Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر ابوالفضل پهلوانلو با اعلام این خبر افزود: نوشیدنی کامبوجا، یک نوع نوشیدنی تخمیری حاصل همزیستی برخی از باکتری­‌ها و مخمر­های مفید است که به دلیل دارا بودن ترکیبات متعدد حاصل از فعالیت باکتری و قارچ­‌های مفید آن، دارای ارزش غذایی بالایی بوده و به عنوان یک غذا-دارو  از جایگاه ویژه‌­ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به مزیت و کاربرد اختصاصی استارتر کامبوجا در صنایع مختلف اشاره و بیان کرد: باکتری‌های اسید استیک که از مهم­ترین میکرو ارگانیسم­های آغازگر کامبوجا می­ باشند، سبب تولید سلولز باکتریایی می‌شوند که ترکیب سلولزی ایجاد شده به دلیل مشخصات منحصر به فرد، کاربرد گسترده­ای در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، آرایشی- بهداشتی و صنایع نساجی دارد.

پهلوانلو با بیان اینکه استارترهای کامبوجا قابلیت استفاده در صنایع دیگر از جمله صنایع نانوایی و تولید سرکه را دارد، ادامه داد: باکتری­ها و مخمرهایی که در تولید این نوشیدنی فراسودمند نقش دارند، به آن ارزش تغذیه‌ای بالایی می‌ بخشند.

وی گفت: در شرایطی که مصرف بالای نوشیدنی های صنعتی سلامت جامعه را به خطر انداخته، جایگزین شدن نوشیدنی‌های طبیعی با ارزش تغذیه‌ای بالا و اثرات سلامتی بخش در دستور کار فعالیت های پژوهشی این موسسه قرار گرفت.

کاربرد استارترهای میکروبی 

 مجری طرح مزبور در خصوص  کاربرد استارترهای میکروبی در صنایع غذایی گفت: استارترهای میکروبی میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که به صورت آگاهانه و کنترل شده در تولید برخی از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌­گیرند و چون این میکروارگانیسم­ها فرآیند تخمیر را آغاز می ‌کنند به آغازگرها یا استارترها معروفند.

دکتر محبوبه سرابی جمابوی افزود: از جمله محصولاتی که استارترها در تهیه آن دخالت دارند، می توان به نان، محصولات لبنی نظیر ماست و پنیر، محصولات گوشتی تخمیری نظیر سوسیس تخمیری، خیارشور و کلم شور تخمیری و نوشیدنی­های تخمیری نظیر نوشیدنی کامبوجا و کفیر اشاره کرد.

وی مزیت این طرح پژوهشی - کاربردی را استفاده از ضایعات کارخانجات قند و بوجاری برنج برای اولین بار در کشور و جهان اعلام کرد و گفت: به طور یقین استفاده از ضایعات کارخانجات که غنی از ترکیبات قندی به ­ویژه ساکارز می­‌باشند، می­‌تواند سبب کاهش چشمگیر هزینه‌­های تولید شده و در نتیجه قیمت تمام شده محصول در بازار را بسیار رقابت پذیر نماید.

وی ادامه داد: ضمن این­که به دلیل مصرف ضایعات، از مشکلات زیست­‌محیطی نیز جلوگیری کرده و سبب ایجاد ارزش افزوده در صنعت می­‌شود.

سرابی در مورد اثرات این نوشیدنی بر سلامت انسان گفت: سم ­زدایی خون، کاهش میزان کلسترول، کاهش رسوب چربی در دیواره رگ­ها و سلول­ها، کاهش فشار خون، کاهش مشکلات التهابی، بهبود عملکرد کبد، تنظیم فلور میکروبی روده، تحریک سیستم غددی، افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان، دارا بودن خاصیت آنت­ی بیوتیکی در برابر میکرو ارگانیسم­های مضر، تقویت سیستم ایمنی و تحریک تولید اینترفرون، کاهش میزان استرس و آشفتگی عصبی و بی خوابی از جمله اثرات مصرف نوشیدنی کامبوجا بر سلامت انسان به شمار می روند.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی زیست فناوری مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به ضرورت توجه به روش­های تولید و فرمولاسیون این نوشیدنی فراسودمند اشاره و بیان کرد: این موضوع از نظر رقابت با نوشیدنی‌های موجود و بازار پسندی از طریق بهینه سازی طعم محصول و همچنین استفاده از ضایعات سایر واحدهای تولیدی (مانند ضایعات کارخانجات تولید نبات به عنوان منبع تامین کننده قند و یا سبوس برنج به عنوان منبع تامین کننده ازت) به عنوان منابع اولیه از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار است.

وی تاکید کرد: علاوه بر نوشیدنی کامبوجا، اسکوبی کامبوجا خود به عنوان یک محصول تجاری به ویژه جهت تولید نوشیدنی آن در منازل قابل عرضه است.

سرابی ادامه داد: امروزه در دنیا، اسکوبی کامبوجا که با میکرو ارگانیسم­های مفید مشخصی تولید می‌­شود، به عنوان یک محصول تجاری در فروشگاه­ها در دسترس مردم است تا خود بتوانند این نوشیدنی فرا سودمند را در منزل تهیه و مصرف کنند. این درحالی است که در ایران تاکنون چنین محصولی به صورت تجاری در دسترس نبوده است و بنابراین نتایج این طرح می‌تواند گامی در جهت تجاری‌سازی تولید اسکوبی کامبوجا باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی کامبوجا در ایران، از استارترهای کامبوجای وارداتی استفاده می­ کنند، گفت: این امر مسلما باعث خروج ارز از کشور می‌شود، لذا دستاوردهای طرح پژوهشی «بهینه‌سازی فرآیند تولید نوشیدنی کامبوجا و بررسی اثر ضایعات کارخانجات تولید نبات و سبوس برنج بر راندمان تولید اسکوبی» گامی در جهت جلوگیری از واردات این گونه استارترها خواهد بود.

تولید نوشیدنی فرا سودمند کامبوجا که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته، به همت محققان گروه پژوهشی زیست فناوری مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی انجام شده است.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد پژوهشکده علوم و صنایع غذایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد پژوهشکده علوم و صنایع غذایی علوم و صنایع غذایی ضایعات کارخانجات نوشیدنی کامبوجا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، این بانک در سال ۱۴۰۲ به منظور حمایت از تولید و تامین انواع گوشت و فرآورده های گوشتی مصرفی خانوارها، قریب به ۳۰۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرورش دام، طیور و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته، به فعالان این حوزه پرداخت کرده و بدین ترتیب نقش موثری در تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه و امنیت غذایی خانوار ایرانی ایفا کرده است.

شعب این بانک در سال ۱۴۰۲ به منظور مشارکت در تامین پروتئین حیوانی سبد غذایی خانوارها در سراسر کشور، بالغ بر ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات به واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان و همچنین کشتارگاه ها، کارخانجات خوراک دام و صنایع عمل آوری، فرآوری، انجماد و بسته بندی محصولات گوشتی پرداخت کرده اند.

بر اساس این گزارش، از مجموع ۳۰۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی فوق الذکر در مقطع یادشده، بالغ بر ۱۴۸ هزار میلیارد ریال در راستای تامین مالی واحدهای پرورش دام سبک و سنگین، نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث و راه اندازی مزارع پرورش طیور گوشتی، حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال در حمایت از پرورش آبزیان و ۳۴ هزار میلیارد ریال به منظور ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با گوشت و فرآورده های گوشتی پرداخت شده است.

شایان ذکر است، بانک کشاورزی حمایت از زنجیره تولید و تامین گوشت با هدف تحکیم پایه های امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین اهداف خود می داند و با پرداخت تسهیلات متنوع در تمام مراحل زنجیره تامین، شامل تولید علوفه و خوراک دام تا احداث دامداری ها، مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی، راه اندازی واحد های پرورش ماهی در قفس، احداث کشتارگاه ها و واحدهای فرآوری محصولات گوشتی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی، احداث واحدهای بسته بندی و نهایتاً حمل و توزیع، از فعالان این حوزه و تامین پروتئین حیوانی در سبد غذایی خانوارها حمایت می کند.

کد خبر 6093114

دیگر خبرها

  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد
  • (عکس) شغل جدید لیونل مسی چیست؟
  • تجارت جدید اسطوره؛ لیونل مسی در شکل و شمایلی که تا کنون ندیده‌اید! / عکس
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی