Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر حمیدرضا فتحی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه ماد مخدر برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: امروزه خیلی از اتفاقات و فجایعی که در دنیا رخ می‌دهد متاثر از باورهای نادرست و نقصان سواد مردم است چرا که باورهای اشتباهی که بر اثر شایعات یا اطلاع رسانی‌های نادرست شکل می‌گیرد پیامدهای بسیار مخربی در پی خواهد داشت که نمونه آن را در ایام شیوع کرونا شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در اوایل شیوع پاندمی کرونا، انتشار شایعات و اخبار نادرستی مبنی بر اینکه مصرف مشروبات الکی و مواد افیونی سبب مصونیت در برابر کرونا و عدم ابتلا به ان می‌شود باعث ایجاد چالش‌هایی از جمله بازگشت دوباره افرادی شد که بیش از ۱۰ سال سابقه پاکی مواد مخدر داشتند؛ همچنین موجب مصرف مشروبات الکلی در جامعه شد که این امر نیز سبب افزایش میزان مرگ و میر در بین مصرف کنندگان مشروبات الکلی نسبت به میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا شده بود.

این دکتری تخصصی مطالعات اعتیاد اظهار کرد: مطالعاتی که در سال ۱۳۹۸ به سفارش شورای اجتماعی وزارت کشور در حوزه الکل انجام شد، نشان داد که نقصان سواد در حوزه الکل و مواد مخدر به شکل بسیار چشمگیری می تواند آسیب رسان باشد.

وی با بیان این که از جمله یافته‌های این مطالعه این بود که تنها حدود ۷ درصد مردم شهر و روستا از خطرناک بودن مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری آگاه بودند، اضافه کرد: همچنین تنها حدود ۷.۵ درصد از افراد مورد مطالعه به این امر که مصرف مشروبات الکلی در هنگام رانندگی ممنوع و خطر آفرین است آگاهی و باور داشتند.

دکتر فتحی ادامه داد: این موارد و شواهدی عینی در پیامدهای نبود سواد سلامت جامعه است که جبران این نواقص سوادی، اصلاح این باورهای غلط و نیز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف مواد و مشروبات الکلی، همکاری و کمک اصحاب رسانه را در ارتقای سطح سواد سلامت و آگاهی‌رسانی را در این خصوص می‌طلبد.

وی با بیان این که در حوزه اعتیاد حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر و قطع کردن زنجیره فراهمی مواد با نیروی انتظامی و حوزه قضایی است که محدود کردن ورود مواد مخدر در سطح جامعه یک اقدام پیشگیری مقدماتی است نه پیشگیری اولیه، گفت: در حوزه پیشگیری از مصرف مواد یا کاهش تقاضا، نیز اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای افراد به مواد صورت می‌گیرد.

دبیر شورای هماهنگی پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حوزه کاهش شیوع مصرف مواد و کاهش آسیبهای ناشی از آن برای فرد، خانواده و جامعه و نیز درمان فرد معتاد، یک سری برنامه ها و فعالیت هایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت می گیرد و نظام سلامت مکلف است که آسیبهای اجتماعی اقتصادی و بهداشتی مواد را برای این مصرف کننده و برای جامعه فرد و خانواده کم کند تا منجر کاهش آسیب در این حوزه شود.

وی با بیان این که حوزه پیشگیری و کاهش آسیب در حوزه معاونت‌های بهداشتی و نیز معاونت های دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل می‌گیرد، ادامه داد: حوزه درمان اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن و نیز مدیریت نظارت و اعتبار بخشی برنامه های درمان و درمان سو مصرف مواد در معاونت‌های درمان دانشگاه علوم پزشکی صورت می گیرد.

دکتر فتحی عنوان کرد: در مرکز آموزشی پژوهشی و درمان اختلالات مصرف اعتیادی که سال ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۷ با تعامل شورای هماهنگی با مواد مخدر، معاونت درمان و سایر حوزه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با محوریت معاونت پژوهشی این دانشگاه در بولوار وکیل‌آباد راه‌اندازی شد، هزار و ۴۰۰  بیمار مبتلا به اعتیاد پذیرش و ارائه خدمات شدند.

وی افزود: در زمان فعالیت این مرکز سه ۳ طرح ملی در آن مرکز راهبری شد که یکی از بزرگ‌ترین پژوهش‌های حوزه اعتیاد کشور در سطح تجاهر به اعتیاد یا مصرف خیابانی مواد در آن مرکز صورت گرفت و این پژوهش در ۵۳ شهر کشور نیز انجام شد و حدود ۵۰ درصد از جمعیت شهری کشور را در زمینه اعتیاد مورد مطالعه قرارداد.

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان و پژوهش به توفیقاتی خوبی دست یافته است، عنوان کرد: از همین رو با دستور رییس دانشگاه علوم پزشک مشهد در کلینیکی ویژه سیدی در دو شیفت صبح و عصر به  ۱۵۰۰ بیمار خدمت ارایه می شود.

دکتر فتحی تاکید کرد: تمامی فرایند های درمان با مجوز ارائه می شود همچنین در راستای دسترسی آسان تر به خدمات حوزه ترک اعتیاد، در کلینیک ویژه زکریا نیز خدمات درمانی با تعرفه های دولتی ارایه می شود.

وی افزود: نمی توان زمانی را تصور کرد که مواد مخدر در دسترس قرار نگیرد، در چنین شرایطی نقش ارائه اموزش های لازم به افراد و خانواده در کاهش اسیب های مواد مخدر و عدم تمایل به تست کردن ماده جدید به خصوص در نسل جوان و نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر شورای هماهنگی پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: داروهای خواب‌آور جزو ۱۰ گروه اصلی مواد مخدر است که تنها برای افراد دارای اختلالات خواب آن هم با تجویز پزشک باید مصرف شود در غیر این صورت می تواند نقش اعتیاد آفرین خود را داشته باشد.

وی گفت: فرایند مصرف مواد مخدر برای اولین بار مجرمانه و در وعده های بعدی بیمارگونه است زیرا مغز این فرایند را در سطح یک رفتار معمول مانند نفس کشیدن پایین می آورد و فرد هر چقدر هم زرنگ و زیرک باشد در دام اعتیاد گرفتار می شود زیرا برای تکرار رفتار از سوی مغز پیام دریافت می کند که در برابر این پیام نمی تواند مقاومت کند.

دکتر فتحی افزود: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، هرساله درهفته مبارزه با مواد مخدر و روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، به منظور حساس سازی جامعه، پر رنگ کردن اقدامات و فعالیت های دستگاه های متولی، کسب مشارکت اجتماعی مسولان، اندیشمندان و صاحب نظران در حوزه مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد و نیز جلب مشارکت های عمومی برای این حوزه اقداماتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در چند سال اخیر در این حوزه صورت گرفت تاکید بر اطلاع رسانی صحیح و ارتقای سطح سواد سلامت مخاطبین این برنامه‌ها است که دفتر مبارزه با جرم و جنایت سازمان ملل، در شعارهای چند ساله اخیر خود در هفته یا روز جهانی مبارزه با اعتیاد، به این نکته توجه ویژه‌ای دارد.

پنجم تیرماه ۱۴۰۱ مصادف با ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سالروز جهانی مبارزه با مصرف مواد و قاچاق مواد مخدر نامگذاری شده است.

هدف از این نامگذاری کنترل مواد مخدر و ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با آن، تقویت همکاری و اقدام جهانی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و آشنایی قشرجوان با آسیب های اعتیاد است.

 شعار امسال این سازمان " پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری" انتخاب شده است.

برچسب‌ها مشهد مراکز ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعتیاد پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد مراکز ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد مراکز ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعتیاد پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبارزه با مواد مخدر مشروبات الکلی شورای هماهنگی مصرف مشروبات مواد مخدر کاهش آسیب مواد مخدر سواد سلامت دکتر فتحی مصرف مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران گفت:هزار و ۱۶۷ کیلوگرم موادغذایی غیر قابل مصرف و غیربهداشتی در این شهرستان کشف، جمع‌آوری و نابود شد. یعقوب مظفری گلوگاهی گفت: از ابتدای فروردین ماه تا کنون بیش از هزار و ۳۴۸ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۷۰۱ مورد سنجش مواد غذایی انجام شده است.   وی افزود: در این بازدیدها، ۱۴۵ اخطار صادر شده و سه مورد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.   مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در روند تهیه، توزیع و نگهدای فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: شهروندان در هنگام خرید، نکات لازم همچون شرایط نگهداری، تاریخ انقضا و برچسب اصالت کالا را مورد توجه قرار دهند.

دیگر خبرها

  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است
  • دستبند پلیس بر دستان فروشندگان مواد مخدر در آبادان
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • توقیف کامیون حامل ۲۶۷ کیلو مواد مخدر شیشه در غرب تهران
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • استانداران در صف مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشند
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند