث شده است که نظام مالیاتی کشور از کارآمدی لازمی برخوردار نباشد، زیرا با وجود چنین ضعفی امکان فرار مالیاتی برای تمامی مودیان در همه اقشار فراهم آید.


بغزیان در ادامه فقدان اقتدار دولت‌ها در مالیات ستانی از برخی اصناف و انجمن‌ها را عاملی دیگر در عدم تحقق نظام مالیاتی عادلانه بیان کرد و گفت: نه این دولت بلکه هیچ یک از دولت‌های گذشته جرئت اخذ مالیات از پزشکان را ندارد چرا که پزشکان و یا دیگر اصناف مشابه این صنف باند‌های منظم و قوی دارند که مانع از هر گونه اقدام سازمان امور مالیاتی بر علیه منافع خود می‌شوند.


این استاد دانشگاه بازنگری در برخی از معافیت‌های مالیاتی را عامل موثری دیگر در اجرای نظم مالیاتی عدالانه بیان کرد و گفت: متوسط تقسیم مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشور‌های ارمنستان، ترکیه بالای ۲۵ است، اما در ایران زیر ۱۰ است؛ این امر بیانگر فرار مالیاتی شدیدی است.


وی همچنین بد سلیقی سازمان امور مالیاتی در انجام اصلاحات مهم حوزه مالیات ستانی را از دیگر عوامل مهم عدم تحقق نظام مالیاتی عادلانه توصیف و تشریح کرد: مضاف بر عوامل مذکور، آغاز دیر هنگام و یا بد موقع در اجرای برنامه‌های کلان اصلاحی نظام مالیاتی کشور از دیگر موانعی است که باعث شده است که نظام مالیاتی کشور عادلانه نمی‌شود.


بغزیان تاکید کرد: متاسفانه سازمان امور مالیاتی از اقتدار لازم برای برخورد قاطع با مودیان مالیاتی برخوردار نیست و همین مسئله باعث تشدید فرار مالیاتی می‌شود.


این اقتصاددان در پایان خاطر نشان کرد: نظام مالیاتی کشور زمانی عادلانه می‌شود که نخست همه مودیان مالیاتی کشور در یک زمان مشخص مورد حسابرسی قرار گیرند، دوم این که سازمان امور مالیاتی از اقتدار خاصی برای مالیات‌ستانی از برخی اصناف مانند پزشکان برخودار باشد و در آخر اجرای سیاست‌های کلان مالیاتی در زمانی انجام شود که انجام آن تاثیر بسزایی در نظام اقتصادی کشور داشته باشد نه این که پس از چند سال سیاستی اجرا شود که در آن برهه زمانی نیاز اقتصاد ایران بوده است.


پایان پیام//

برچسب ها: سازمان امور مالیاتی ، داوود منظور ، وزارت اقتصاد و امور دارایی ، نظام مالیاتی ، مالیات عادلانه ، اصناف ، آلبرت بغزیان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Ria

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی داوود منظور وزارت اقتصاد و امور دارایی نظام مالیاتی مالیات عادلانه اصناف آلبرت بغزیان سازمان امور مالیاتی نظام مالیاتی کشور مالیات ستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان این که در سال‌‌های گذشته عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه اقدامات و اعمال زیبایی بوده است؛ گفت: درعین حال مراکز فاقد مجوز و زیرزمینی منشأ اصلی صدمات به زیبایی و سلامت مردم هستند. - اخبار اجتماعی -

دکتر محمدرضا خردمند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از 90 درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در بدو ورود در اورژانس‌ها عمدتاً توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

3 دلیل رشد قارچ‌گونه مراکز زیبایی غیرمجاز/ وزارت بهداشت اجازه ورود به برخی مراکز متخلف را ندارد!

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضاتیی نیز می توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • میزان بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۰۰ سه برابر شد
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است