Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سطح باغ‌­های گلستان 32 هزار هکتار است، این سطح با تولیدی بالغ بر 290 هزار تن می‌­تواند نقش مهمی در تولید، اشتغال و ارزش‌افزوده استان ایجاد کند، با این وجود هم‌زمان در فصل برداشت محصولاتی باغی در استان شاهد  یک چالش هستیم، چالشی که البته هر سال تکرار می­‌شود اما تاکنون برای درمان آن نسخه مؤثری پیچیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که این روزها و در فصل برداشت محصولات سیاه‌ریشه باید شاهد رضایت و البته خوشحالی باغداران باشیم اما افزایش هزینه‌­های برداشت موجب شده تا برخی باغداران ترجیح دهند به جای میوه، درختان خود که ثمره چند سال زحمت آنهاست را قطع و با فروش چوب آن بخشی از هزینه‌­ها و بدهی‌­های خود را جبران کنند.

نبود صنایع تبدیلی متناسب با محصولات باغی استان، جولان واسطه­‌ها در فصل برداشت، ضعف در شبکه توزیع و نبود بازار صادراتی از جمله پای ثابت مشکلات در بخش کشاورزی و باغداری استان است، مشکلاتی که گویا مدتی است به حال خود رها شده و هیچ راهکاری برای درمان این درد لاعلاج برای بخش به ظاهر مهم اقتصادی استان در دست اجرا نیست.

*افزایش هزینه­‌های برداشت، باغداران را مجبور به قطع درختان کرد

مدیر اتحادیه باغداران بندرگز یکی از مشکلات اصلی باغداران را نامناسب بودن قیمت خرید می‌­داند، میلاد کمانگری با بیان اینکه هر ساله باغداران با این مشکل مواجه هستند در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حدود ۵ هزار هکتار از باغ­‌های مرکبات و سیاه‌ریشه استان در بندرگز وجود دارد اما وضعیت خرید از باغ­‌های استان با توجه هزینه سبد،کارگر و نهاده باعث شده برخی باغداران تمایل به برداشت محصولات خود نداشته باشند.

وی تصریح کرد: باغدار یک سال از وقت و هزینه خود را صرف به ثمر رساندن باغ می­‌کند اما در فصل برداشت آن قدر قیمت محصول را از باغدار کم می­‌خرند که برداشت باغ صرفه اقتصادی ندارد.

مدیر اتحادیه باغداران بندرگز یکی از راهکارهای برون‌رفت در خصوص مشکلات باغداران استان را استقرار صنایع تبدیلی  مرتبط با محصولات باغی عنوان کرد و گفت: این موضوع چندین بار با مسوولان استانی مطرح شده اما تاکنون ترتیب اثری به این خواسته باغداران نشده است.

کمانگری با اشاره به افزایش هزینه برداشت محصولات باغی گفت: تنها قیمت یک سبد میوه ۴ هزار تومان است با هزینه کارگر، نهاده و حمل و نقل قیمت تمام‌شده یک کیلوگرم هلو برای باغدار ۱۰ هزار تومان است اما در میادین بار بین ۴ هزار تومان تا ۷ هزار تومان هلو از باغدار خریداری می­‌شود و این به معنای زیان‌ده بودن فعالیت باغدار بعد از زحمت یک سال او می‌­باشد.

وی ادامه داد: اختلاف دو تا سه برابری قیمت خرید از کشاورز تا قیمتی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌­گیرد بیشتر موجب ناراحتی کشاورز و باغدار می­‌شود و در این میان تنها دلال­‌ها هستند که نفع می‌­برند.

مدیر اتحادیه باغداران بندرگز خاطرنشان کرد: باغدار به خاطر بدهی مجبور به قطع درختان می­‌شود تا با فروش چوب هزینه­‌های خود را جبران و گذران معیشت کند و این یک فاجعه محسوب می‌­شود.

*استقرار صنایع تبدیلی راهکار برون‌رفت مشکلات باغداران در گلستان

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان، حدود ۳۲ هزار هکتار سطح باغ­‌های استان را تشکیل می­‌دهد و ۱۵ هزار نفر بهره‌­بردار در این حوزه تلاش می‌­کنند.

مهدی لطفی‌زاده با بیان اینکه گلستان با تولیدی بالغ بر ۲۹۰ هزار تن محصولات باغی سهم بسزایی در تولید، اشتغال و اقتصاد استان دارد، گفت: بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات باغداران است و این امر نقش مهمی در اقتصاد و ایجاد ارزش‌افزوده در استان ایفا می‌­کند.

وی افزود: فروش محصول یکی از مشکلات مهمی است که در سال­‌های اخیر باغداران با آن مواجه هستند و در این رابطه باید بررسی کنیم چه مقدار از تولیدات در بحث تازه‌خوری استفاده می­‌شوند و چه مقدار در بحث صنایع تبدیلی کارخانه‌­ها استفاده خواهند شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: از ۱۱ هزار هکتار از باغ­‌های سیاه‌ریشه حدود ۱۲۲ هزار تن ۴۰ درصد از باغ­‌های استان برداشت انجام شده و بخش اعظمی از این محصولات به میدان بار عرضه می‌­شود و از این جهت گاهی به لحاظ قیمت دچار مشکل هستند.

لطفی‌زاده گفت: هزینه تمام شده محصول باغ­داران سیاه‌ریشه کیلویی ۹ هزار تومان است اما در حال حاضر قیمتی که از باغدار در میدان بار خریداری می­‌شود بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان برای محصول درجه یک و برای محصول درجه دو تا سه بین چهار هزار تومان تا ۶ هزار تومان می­‌باشد و باغدار با این قیمت نمی­‌تواند هزینه­‌های خود را جبران کند.

وی یکی از راهکارهای رفع مشکل باغداران را ایجاد تعادل بین قیمت تمام شده فروش محصول در بازار چه به صورت تازه خوری و چه به صورت صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت: با توجه به گرمای پیش رو در استان از اتحادیه باغداران تقاضا داریم بیشتر محصولات باغی برای میدان­های بار تهران ارسال شود تا حجم محصول کم و قیمت مدیریت شود.

* تأمین سرمایه در گردش صنایع تبدیلی و کشت قراردادی به مشکلات باغداران کمک می‌­کند

به اعتقاد مسوولان و کارشناسان استان، یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت در زمان برداشت محصول، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری مناسب در استان است، با این وجود و بنا بر گفته‌های مدیر صنایع تبدیلی و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی حدود ۷۱ واحد از صنایع تبدیلی استان مربوط به محصولات باغی است، عددی که به ظاهر با ظرفیت تولیدات استان متناسب است.

نقی اسدی مشکل اصلی باغداران را در تعداد صنایع تبدیلی و فرآوری نمی­‌داند بلکه به اعتقاد او نبود سرمایه در گردش موجب شده تا صنایع تبدیلی و فرآوری نتوانند با ظرفیت کامل برای خرید محصولات باغی و کشاورزی وارد عمل شوند.

وی بهترین راهکار برای رفع مشکل قیمت محصولات باغی را کشت قراردادی عنوان کرد و گفت: همیشه نمی‌­توان تمام محصولات باغی را به صورت تازه‌خوری مصرف کرد بلکه باید با همکاری بانک‌­ها سرمایه در گردش واحدهای صنایع تبدیلی در استان فراهم شود تا شاهد مشکلات کمتری در خصوص قیمت نامناسب خرید محصول از باغدار یا کشاورز باشیم.

انتهای پیام/83017

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت پایین خرید قطع درختان میوه فروش چوب درختان نبود صنایع تبدیلی کشت قراردادی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان ضرر باغداران باغ های سیاه ریشه صنایع تبدیلی و فرآوری اتحادیه باغداران برداشت محصولات فصل برداشت برداشت محصول محصولات باغی هزار تومان هزار هکتار سیاه ریشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج

سیدانور رشیدی ظهر امروز در نشست مدیران و معاونین شهرداری سنندج با اعضای شورای اسلامی شهر سنندج به مناسبت روز شورا‌ها، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۵ اردبیهشت ماه جاری ساماندهی وانت‌های میوه فروش در سطح شهر اجرا خواهد شد.

شهردار سنندج، عنوان کرد: تمام توان خود را در راستای اجرای کامل ساماندهی دستفروشان انجام خواهیم داد و در این راستا نیازمند همراهی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است.

وی بیان کرد: در اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش هرگز دنبال بریدن نان و منبع درآمد هیچ شهروندی نیستیم، بلکه هدف ما اجرای طرح‌های کارشناسی شده برای مدیریت و ساماندهی وضعیت وانت‌بار‌ها و دست‌فروشان است.

به گفته شهردار سنندج، در این راستا ۵ نقطه‌ای که در راستای استقرار وانت‌های میوه فروش قبلا در نظر گرفته شده بود به ۱۰ نقطه افزایش یافته است.

پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شد

رشیدی ادامه داد: برخی اقدامات زیرساختی شهرداری مانند اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری برای هوشمندسازی و احداث سوله برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در آینده نتایج آن به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است، افزود: تحقق شهرداری الکترونیک گام بلندی در شفاف‌سازی، کاهش فساد اداری و …خواهد بود.

رشیدی گفت: در راستا رفع مشکلات ترافیکی به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم، پروژه تعریض پل قشلاق، تکمیل بلوار سنجرخان و تکمیل بلوار ننله، انجام شده و پروژه تقاطع غیر همسطح محمدی، بلوار ۲۴ متری توس نوذر امسال اجرا خواهد شد.

شهردار سنندج بیان کرد: کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی هسته مرکزی شهر با عرصه ۳ هزار مترمربع نیز انجام می‌شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این دیدار گفت: امروز جامعه ما نیاز به کار و تلاش دارد هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، باید توان و تلاش خود را در مسیر انجام وظایف بکار گیرد و از ناملایمات و سنگ‌اندازی‌ها نهراسد.

وی خطاب به معاونین، روسای سازمان‌ها و شهرداران حاضر در جلسه گفت: از تخریب‌ها نترسید؛ زدن برخی تیتر‌های زرد در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها دلسوزی برای شهر نیست، اگر چه مجموعه شورا و شهرداری از انتقاد‌های سازنده استقبال می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت + جدول
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است