Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورتی که عراق به یکی از گذرگاه‌های کریدور شرق-غرب در منطقه تبدیل شود اقتصاد این کشور تا حد خوبی از انحصار نفت و سیطره آمریکا خارج شده و عراق در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار خواهد گرفت.

رضا شریفی؛ کارشناس تجارت خارجی در یادداشتی برای گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جبهه مقاومت به عنوان موجودیتی تازه شکل گرفته، جریانی است که در سال‌های اخیر تحولات غرب آسیا و بلکه جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های مبارزه با داعش، همپیمانی چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان در مبارزه با تروریسم تجربه موفقی را از همکاری چند جانبه این محور نشان داد. با این وجود، اما این محور هیچگاه جنبه اقتصادی پیدا نکرد و بلکه دشمنان جبهه مقاومت تلاش می‌کنند تا با استفاده از کمبود‌های اقتصادی موجود در این کشور‌ها و به کارگیری تحریم یا انحصار مالی و تجاری، فشار‌های اقتصادی را بر این جبهه متمرکز نمایند تا اتحاد مذکور بیش از این در منطقه قوت نگیرد.

این در حالی است که در صورت شکل گیری اتحاد اقتصادی میان کشور‌های عضو این جبهه فشار‌ها و تحریم‌های خارجی بسیار کم اثر شده و مبادلات اقتصادی می‌تواند این کشور‌ها را در برابر هر گونه تهدید اقتصادی مقاوم کند.

کلید این ارتباط اقتصادی به وجود آمدن کوریدور ترانزیتی جهت تجارت کالا میان این کشورهاست؛ کریدور که امروز با نام کلید مقاومت شناخته می‌شود، اما هنوز عملیاتی نشده. در حال حاضر کلید عملی شدن این کریدور عراق است و در صورتی که عراق اجازه ترانزیت کالا از خاک خود را برای ایران و کشور‌های حوزه مقاومت صادر نماید معادلات اقتصادی منطقه به نفع این چهار کشور شروع به تحول خواهد نمود. در عین حال آمریکا نیز با علم به این واقعیت از حضور مخرب خود در منطقه در راستای جلوگیری از برقراری کریدور مذکور استفاده کرده و با تزویر و تطمیع مسئولان فاسد عراقی، تاکنون گشایش این کریدور را معطل نگه داشته است. هم اکنون عراق اجازه ترانزیت کالا (خصوصا به ایران) را از خاک خود نمی‌دهد.

در سال‌های مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه یکی از مهم‌ترین نقاطی که توسط مقاومت از چنگ تروریست‌های آمریکایی آزاد شد گذرگاه مرزی القائم بوکمال مابین عراق و سوریه بود که جبهه مقاومت با تقدیم شهدای بسیار توانست این نقطه راهبردی را آزاد نماید. در حال حاضر که انتظار می‌رود تا از این گذرگاه در راستای انتفاع اقتصادی کشور‌های جبهه مقاومت استفاده شود این فرصت با کارشکنی عراق همچنان بلا استفاده مانده است.

این در حالی است که هم اکنون کلیه درآمد‌های نفتی عراق به دلیل قطعنامه شورای امنیت به حساب‌های موجود در واشنگتن واریز شده و دولت آمریکا این درآمد‌ها را به دولت عراق تحویل میدهد؛ به همین دلیل عملکرد دولت عراق تحت استعمار آمریکا بوده و استقلال این کشورتحت شعاع قرار گرفته است.

در صورتی که عراق به یکی از گذرگاه‌های کریدور شرق-غرب در منطقه تبدیل شود اقتصاد این کشور تا حد خوبی از انحصار نفت و سیطره آمریکا خارج شده و عراق در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار خواهد گرفت. با این وجود باید دید مسئولین عراقی تا چه زمانی کشور و مردم خود را از این درآمد سرشار محروم نگه خواهد داشت.

کریدور شرق-غرب استعداد آن را دارد که نه تنها عراق بلکه سوریه را از فقر نجات دهد، بلکه باعث شکوفایی اقتصادی منطقه غرب آسیا شود.
در این راستا لازم است تا دولت عراق در اسرع وقت مجوز ترانزیت کالا‌های ایرانی و غیر ایرانی را از خاک خود صادر کرده و در کنار دیگر کشور‌های منطقه به درآمد ترانزیتی دست یابد. همچنین برخی طرح تهران مهم ترانزیتی مانند راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین و شلمچه-بصره نیز باید هر چه سریعتر در این کشور احداث شوند.


در طول سال‌های گذشته جمهوری اسلامی حسن همجواری با عراق را در قالب تامین برق و گاز این کشور در مقابل بدعهدی‌های مالی و عدم پرداخت بدهی‌ها در زمان مقرر انجام داده و معطل نگه داشتن ایران توسط عراق جهت برقراری ترانزیت بیش از این قابل تحمل نیست.

پس از سال‌ها مذاکره بی نتیجه لازم است تا این بار ایران با اقتدار بیشتری ترانزیت را از دولت عراق مطالبه کرده و در صورت ادامه انغعال این دولت اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار دهد.

 

انتشار یادداشت کارشناسان و فعالان اقتصادی به معنی تایید محتوای آن توسط گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترانزیت حمل و نقل عراق دیپلماسی اقتصادی تحریم ترانزیت کالا جبهه مقاومت دولت عراق کشور ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۷۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن فرد گمشده در ارتفاعات شهر بار نیشابور پس از ۳۶ ساعته

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس جمعیت هلال احمر نیشابور گفت: در پی اعلام مرکز EOC استان خراسان رضوی مبنی بر مفقود شدن مردی ۴۵ ساله در ارتفاعات شهر بار، یک تیم از نجاتگران تخصصی امدادونجات کوهستان به‌موقعیت اعزام شدند.   اسماعیل شاه بیکی افزود: به دلیل وسعت منطقه، سه تیم از امدادگران خانه هلال شهر بار و تعدادی از اهالی محلی برای جستجو نیز به منطقه اعزام شدند.   به گفته او، به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، مه غلیظ و صعب‌العبور بودن مسیر، تیم‌های جستجو پس از حدود ۲۰ ساعت عملیات، موفق به نجات این شهروند شدند که به‌دلیل گم کردن مسیر و امکان نداشتن برقراری تماس، به یک دامداری پناه برده بود.    شاه بیکی اظهار داشت: به دلیل شرایط نامساعد جوی و نداشتن دید کافی، تیم‌های جستجو و نجات امکان بازگشت را نداشتند که شب را در ارتفاعات شهر بار سپری کردند و با روشن شدن هوا به منطقه امن بازگشتند.

دیگر خبرها

  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله سوار
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • پیدا شدن فرد گمشده در ارتفاعات شهر بار نیشابور پس از ۳۶ ساعته
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد
  • تحقق هدف گذاری ترانزیتی برنامه هفتم در گرو چیست؟