Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-وزیر خارجه ایران در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: ایران هیچ گاه از میز مذاکره خارج نشده و اگر سایر طرفها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق پایدار است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در صفحه شخصی اینستاگرام خود در خصوص نتایج گفت‌و‌گو با "جوزپ بورل"، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ای نباره نوشت: "امروز در تهران میزبان آقای جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودم. آقای بورل متعاقب تماس تلفنی با بنده که به دنبال راه حلی برای خروج مذاکرات از بن‌بست بود با هدف روی ریل قرار دادن مذاکرات به تهران آمد. در دیدار حدوداً 4 ساعته اما مثبت در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا تبادل نظر کردیم. به آقای بورل گفتم جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است."
وزیر امور خارجه ایران افزود: "در این دیدار، گفتگوی ثمربخشی در مورد طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل آخرین وضعیت مذاکرات و لغو تحریم‌ها داشتیم. سعی می‌کنیم بر مشکلات و نقاط اختلاف در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، فائق آییم. ما همواره به تعهداتمان در برجام عمل کرده‌ایم و هیچ‌گاه از میز مذاکره خارج نشده‌ایم. اکنون نیز بدون عقب‌نشینی از حقوق مردم عزیز ایران، به مذاکرات ادامه خواهیم داد و امیدواریم به صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد. اگر سایر طرف‌ها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق خوب، قوی و پایدار است.

مقام کاخ سفید: همچنان معتقد به بازگشت به برجام هستیم
یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که آمریکا همچنان معتقد به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک است.
به گزارش المیادین، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مسیر سفر خود به آلمان برای شرکت در نشست کشورهای عضور گروه7 تاکید کرد که ایالات متحده کماکان به بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 معتقد است.
وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با تکیه بر ادعاهای واهی مقامات آمریکایی علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران افزود: ما همچنان به بازگشت به برجام اعتقاد داریم. من نمی توانم درباره وضعیت مذاکرات کنونی صحبت کنم اما هیچ چیزی درخصوص موضع ما مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به وضعیت سلاح هسته‌ای است، تغییر نکرده است.

شمخانی: بدنبال توافقی قوی و پایدار هستیم
جوزف بورل مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا که برای گفتگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است عصر روز گذشته( شنبه) با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد
شمخانی با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیر قانونی این کشور از برجام که تمام موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و امریکا شد اظهار داشت: ما ضمن ان که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچگاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز بدنبال توافقی قوی،پایدار و قابل اتکاء هستیم.
وی بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا در برجام را تجربه ای تلخ برای مردم ایران عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته ای صرفا واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه گرایی امریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیرقانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت.
شمخانی رفع تحریم‌های غیرقانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکاء از سوی امریکا و اروپا تآمین ننماید هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.
وی رفتارهای ضدو نقیض آمریکا در میانه مذاکرات و چسبندگی واشینگتن به ابزارهای تهدید و تحریم که تداوم سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ است را از عوامل مهم طولانی شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن ان عنوان کرد و گفت: با کشوری که سخت ترین شرایط تحریمی را با مقاومت جانانه و همدلی و پشتیبانی مردم پشت سر گذاشته نمی‌شود با زبان زور سخن گفت.
جوزف بورل نیز در جریان این ملاقات با اشاره به شرایط بین‌المللی پس از جنگ اوکراین و ضرورت تلاش همه جانبه برای ایجاد امنیت پایدار در جهان گفت: احیای برجام در شرایط کنونی می‌تواند دستاورد امنیتی بسیار مهمی در نظام بین الملل تلقی شود.
بورل با اشاره به گفتگوی خود با مقامات امریکایی پیش از سفر به تهران اظهار داشت: دولت بایدن بدلایل مختلف بدنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

بورل پس از سفر به تهران: بن بست مذاکرات وین را رفع کردیم
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر و با مقامات کشورمان دیدار کرده است با انتشار یک پیام توئیتری از "رفع بن‌بست" در مذاکرات وین به‌عنوان دستاورد مهم سفرش خبر داد.
بورل نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که بن‌بست اخیر را رفع کردیم و مذاکرات متوقف شده بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سر گرفته خواهد شد.
وی همچنین در پیامی دیگر به دیدار خود با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره و گفت‌وگوهای خود را مهم ارزیابی کرد.
بورل در ادامه خاطر نشان کرد که آنها در این دیدار درباره چگونگی بازگرداندن برجام به مسیر خود رایزنی کرده‌اند.
وی پس از این دیدار در صفحه توئیترش نوشت: سفرم به تهران یک هدف عمده دارد؛ دادن نیروی محرکه‌ای جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته‌ای(برجام) به مسیر خود.

الجزیره: احتمالاً «قطر» میزبان مذاکرات احیای برجام خواهد بود 
شبکه قطری الجزیره به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کرد که احتمال دارد از سرگیری مذاکرات احیای برجام به جای وین در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود.
به گزارش شفقنا، این مسئول تاکید کرد: قطر هم شانس بیشتر و هم تمام امکانات لازم برای میزبانی از مذاکرات احیای توافق هسته ای را دارد.
وی گفت: برای تحقق یک توافق قوی و مستحکم تلاش می کنیم و این نیازمند به رسمیت شناختن منافع ملی ایران از سوی واشنگتن است.
 این مسئول ایرانی خاطرنشان کرد: مذاکرات با جوزپ بورل شفاف و عمیق و مفصل بوده و از حس مسئولیت پذیری بالایی برخوردار بود.
وی همچنین تاکید کرد: هدف قرار دادن برنامه صلح آمیز هسته ای ما از سوی رژیم صهیونیستی و تحرکات تروریستی این رژیم دیگر غیر قابل تحمل است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که مذاکره مستقیمی بین ایران و امریکا انجام نخواهد شد و محل مذاکرات، احتمالاً در یکی از کشورهای شورای همکاری باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا اروپا روسیه بورل سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئول سیاست خارجی مذاکرات احیای توافق هسته ای احیای برجام مذاکرات وین جوزپ بورل بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه

آفتاب‌‌نیوز :

کاخ سفید اعلام کرد که ۱۷ کشور از جنبش حماس درخواست می‌کنند که اسرای صهیونیست موجود در غزه را در مقابل «آتش‌بس و بازگشت آوارگان به شمال» آزاد کند.

طبق گزارش العربیه، کاخ سفید اعلام کرد: توافق پیشنهادی برداشتن هرگونه مانع برای بازگشت آوارگان به شمال غزه را شامل می‌شود. این توافق توافق فوری و طولانی مدت در غزه را شامل می‌شود. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان آتش‌بس در غزه وجود دارد، اما ما به‌طور کامل از این امر مطمئن نیستیم.

آمریکا همچنین مدعی شده «پاسخ حماس به پیشنهاد‌های مطرح شده به هیچ وجه تشویق‌کننده نیست».

این در حالی است که حماس باهار تاکید کرده در مذاکرات انعطاف لازم را از خود نشان داده و این رژیم صهیونیستی است که به ادامه جنگ و کشتار مردم فلسطین اصرار دارد.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد پیشنهاد مطرح شده به حماس با ضمانت‌های آمریکا قطر و مصر است.

در این راستا، یک مسئول آمریکایی به اکسیوس گفت: اطلاعات به دست آمده در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که حماس به دنبال تعویق توافق تبادل اسرا نیست. حماس آماده نشستن بر میز مذاکرات است. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان پیشرفت در مساله توافق تبادل‌اسرا وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترکیب احتمالی اینتر برای دیدار با تورینو
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح خواهد بود
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»