Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، موضوع استحکام ساختمان در کشور پرحادثه‌ای مانند ایران که همه ساله شاهد وقوع حوادث طبیعی گوناگون از جمله زلزله های شدید است، بسیار حائز اهمیت است. از این رو دستگاه های مختلفی در عرصه نظارت بر ساخت و سازها تشکیل شده اند که در این حوزه فعالیت می کنند.

مساله توجه به استحکام ساختمان در همه جا اهمیت دارد، اما این امر در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد به دغدغه ای همیشگی برای متولیان امر تبدیل شده است، چرا که در این شهرها تراکم جمعیت بسیار بالا است و در صورت بروز هرگونه حادثه، تلفات جانی و مالی بسیاری می تواند در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری و مهاجرپذیر مشهد، که کار ساخت و ساز در آن سالهای سال است شتاب بالایی دارد، در صورت رعایت نشدن شاخص هایی همانند استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد، طراحی و معماری مناسب و تخلفات ساختمانی، امکان بروز حوادث جبران ناپذیر دور از ذهن نخواهد بود.

قانون ملی ساختمان و تحول در حوزه ایمنی ساختمان

سازمان نظام مهندسی از دستگاه های مهمی است که با نظارت بر عملکرد مجریان طرح‌های عمرانی و صاحبان ملک می تواند در ارتقای کیفیت و استحکام بناهای ساختمانی تاثیرگذار باشد و مانع بروز تخلفات در این حوزه شود.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی در خصوص تخلف در حوزه ساخت و سازها به خبرنگار ایرنا گفت: ساختمان هایی که پیش از تصویب فصل ۳ قانون مقررات ملی ساختمان ساخته شده اند، فاقد ایمنی لازم برای مقابله با خطرات آتش سوزی هستند و در چنین مواردی ما تنها می توانیم با ارسال اخطار به مالکان، از آنها بخواهیم که ایمنی لازم را در ساختمان های خود رعایت کنند.

فرامرز ذوقی عنوان کرد: نظام مهندسی به واسطه مهندسان ناظر بر اجرای تمام پروژه های ساختمانی دارای مجوز نظارت دارد، اما به علت نداشتن امکان نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز، نمی تواند نظری در خصوص وضعیت ایمنی و استحکام آنها ارائه کند.

وی در رابطه با وضعیت استحکام و تجهیزات ایمنی به کاررفته در ساختمان های تجاری و بناهای مرتفع نواحی مرکزی شهر نیز گفت: ساخت ساختمان های جدید تابع فصل سوم مقررات ملی ساختمان است و بر این اساس این بناها از ایمنی لازم برخوردارند و مشکلی در این خصوص ندارند.

این کارشناس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه ایمن سازی ساختمان‌ها، تعامل با دستگاه‌های مختلف شهری را می‌طلبد، گفت: هم اکنون تعامل خوبی میان نهادهای مختلف اعم از شهرداری و راه و شهرسازی با این سازمان وجود دارد، چرا که اجرایی کردن تمام اصول استاندارد حوزه ساختمان به همکاری این سازمان معطوف است.

ذوقی با اشاره به لزوم رعایت سبک معماری ایرانی و اسلامی در سیما و منظر شهری اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سبک، پیگیری هایی انجام شده است تا با ایجاد نماهای همسان و هماهنگ الگویی زیبا از شهر شکل بگیرد.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خراسان رضوی با اشاره به فرایند نظارت نظام مهندسی بر مراحل ساخت یک ساختمان تصریح کرد: نظارت این سازمان، پس از در خواست اولیه شهرداری در ابتدای پروژه آغاز می شود، سپس در زمان اجرای عملیات ساختمانی با بررسی نقشه ساختمان، قراردادها و تعهد مهندسان ناظر ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه مالکان ساختمان هایی که دارای نقص ایمنی باشند، برای رفع نواقص هشدار دریافت می کنند، عنوان کرد: شهرداری نخستین مرجع صدور مجوز ساخت و ساز است و باید نگاه جدیدی به این بخش داشته باشد تا ساخت و سازهای غیرمجاز کاهش یابد.

ارجاع ساختمان های دارای نقص ایمنی به دستگاه قضا

شهردار مشهد نیز پیش از این اطفای حریق و مسایل مربوط به آتش‌نشانی را از اصلی ترین شاخص‌ها برشمرده و گفته بود: ساختمانهای دارای نقص ایمنی پس از صدور اخطار و عدم تمکین به دستگاه قضایی ارجاع می‌شوند که البته شهرداری ابزاری برای مقابله ندارد و وظیفه برخورد با این تخلفات با دستگاه قضاست.

سیدعبدالله ارجائی، افزوده بود: شهرداری، بعد از تایید نقشه توسط نظام مهندسی، پروانه ساختمانی صادر می‌کند و احداث ساختمان آغاز می‌شود و میزان ایمنی یا ناایمن بودن ساختمان بعد از پایان کار مشخص می‌شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از شاخص هایی که ایمنی ساختمان را مشخص می‌کند استحکام بنا و سازه است که از سوی سازمان نظام مهندسی مشخص می‌شود و اگر استحکام بنا و سازه دچار مشکل باشد پس از اعلام این سازمان، با مالک برخورد و ساختمان پلمب می‌شود.

شهردار مشهد اظهار داشت: سرمایه‌گذاران و مالکان باید بهره‌برداران ساختمان را همچون خانواده خود تصور کنند و ناظران باید نظارت و بررسی دقیقی از ساختمان انجام دهند، آتش‌نشانان نیز سلامت مردم را خط قرمز خود قرار داده و نظارت جدی بر ساختمان‌ها داشته باشند.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دارای شخصیت حقوقی مجزا از شهرداری است اما محل استقرار این کمیسیون در شهرداری است. این کمیسیون یکی از مراجع اختصاصی خارج از دادگستری است و اعضای آن را نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، نماینده شورای شهر و نماینده شهرداری تشکیل می دهند.

مدیر نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ ها، با صراحت تکالیف مدیریت شهری در خصوص نحوه و کیفیت برخورد با تخلفات ساختمانی تشریح شده است.

مسعود ایاز با بیان اینکه تخلفات ساختمانی که مهندسان ناظر اداره کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی اعلام کنند، به سرعت پیگیری و رسیدگی خواهد شد، عنوان کرد: از ابتدای امسال برای ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف ساختمانی رای ترکیبی برچیدن و جریمه و برای ۸۰۰ پرونده نیز رای جریمه صادر شده است.

وی با بیان اینکه استحکام بنا یکی از مهمترین معیارهای نظارت این کمیسیون است، تصریح کرد: تخلفات ساختمانی در همه مناطق شهری وجود دارد که برای آنها جرایمی تعیین شده است اما عدم استحکام بنا از جمله تخلفاتی است که برای آن رای تخریب صادر می شود.

توجه به استحکام بنای ساختمان، افزایش معیارهای استانداردسازی، برخورد قاطع با متخلفان فعال در این عرصه و همچنین جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف شهری، اقداماتی است که می تواند نقش مهمی در افزایش ایمنی شهری ایفا کند.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد پارسال به تخلف ۱۸ هزار مِلک رسیدگی کرد که از این تعداد برای سه هزار و ۱۰۰ ملک رای تخریب صادر شد که ۸۰۰ فقره از این تعداد اجرایی شد. همچنین پارسال ۲۰۰ ساختمان در مرحله اسکلت در مناطق ۱۳ گانه مشهد با دستور قضایی تخریب شد و حدود ۸۰۰ بنا و دیوار پرخطر و فاقد استحکام برچیده شد.

برچسب‌ها پروژه ساختمانی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهر مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پروژه ساختمانی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهر مشهد پروژه ساختمانی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهر مشهد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری سازمان نظام مهندسی تخلفات ساختمانی بر ساخت و سازها استحکام بنا ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۷۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان و کارگران بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه هستند

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت روز کارگر و روز معلم بیانیه‌ای صادر کرد.

 متن بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

گرامیداشت روزمعلم و روزجهانی کار و کارگرپیشرفت، رشد و تعالی نشأت گرفته از پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی ومجاهدت برای تحقق آنهاست. در هر جامعه‌ای که از فرصت فکر، اندیشۀ معلم و استاد و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود؛ توسعه و پیشرفت، رونقی مضاعف خواهد یافت. تاریخ گواه ماندگاری آثار علمی اندیشمندان وآثارعملی تلاشگران عرصه کار و تولید است و این دو قشر زمان‌شناس و آینده‌ساز، مجاهدانی دلسوز برای سعادت و نیک بختی بشر محسوب می‌شود.

معلمین و کارگران ایران اسلامی، بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه بوده و با تبلور اراده در قالب تلاش، کوشش و مجاهدت به نماد عملی 'ما می‌توانیم' مبدل شده‌اند.

حمایت از این دو قشر بسترساز تحقق شعار سال، موجب جهش تولید خواهد شد.

روز جهانی کار و کارگر و روز معلم، ملازمت «علم و عمل» در تحقق آرمان‌های بلند و روز تبلور همبستگی سراسری و همدلی، مشارکت و اعتلای حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت الله دکتر مرتضی مطهری، روز ۱۲ اردیبهشت را به تمامی کارگران سخت کوش و معلمان دلسور تبریک و تهنیت می‌گوید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • معلمان و کارگران بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه هستند
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه