Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در یک ماه اخیر با کاهش روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار مترمکعبی تولید از ناحیه کازرون روبه‌رو بوده‌ایم که احتمال دارد این رقم به ۵۰ هزار مترمکعب هم برسد.

ابوالحسن عالی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران بابیان اینکه آب موضوعی فنی با بازتاب‌ها و تبعات اجتماعی است، اظهار کرد: مشکلات زیرساختی در حوزه آب یک شبِ ایجاد نشده است که یک شبِ حل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه در طول تاریخ همواره ترمز توسعه و جمعیت "آب" بوده است، تصریح کرد: در استان بوشهر نیز همواره بحران آب وجود داشته است،  روزگاری در این استان به صورت لیوانی آب در آن به فروش می‌رسید و اکنون از استان‌های همجوار آب وارد می‌شود به طوری که ۴۵درصد نیاز از سد کوثر و ۲۵ درصد از تاسیسات آبرسانی کازرون تامین می‌شود. همچنین آبشیرین کن‌ها و منابع محلی شامل چاه چشمه و سد نیز از دیگر منابع هستند.

وی بابیان اینکه روزانه ۵۰ هزار مترمکعب آب از هفت سایت آب شیرین کن تولید و در استان بوشهر توزیع می‌شود، اضافه کرد: اکنون در ساحل بوشهر پروژه آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در مدار تولید است و در کنگان نیز در شبانه‌روز ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب دریا شیرین‌سازی و وارد شبکه آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه تولید آب از آب شیرین کن‌ها حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است و این رقم قبل از عید ۳۷ هزار و۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز بوده است، خاطر نشان کرد: ۱۰۰۰ مترمکعب آب در اهرم تنگستان، ۱۰۰۰ متر مکعب در جزیره شیف، ۶۰۰ مترمکعب در منطقه ساحلی گلستان دشتی را از تولیدات تاسیسات آب‌شیرین‌کن استان بوشهر است.

عالی از اجرا سایت آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و بیان کرد: در اجرا واحدهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر ۷۰ هزار مترمکعب آب آشامیدنی تولید که در این راستا قرارداد آن منعقد می‌شود.

وی بابیان اینکه به‌زودی سایت آب‌شیرین‌کن سعدآباد به ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب وارد مدار تولید می‌شود، ادامه داد: در مجموع به ظرفیت ۲۱۵ هزار مترمکعب تولید آب از تاسیسات آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف استان بوشهر در مدار تولید، در حال ساخت و در حال انعقاد قرارداد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر سرانه مصرف آب برای هر نفر در استان را دانست و گفت: سرانه مصرف آب جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری استان بوشهر به صورت میانگین ۳۰۰ لیتر توزیع می‌شود.

گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت آب وفاضلاب استان بوشهر در مناطق جنوبی شهر که باعث نبود توزیع عادلانه آب در این مناطق می‌شود وجود انشعابات غیر مجاز در این مناطق ومصارف بالای آن‌ها است. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکل برای مشترکین مجاز و قانونی شده است.

عالی بابیان اینکه ۴۵۰ هزار مشترک آب در استان بوشهر وجود دارد، تاکید کرد: بیش از ۱۰ درصد از آن‌ها انشعاب غیرمجاز یا استفاده غیر مجاز دارند.  عمد انشعابات غیرمجاز به دو دلیل رخ می‌دهد. نخست فقر تاریخی منابع آبی در استان بوشهر به‌طوری که دیده می‌شود برخی انشعابات در حوزه کشاورزی  استفاده می‌شود و دیگری افرادی هستند که در نقاط حاشیه ساکن هستند و نمی‌توانند پروانه ساختمانی و انسعاب مجاز بگیرند.

به گفته این مقام مسوول، در مواردی دیده شده است که در روستایی از استان بوشهر سرانه مصرف آب ۱۰۰۰ لیتر به ازای هر نفر است. همچینین روستایی را داشتیم که ۴۰ انشعاب غیر مجاز برای مقاصد کشاورزی داشته است و در آخر اینکه روستایی با اعلام کمبود آب به ما مراجعه کرد و ما با پلمب پمپ‌های غیرمجاز کمبود آب آن‌ها را برطرف کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه ۳۰ حلقه چاه در حال حفر و کف شکنی است و ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال در حال نوسازی و اصلاح است، گفت: ۱۵۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در تمامی شهرستان‌ها در حال نوسازی و ۳۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در حال احداث است.

