Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:19:27 GMT

۲ قلاده یوز در میاندشت جاجرم مشاهده شد 

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۰۷۹۱

۲ قلاده یوز در میاندشت جاجرم مشاهده شد 

احمد صفرزاده روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشاهده یکی از این یوزها سوم تیرماه و دیگر ظهر امروز گزارش شد. 

وی گفت: بر اساس گزارش های مردمی، یوز بالغ در محور سنخواست -جاجرم مشاهده شد و نمایه های یوزپلنگ در اطراف جاده نشان از این دارد که این گونه وحشی و زیبا تردد زیادی در منطقه داشته است.  

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم با اشاره به مشاهده یک قلاده توله یوزپلنگ در حاشیه شمالی میاندشت شهرستان جاجرم در سوم تیرماه جاری گفت: یکی از طبیعت دوستان هنگام گذر از محور سنخواست -جاجرم متوجه یک توله یوزپلنگ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: مشاهده توله خبر خوبی از زادآوری این گونه زیبا در این منطقه دارد و تلاش داریم تا یک ماه دیگر ۱۶ دستگاه دوربین در منطقه نصب شود و بتوانیم تصاویری از حضور این گونه ثبت  کنیم. 

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: با توجه به تردد و مشاهده چند باره یوز دراین مسیر در یکسال اخیر از شهروندان خواست در مسیر جاده جاجرم به سنخواست با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.  

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود که دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.     

برچسب‌ها بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یوزپلنگ آسیایی جاجرم خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یوزپلنگ آسیایی بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یوزپلنگ آسیایی جاجرم خراسان شمالی منطقه حفاظت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل محیط زیست استان گفت: این منطقه با همکاری محیط بانان، جوامع محلی و گروه‌های کوهنوردی از زباله پاکسازی شد.
سعید یوسف پور افزود: هفته زمین پاک از ۳ تا ۹ اردیبهشت با شعارمشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین است.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پلمب واحد صنفی متخلف در بویین میاندشت
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید