Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:16:03 GMT

سالمندان و ضرورت نشاط اجتماعی

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۶۹۴۸

سالمندان و ضرورت نشاط اجتماعی

به گزارش ایرنا، همه در فضای با طراوت و گرم تابستان دور هم جمع شده اند، یکی از کتابی که از کتابخانه امانت گرفته می‌گوید دیگری صفحاتی از کتابی را برای بقیه می خواند و دیگری از حال خوب خود با پختن یک غذای تازه تعریف می‌کند.

در فضایی که سالمندان هر روز برای مطالعه و ورزش می آیند سالمندی از اینکه قسمتی از بدنش درد می کند یا اینکه مدت هاست فرزندانش به او سر نزده اند، حرفی نمی زند، آمده اند تا از اتفاقات خوشایند گذشته بگویند یکی از کتاب و یکی از کیک خوشمزه ای که تازگی دستور پختش را از جایی یاد گرفته می گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از رخوت، انتظار و تنهایی خبری نیست به طرز زیبایی همه پر انرژی و مثبت به نظر می رسند، خنده از صورتشان نمایان است یا همیشه این گونه هستند یا اینکه قرار گرفتن در کنار هم سن و سالانشان حالشان را بهتر کرده است فرقی ندارد هر چه که هست این نشاط و پویایی به دل می نشیند.

این فضا و این حال خوب متفاوت است با تصویری که از سالمندان داریم، بنا بر یک تصویر حک شده در ذهن اینگونه به خاطر آورده می شوند که مدام از دردهای جسمانی خود بگویند و یا مشکلات کوچه و خیابان و شهر را توام با مشکلات خود با آه و ناله برایت تعریف کنند.

این فضا را می توان با اتاق های بیمارستان گونه سرای سالمندان شهر مقایسه کرد که هر چند کف راهروها و اتاق ها تمیز و مرتب است اما بوی تند وایتکس و مواد ضدعفونی کننده فضایی شبیه خانه را برایت یادآوری نمی کند با سالمندانی بی کلام و منتظر که لبه تخت یا در صندلی کنار تخت شان لحظات را با کندی می گذرانند.

خنده های با تمام وجود مادربزرگ مهربانی که از شوخی های دوست سالمند خود دارد ناخودآگاه لبخندی بر صورت اطرافیان می نشاند، فضایی که در آن زندگی و پویایی و سلامت موج می زند و این را یادآوری می کند که سالمندی لزوما تنهایی و انتظار و در آخر خانه سالمندان نیست.

این حال و هوا یادآوری می کند، نمی توان گفت نشستن و انتظار کشیدن در کنج سرای سالمندان سرنوشت هر سالمندی است بلکه می توان با اجرای برنامه های متنوع حمایتی و آموزشی و تفریحی، پویایی بیشتری به جمعیت بالای ۶۰ سال به عنوان افرادی سالمند ارائه داد تا با نشاط بیشتری این دوران را سپری کنند.

بر اساس آخرین سرشماری از جمعیت ۳۲۶ هزار و ۴۵۲ نفری شهرستان بروجرد تعداد ۴۱ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت معادل ۱۲/۸ درصد بالای ۶۰ سال هستند که بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی آن جمعیت پیر محسوب می شوند.

بنا بر اعلام دبیرخانه شورای ساماندهی امور سالمندان اداره کل بهزیستی لرستان درصد جمعیت سالمندی شهرستان بروجرد بنا بر سرشماری سال ۹۰ میزان ۹/۸ درصد بود که این آمار در سال ۹۵ یعنی به مدت پنج سال به ۱۲/۸ درصد افزایش یافته است.

بنا بر گفته کارشناسان معاشرت با دوستان و هم سن و سالان، سرگرمی های ساده، تغذیه سالم و توجه به نیازهای اولیه سالمندان نقش موثری در آسایش و آرامش جسم و روان آنها دارد.

در همین راستا موسسه فرزانگان حکمت سینا در بروجرد متشکل از سالمندانی فرهیخته و توانمند راه اندازی شده است که با ارائه برنامه ریزی هایی در بخش های مختلف اوقات فراغت و کلاس های مختلف آموزشی تلاش شود تا سالمندان مشکلات کمتری داشته باشند و سالمندی سالم تری را پشت سربگذارند.

 جامعه هدف این موسسه هر فرد بالای ۶۰ سال است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر موسسه فرزانگان حکمت سینا بروجرد گفت: این موسسه زیر نظر بهزیستی بروجرد از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون تعداد ۲ هزار سالمند در شهرستان بروجرد را تحت پوشش برنامه های مختلفی اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت قرار داده است.

مریم بهرامی با بیان اینکه آموزش محور فعالیت این موسسه است، اظهار داشت: فعالیت های این موسسه در بخش های مختلف آموزشی، اجتماعی، ورزش، سلامت و تغذیه برای سالمندان دنبال می شود.

وی افزود: ورود به دوران سالمندی نیازمند فراهم کردن بسترهایی است تا سالمندان با کسب مهارت های لازم و سبک زندگی متناسب با این دوره همراه با سلامت روحی و جسمی کمترین مشکلات را برای اطرافیان و نظام اجتماعی داشته باشند.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد یادآور شد: در جلسات کتابخوانی که با حضور سالمندان برگزار می شود محورهایی همانند تفکر مثبت و نقادانه و شیوه مطالبه گری صحیح همراه با مهارت حل مسئله دنبال می شود تا سالمند بداند هر مشکل و مسئله را کجا و چگونه مطرح کند تا اثر گذاری بیشتری داشته باشد بدون اینکه باعث آزردگی خاطر اطرافیان شود.

وی بیان کرد: در این موسسه مطالبه گری مثبت به سالمندان آموزش داده می شود تا بتوانند برای ایجاد امید و نشاط خود و اطرافیان مطالبه گری صحیح داشته باشند مثلا مشکلات مربوط به محل زندگی یا کوچه و خیابان خود را با شورا و مسجد محله و یا شهرداری در میان بگذارند و یا اگر دچار درد و رنج جسمی هستند به جای صحبت به همسایه و اطرافیان به پزشک مراجعه کنند.

بهرامی اضافه کرد: مجموع این جلسات به سالمندان کمک می کنند با روحیه بهتری با اطرافیان و خانواده خود رفتار کرده و همین روی خوش باعث می شود نشاط و مهربانی بیشتری از اطرافیان دریافت کنند.

در مواردی سالمندان خواسته یا ناخواسته روابط آنها با محیط اطراف و افراد پیرامون کم می شود که عاملی برای افسردگی در آنها شده بنابراین لازم است تنها گذاشته نشوند و شرایطی فراهم شود تا با اطرافیان و به خصوص هم سن و سالان خود معاشرت و ارتباط داشته باشند.

مشاور و روانشناس بالینی در این خصوص می گوید: احترام به سالمندان وجه اشتراک بیشتر فرهنگ ها است، فرهنگی که در آن سالمند مورد توجه قرار دارد و به خواسته و نیازهای او پاسخی به موقع داده می شود قبل از آنکه آن نیاز در او ایجاد مشکلات جسمی و یا روحی کرده باشد.

سمیه کریمی بیان کرد: در شرایط فعلی و گسترش ارتباطات مجازی و سایر مشغله ها، ارتباط با سالمندان دچار خدشه شده است و آن ارتباط واقعی و حضوری که برای سالمندان یک نیاز ضروری است، حذف شده و در بهترین حالت با تهیه گوشی های هوشمند و چند عکس و صوت نهایت مهر و توجه به سالمندان نشان داده می شود.

این روانشناس بالینی ادامه داد: ارتباط تلفنی و مجازی می تواند در شرایطی خوب باشد اما بهترین شیوه ارتباطی و نشان دادن احترام و توجه به سالمندان ارتباط واقعی و دیدن آنها است، گاهی باید به مهارت‌ها، تجارب و توانایی‌های آنها توجه داشت تا بتوانند احساس عزت نفس کنند و با حس مفید بودن حال بهتری داشته باشند.

کریمی گفت: ارتباط صحیح با سالمندان یک ضرورت است تا تنهایی و انزوا در آنها به مرور منجر به ناتوانی های جسمی و روحی شدید در آنها نشود، سالمندانی که از توان جسمی برخوردار هستند می توانند در زمان هایی مسوولیت نگه داری از نوه ها را بپذیرند که ضمن احساس مفید بودن برای سالمندان می تواند به تلطیف روح و روان آنها کمک کننده باشد.

وی افزود: اما این مسوولیت باید با توجه به توان و تمایل سالمندان باشد در غیر این صورت سپردن نوه ها برای زمان های طولانی در طول روز می تواند باعث آزار و اذیت آنها باشد.

این روانشناس بالینی یادآور شد: بازگشت به ارتباطات واقعی و صحیح، احترام و دیدن سالمندان در کنار تامین نیازهای اولیه یک ضرورت است که در حفظ توانایی ها و مهارت های اجتماعی و ارتباطی آن کمک کننده است و به همان نسبت تنهایی و انزوا و رها کردن آنها به حال خود در تسریع ناتوانی جسمی و روحی آنها اثرگذار است.

سالمندی لزوما به معنای ناگزیر شدن از رفتن به سرای سالمندان نیست، سالمند اگر به هنگام و به موقع مورد توجه قرار نگیرد به درجه ای از تنهایی و ناتوانی جسمی در انجام و گذران امور زندگی می رسد که خانواده زمان کافی برای رسیدگی تمام وقت ندارد و لاجرم باید سالمند را راهی سرای سالمندان کرد.

ارتباط با محیط پیرامون و حفظ نشاط و پویایی راهی برای پیشگیری از تحلیل توانمندی های دوران سالمندی است که از هر راه ممکن باید آن را برای جمعیتی که بیم پیرشدنش است، فراهم کرد.

برچسب‌ها سالمندی بروجرد سلامت روان لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندی بروجرد سلامت روان سالمندی بروجرد سلامت روان لرستان سرای سالمندان داشته باشند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۶۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب

مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران، ویژه عکاسان مقیم در ایران برگزار خواهد شد؛ این مسابقه با همکاری مرکز ایران و فرانسه، موسسه و گالری عکاسی ایتاک Ithaque و مشارکت انجمن عکاسان ایران و موسسه موج نو در فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، قرار است با موضوع آب در ایران، مسابقه عکاسی برگزار شود؛ این مسابقه ویژه عکاسان مقیم در ایران قرار است و با همکاری مرکز ایران و فرانسه، موسسه و گالری عکاسی ایتاک Ithaque و مشارکت انجمن عکاسان ایران و موسسه موج نو در فرانسه برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این مسابقه ترکیب نوشتارهای عکاسی مستند با نوشتارهای عکاسی تجربی است تا وضعیت آب در ایران از طریق یک نمایشگاه عکس گروهی به تصویر کشیده شود.

این مسابقه عکاسی با رویکرد پرداختن به مسائلی نظیر آب‌های شیرین و شور، محیط زیست زمینی و اقیانوسی، فعالیت‌های انسان و بشر مرتبط با آب، فناوری و تمهیدات  مرتبط با آن در مناطق مختلف ایران برگزار می‌شود.

ریاست افتخاری این مسابقه به عهده فرانسین کوستو، رئیس بین المللی ژاک ـ ایو کوستو و آقای ژان ـ میشل الیوررئیس «آکادمی آب» است.

آثار ارسالی پس از ارزیابی توسط هیات داوران انتخاب و ۴۰ عکس برگزیده از میان آثار ارسالی در یک نمایشگاه گروهی که قرار است از ۲۲ شهریورماه تا ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ در پاریس برگزار شود به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقمندان به شرکت در این مسابقه عکاسی می‌توانند آثار خود را تا تاریخ ۲۵ خرداد ماه به آدرس ایمیل info@ithaque-paris.ir  ارسال کنند.

همچنین به یک نفر از عکاسان برگزیده این مسابقه جایزه برترین عکس با ارزش ۵۰۰ یورو اهدا خواهد شد.

عکاسان شرکت‌کننده در این مسابقه باید مقیم ایران باشند. هیات داوران این مسابقه که متشکل از اساتید عکاسی ایرانی و فرانسوی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مریم زندی، عضو هیات موسس انجمن ملی عکاسان ایران، سیف الله صمدیان فیلمبردار و فیلمساز ، اسماعیل عباسی عکاس ، افشین شاهرودی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و محمدرضا کیوانفر استاد دانشگاه در حوزه عکاسی و سینما، میشل پوآورت، مورخ عکاسی، استاد دانشگاه پاریس، پانتئون سوربن، بنیانگذار کالج بین المللی عکاسی، کارولین استن، عضو هیئت مدیره دانشکده بین المللی عکاسی «پاریس بزرگ»، ناتالی بوشه ـ لونوار، رئیس انجمن «مردمان تصویر»، پاسکال بوس، مدیر مجموعه های عکاسی مرکز ملی هنرهای تجسمی کالج بین المللی عکاسی و ماری روبرت، متصدی ارشد قسمت عکاسی و سینمایِ موزه اورسه پاریس اشاره کرد.

علاقمندان به شرکت در این مسابقه عکاسی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات آثار ارسالی می‌توانند پایگاههای اینترنتی  www.france-iran.org ، www.ithaque-paris.fr  www.nips.org.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • معلمان ورزشکار نشاط را به مدارس تزریق می کنند
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی