Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسین عابد» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به ۱۵ ماه کم بارشی در سطح استان همدان، افزود: مقدار بارش های این استان از ابتدای فصل آبی (اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برابر ۲۰۹ میلی متر ثبت شده که ۳۹ درصد نسبت به دوره بلند مدت و ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

به گفته وی، مجموع بارندگی های ۱۵ ماه اخیر در ایستگاه فرودگاه همدان ۱۹۵ میلی متر ثبت شده که این میزان بارش در دوره بلند مدت (۴۵ سال گذشته) بی سابقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: پهنه همدان در خرداد ۱۴۰۱، کمتر یک میلی متر بارش داشته که این میزان نیز نسبت به دوره بلند مدت با هفت میلی متر بارش حدود ۸۸ درصد کاهش یافته است.

عابد تصریح کرد: میزان بارندگی پهنه همدان در فصل بهار ۴۱ میلی متر ثبت شده که این میزان نیز نسبت به دوره بلند مدت  با ۱۱۶ میلی متر بارش، ۶۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: دمای هوای همدان در ایام خرداد ۱۴۰۱ حدود ۰.۵ درجه نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته ولی در طی ۹ ماه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱، استان همدان یک درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به بارش های میانگین فصل تابستان استان در دوره بلند مدت 6 میلی متر است، اظهار داشت: داده های آماری نشان می دهد که میزان بارش های تابستان امسال در سطح استان نیز قابل توجه نیست.

عابد افزود: پیش بینی اطلاعات مرتبط با دمای استان همدان بیانگر افزایش دما نسبت به میانگین بلند مدت است به نحوی که انتظار می رود دمای هوای بین ۰.۵ تا ۲ درجه سلسیوس در تابستان امسال نسبت به دوره بلند افزایش یابد که این پیش بینی ها معمولاَ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محقق می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود بارش ها در ۱۵ ماه گذشته و هم چنین افزایش نسبی دما در این مدت، برنامه ریزی و چاره اندیشی برای مدیریت مصرف آب و برق در فصل تابستان از سوی مردم و مسئولین در استان همدان بسیار ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان خاطرنشان کرد: مقدار بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برابر ۱۶۱ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلند مدت با ۲۲۶ میلی متر، ۲۹ درصد کاهش داشته است.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

برچسب‌ها همدان بارش باران سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان بارش باران سازمان هواشناسی همدان بارش باران سازمان هواشناسی هواشناسی استان همدان نسبت به دوره بلند مدت خرداد ۱۴۰۱ کاهش داشته میلی متر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۸۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود

عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سال زراعی از مهر هر سال تا پایان شهریور سال آینده است که از ابتدای سال زراعی جاری، متوسط بارش استان ۱۰۱.۵ میلی متر بوده است.

او افزود: متوسط بارش‌ها در مدت مشابه پارسال ۹۴.۷ میلی متر بوده که امسال تا این لحظه حدود ۱۰ درصد افزایش بارندگی نسبت به کوتاه مدت داشته ایم، اما هنوز به نسبت بارش‌ها در بلند مدت ۱۴ درصد کاهش بارندگی داریم و باید به ۱۱۷.۶ میلی متر برسیم.

عباس زاده بیان کرد: بیشترین بارش‌ها مربوط به حاجی آباد زیرکوه با ۶۷.۲ میلی متر بود که پیش بینی‌های هواشناسی و دو مرحله هشدار سطح نارنجی مبنی بر بارش شدید و سیلاب از قبل اطلاع رسانی شده بود.

بیشتر بخوانید

خسارت سیل به بخش‌های مختلف در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در تمام شهرستان‌ها آماده باش اعلام شده و امکانات بسیج شده بود که در سیلاب‌های اخیر بیشترین و اولین خسارت به راه‌های مواصلاتی استان وارد شد و برخی از پل‌ها را آب برد و یا مسیر‌های تردد مسدود شد.

او عنوان کرد: هم اکنون همه راه‌ها باز شده، اما باید به مسئله ایمنی راه‌ها توجه کنیم، زیرا ترمیم راه زمانبر است که همکاری خوبی بین دستگاه‌ها در این مورد انجام شده و جدای از آن خسارت‌های جدی و سنگینی به واحد‌های مسکونی و محل نگهداری دام‌ها وارد شده که بنیاد مسکن در حال ارزیابی و جمع آوری خسارت‌های وارده است.

عباس زاده تصریح کرد: ارزیابی تمام شهرستان‌های آسیب دیده از سیل در حال انجام است و جبران خسارت‌ها بخشی از طریق جبران خسارت و بخشی اعطای وام انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: البته توصیه ما این است که افراد واحد‌های کارگاهی، کشاورزی، مسکونی و تولیدی خود را بیمه کنند تا در زمان حادثه برای جبران خسارت‌ها راحت‌تر باشند، زیرا به طور مثال در سیلاب اخیر یک اداره بیمه نزدیک به ۲هزار  بیمه گذار در شهر حاجی آباد داشت که در همان روز‌های سیلاب برآورد خسارت کردند و قرار شد که امروز یعنی شنبه، مبلغ خسارت به حساب افرادی که بیمه بودند واریز شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی
  • بهاران پربارش فارس
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • ارتفاع بارش در کوشه از توابع شهرستان تفتان به ۴۰ میلی متر رسید