عالی بابیان اینکه بحران آب ناشی از سه عامل نوستالژیک خشکسالی، فرسودگی خطوط لوله و نبود بودجه نیست، تاکید کرد: بیش از ۱۰۰۰ انشعاب غیرمجاز درصد در کل استان بوشهر است.

وی با اشاره به پروژه شاخص حوزه آب استان بوشهر با محوریت نداشتن دسترسی به خطوط آب دانست و گفت: پروژه بخش ارم با اجرای ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب از سد تنگ‌ارم و احداث مخزن ۵۰۰۰ مترمکعبی برای تامین آب شرب این بخش، پروژه بوشکان با احداث مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی و حدود ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب از چاه و سد ارغون و پروژه شهرستان جم درحال برنامه‌ریزی و اجرا هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، در این استان ۳۲ درصد آب بدون درآمد داریم. دو سوم این رقم ناشی از رفتار مشترکین و یک سوم ناشی از رفتار شبکه یعنی فرسودگی و نشات خطوط است.

عالی بابیان اینکه عنوان کرد: استان بوشهر ۷۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع دارد که این آمار رایج و معمول است، اما ۳۰۰۰ کیلومتر خط انتقال در این استان وجود دارد که این رقم در معدود استانی به این شکل است.

وی  تاکید کرد که باید ساز و کار شایسته حکمرانی موثر آب در کشور شکل بگیرد تا با اقلیم سازگار شویم. استانی که دچار فقر تاریخی منابع آب است نباید آن را صرف کاشت تنابکو و گسترش ویلا باغ کند. ما نمی‌توانیم با اقلیم بجنگیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه روزانه از ناحیه کازرون ۱۰۰۰ متر مکعب آب وارد استان بوشهر می‌شود، گفت: در یک ماه اخیر با کاهش روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار مترمکعبی تولید از ناحیه کازرون روبه‌رو بوده‌ایم که احتمال دارد این رقم به ۵۰ هزار مترمکعب هم برسد. این کاهش تاثیر مستقیم بر روند توزیع آب در شهرهای بوشهر و برازجان دارد. به‌علاوه آب شیرین کن‌ها در تولید نوسان ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارند که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا تابستان سختی پیش رو داشته باشیم.

عالی بابیان اینکه حدود ۱۵ درصد مشترکین استان بوشهر دارای کنتور خراب هستند، افرود: هر کنتور خراب حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد؛ از این رو فاصله بین نیاز و توان مالی ما زیاد است. به‌زودی ۱۰ درصد نیاز به کنتور استان بوشهر خریداری می‌شود اولویت باکنتورهایی است که فرسودگی عامل خرابی آنها بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران آب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر عالی بابیان کیلومتر خط انتقال استان بوشهر استان بوشهر هزار مترمکعب آب شیرین کن مترمکعب آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر از برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن محصول گندم از اراضی کشاورزی استان شده است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به خسارت به مزارع گندم به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران اظهار داشت: به علت خشکسالی و عدم بارندگی در فصل کشت همه سطوح بیمه شده گندم دیم به میزان 140 هزار هکتار خسارت دیده است.

وی خسارات به سطوح گندم آبی را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: از 18 هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود 4 هزار هکتار آن خسارت دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا 3 میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

توکلی از برداشت 15 هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید شده که شامل گندم معمولی و بذر گندم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا خرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید 40 هزار تن محصول گندم از مزارع استان بوشهر شده که نسبت به تولید 125 هزار تنی سال قبل کاهش بیش از 70 درصد کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرید گندم توسط 14 مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی استان بوشهر خبر داد.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • سه راهه ورودی شهرعالیشهر به زودی روشن می‌شود
  • افت شدید فشار آب شهرستان رودبار، امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان