Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روز بعد از ادای سوگند 73 نماینده جدید پارلمان عراق که جایگزین 73 نماینده مستعفی جریان صدر شدند، آرایش ائتلاف‌ها در نهاد قانونگذاری این کشور در حال تغییر است و جدایی‌ها و وصل‌ها از یک ائتلاف به ائتلاف دیگر بیش از قبل خودنمایی می‌کند.

روزنامه ایران: در همین حال جناح حکیم و العبادی طرحی جدید اما سؤال‌برانگیز برای خروج عراق از بحران سیاسی ارائه کرده‌اند و از سوی دیگر «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق، با بی‌فایده خواندن تلاش‌ها برای تشکیل دولت، خواهان انتخاباتی مجدد در این کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سایت شبکه خبری «شفق نیوز»، کلید تغییر در آرایش‌های سیاسی پارلمان عراق را جمعه شب «احمد الجبوری»، رهبر حزب «جماهیر الوطنیه» زد و در بیانیه‌ای با تأکید بر جدایی‌اش از ائتلاف «السیاده» به رهبری «خمیس الخنجر»، از پیوستن حزب خود به ائتلاف «العزم» به رهبری «مثنی السامرایی» خبر داد. بنابراین گزارش «احمد جبوری» در بیانیه خود اعلام کرده، «هیثم الزهوان»، «بشری القیسی» و «رحیمه الحسن» دیگر اعضای این حزب نیز به همراه او به «العزم» پیوسته‌اند. او همچنین تأکید کرد: «حزب جماهیر الوطنیه همواره تلاش کرده است احزاب سیاسی را گرد هم آورد و احترام بسیاری برای دستگاه قضایی عراق قائل بوده است. اما تصمیم مقتدی صدر باعث ایجاد پیچیدگی‌های بسیاری در ائتلاف‌های کنونی عراق شده است. بنابراین از آنجا که در یک جامعه دموکراتیک، احزاب و گروه‌ها می‌توانند دیدگاه‌های متفاوتی در مسائل ملی داشته باشند، حزب ما که خواهان تشکیل یک دولت قوی در عراق است، تصمیم به خروج از ائتلاف «السیاده» و ائتلاف مجدد با «العزم» گرفت.» وی در حالی از تصمیم حزب خود برای پیوستن به ائتلاف العزم خبر داد که به باور کارشناسان، پیوستن این حزب سنی به «العزم» که در ارتباط تنگاتنگ با کمیته چهارچوب هماهنگی است، می‌تواند کفه ترازو در پارلمان عراق را به نفع شیعیان سنگین کند. در پی این رویداد، ائتلاف «العزم» در بیانیه‌ای از اقدام اعضای حزب جماهیر الوطنیه استقبال کرد و آن را تصمیمی درست برآورد کرد. این اقدام در مقابل باعث ضعیف‌تر شدن جناح متعلق به «خمیس خنجر» خواهد شد که تا دو هفته پیش یعنی تا قبل از اینکه نمایندگان جریان صدر به فرمان «مقتدی صدر» استعفای خود را به ریاست پارلمان عراق بدهند، با این جریان و همچنین حزب دموکرات کردستان عراق، ائتلاف سه گانه‌ای را تشکیل داده بود.


علاوه بر تغییرات در ائتلاف‌های «السیاده» و «العزم»، جنبش «الامتداد» هم شاهد تغییراتی بود و «فاطمه العیساوی» از اعضای این حزب که برآمده از تظاهرات‌های سال پیش عراق است، بعد از بروز اختلافاتی در این جنبش بین اعضا و «علاء الرکابی»، رهبر این جنبش، از جدایی‌اش از این حزب خبر داد. او که بعد از استعفای نمایندگان جناح صدر جایگزین یکی از نمایندگان این جریان شد، دیروز در بیانیه‌ای خبرداد، از این پس به عنوان نماینده مستقل در پارلمان حضور خواهد داشت.


قدرت‌گیری جناح ضد امریکا
این در حالی است که به باور کارشناسان «بلومبرگ» شرایط سیاسی کنونی در عراق برای شیعیانی که با عنوان کمیته هماهنگی شیعیان شناخته می‌شوند، مثبت است و می‌تواند کفه ترازو در عرصه سیاسی عراق را به نفع آنها سنگین کند. بویژه که طبق قوانین عراق، بعد از خروج صدری‌ها از پارلمان، نامزدهایی به این نهاد راه یافتند که در انتخابات سال گذشته پارلمان، در رتبه دوم بعد از نمایندگان مستعفی قرار داشتند. این نمایندگان جدید اغلب وابسته به احزاب شیعی وابسته به کمیته هماهنگی شیعیان هستند. بنابراین در شرایط کنونی این ائتلاف دارای بیشترین قدرت پارلمانی شده است. این به آن معنا است که احتمال بازگشت «نوری مالکی» به کرسی نخست‌وزیری افزایش می‌یابد و روی کار آمدن او نیز برای جناح نزدیک به غرب، رخداد خوشایندی نیست. درهمین حال «نشنال اینترست» در تحلیلی نوشته است، اصلاً اهمیتی ندارد، چهارچوب هماهنگی که حالا قدرت بیشتری در پارلمان دارد، چه کسی را برای کرسی نخست‌وزیری انتخاب کند. مهم این است که این فرد، مسئول تشکیل کابینه است و با توجه به گرایش‌های خود، می‌تواند ترکیبی را معرفی کند که چرخش سیاسی در عراق را به نفع مقاومت در این کشور رقم زند و جناح ضد امریکایی در عراق صاحب قدرتی بیش از قبل شود.


طرح احتمال انتخابات زودهنگام
تغییر در آرایش سیاسی احزاب و ائتلاف‌ها در عراق در حالی است که مردم عراق انتظار دارند دولت جدید این کشور بعد از عید قربان تشکیل شود. اما از زمزمه‌هایی که در بین احزاب و گروه‌ها جریان دارد، این طور برداشت می‌شود که احتمال دارد عراق برای دومین بار در یک سال اخیر انتخابات پارلمانی برگزار کند. در همین ارتباط «شفق نیوز» خبر داد «ائتلاف نیروهای دولت ملی» متشکل از دو حزب «جنبش حکمت» به رهبری «عمار حکیم» و «النصر» به رهبری «حیدر العبادی»، روی طرحی جدید برای خروج از بحران سیاسی کنونی عراق توافق کردند. آنها در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه «هر شکست جدیدی می‌تواند تبدیل به سناریویی خطرناک برای عراق شود» اعلام کردند: «با این ابتکار دولت انتقالی شکل گرفته و انتخاباتی جدید برگزار می‌شود.» همزمان «قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق نیز در نشستی با سیاستمداران برجسته عراق، با اشاره به استعفای 73 نماینده جریان صدر تأکید کرد: «بعد از ایجاد اصلاحات در قوانین انتخاباتی، توافقی همه جانبه برای برگزاری انتخابات زودهنگام صورت گیرد.»

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پارلمان عراق بیانیه ای ائتلاف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۸۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره بسیار متفاوت و بدون آرایش بازیگر زن معروف در جنوب را ببینید | تصویر

عکسی از چهره ساده و بی‌آرایش آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی وایرال شده است./فرادید

دیگر خبرها

  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • چهره بسیار متفاوت و بدون آرایش بازیگر زن معروف در جنوب را ببینید | تصویر