Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان سرپرست دامپزشکی شهرستان مریوان با بیان اینکه زئونوز یا بیماری های مشترک بین انسان و دام در کمین مصرف کنندگان گوشت ناسالم است،گفت: بیماری هایی همچون سل، تب مالت، تب کریمه کنگو و هاری ازجمله این بیماری ها هستند.

دکتر کیوان نوری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در طول سه ماهه نخست سال در کشتارگاه های دام و طیور مریوان بالغ بر ۳۲ تن و در مراکز عرضه فرآورده های خام داخل شهر ۲/۵ تن فرآورده های خام دامی غیرقابل مصرف، توسط کارشناسان دامپزشکی ضبط و معدوم سازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهرستان مریوان در طرح تشدید نظارت بهداشتی و بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام، رتبه نخست را در استان کسب کرده است.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان مریوان، با بیان اینکه داروخانه‌ها و مراکز وابسته به دامپزشکی، به‌صورت هفتگی و سرزده بازدید می‌شوند، عنوان کرد: مراکز عرضه فرآورده‌های خام که شامل قصابی‌ها، جگرکی‌ها، مرغ فروشی‌ها، رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا، کبابی‌ها و لبنیاتی‌ها است، هر روز به ‌صورت دو شیفت تحت نظارت و بازرسی قرار می گیرند که در طول سه ماه نخست سال بیش‌ از ۳۴۰۰ بازدید از این مراکز صورت‌گرفته است.

وی افزود: طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی به صورت همزمان در استان از 16 خرداد شروع و تا  31 تیر به صورت رایگان ادامه دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان مریوان، هدف از اجرای این طرح را تحت پوشش قرار دادن صددرصدی روستاهای استان، به ویژه شهرستان مریوان دانست.

 وی ادامه داد: قرار است در این طرح بیش از ۱۱۰ هزار راس دام سبک و ۴ هزار راس دام سنگین واکسینه شوند.

نوری تصریح کرد: واکسن دام ها به دو صورت انجام می پذیرد؛ یکی از آنها بهادار است که توسط بخش خصوصی با نظارت کامل دامپزشکی انجام می شود، مثل آنتروتوکسمی و قانقاریا و دیگری توسط بخش دولتی و به صورت رایگان انجام می شود، مانند: بیماری های تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، همچنین سگ های گله و صاحبدار سالی یکبار به صورت رایگان در برابر بیماری هاری واکسینه می شوند.

وی افزود: اداره دامپزشکی مریوان برای ردیابی و تشخیص بیماری سل و بروسلوز در گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی اقدام به انجام تست‌های تشخیصی می کنند و در این راستا چنانچه مشخص شود دامی درگیر بیماری‌های فوق است، طبق قانون دامپزشکی و برابر موازین بهداشتی معدوم‌ خواهد شد.

نوری تاکید کرد: هر ساله تمامی دام های سبک و سنگین مثل گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز توسط اداره کل دامپزشکی استان کردستان واکسینه می‌شوند که همین امر باعث شده آمار بیماری تب مالت در انسان، طی پنج سال اخیر بسیار کاهش یابد که این اتفاق از افتخارات اداره کل دامپزشکی استان کردستان بوده است.

وی افزود: فرآورده‌های خام تا مرحله‌ای که خام باشند تحت نظارت و پایش دامپزشکی است و بعد از آن در اختیار سازمان غذا و دارو قرار خواهند گرفت.

سرپرست دامپزشکی شهرستان مریوان یادآور شد: زئونوز یا بیماری های مشترک بین انسان و دام در کمین مصرف کنندگان گوشت ناسالم است، بیماری هایی همچون سل، تب مالت، تب کریمه کنگو و هاری ازجمله این بیماری ها هستند.

وی تاکید کرد: به همین خاطر از مردم درخواست می شود که از خرید هرگونه فرآورده های خام بدون نظارت سازمان دامپزشکی بپرهیزند و در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی، با سامانه گویای ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

نوری خاطرنشان کرد: مراکز متخلف عرضه فرآورده های خام به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی ارجاع داده می شوند.

یادآور شد: حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع بوده و هر خودرویی که دام‌های فاقد هویت گذاری یا پلاک گوشی را حمل کنند قاچاق محسوب شده و توقیف خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها دامپزشکی شهرستان مریوان عرضه فرآورده های خام بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند بلکه در عوض، محققان دریافته‌اند که انتخاب پله‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید.

به طور خاص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ را کاهش می‌دهد حتی اگر سابقه مشکلات قلبی داشته باشید.

به گزارش ایسنا، دکتر سوفی پادوک(Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

به نقل از اس‌اف، اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند. این حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز برای مدت پنج روز است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها شکلی آسان و قابل دسترس از ورزش است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخت.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده‌ جمع‌آوری کردند. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند.

علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد