Web Analytics Made Easy - Statcounter

سارا شاه‌آبادی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: تاکنون موردی از بیماری وبا در استان ثبت نشده، اما با توجه به گزارش این بیماری در استان کردستان و اقلیم عراق مردم باید برای جلوگیری از ابتلا و شیوع آن نکات بهداشتی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:  بیماری وبا قابل پیشگیری است و می‌توان آن را کنترل کرد عامل ایجاد کننده این بیماری باکتری است و درمان آنتی بیوتیکی می‌تواند از مرگ افراد جلوگیری کند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیماری وبا بیماری گوارشی است که از طریق آب و مواد غذایی آلوده و تماس با ترشحات و وسایل فرد آلوده منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شستشوی مکرر دست‌ها قبل از غذا خوردن و پس از دستشویی با آب و صابون بسیار تاثیرگذار است در ضمن مواد غذایی باید به صورت کاملا پخته شده مصرف شود مواد غذایی سرد و خوب پخته نشده می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد، لذا از مصرف غذا‌های بیرون پرهیز شود سالاد، سبزیجات و میوه‌ها براساس اصول بهداشتی شسته و بعد مصرف شود.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: برای شستشوی سبزیجات ابتدا باید آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد قرار داد تا گل و لای آن جدا شود بعد آبکشی شود و بار دوم برای انگل‌زدایی چند یک تا دو قطره مایع ظرفشویی به سه لیتر آب اضافه و ۵ دقیقه سبزی در آن قرار گیرد و پس از آن آبکشی شود.

وی یادآور شد: برای انگل زدایی از سبزیجات کاهو می‌توان از قرص کلر، پرکلرین‌، مایع ضدعفونی سبزیجات استفاده کرد.

شاه‌آبادی در خصوص علائم وبا، اظهار کرد: علائم این بیماری با اسهال شدید آبکی و بد بود شروع می‌شود که باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود تا اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود.

وی گفت: زمان مراجعه بیمار به پزشک بسیار مهم است چراکه در این بیماری مایعات بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود و می‌تواند منجر به مرگ شود.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: ملحفه و وسایل مورد استفاده بیمار باید از سایر اعضای خانواده جدا شود و با آب‌جوش و مواد شوینده شستشو شود حمام دستشویی و سایر مکان‌ها نیز باید ضدعفونی شود تا بیماری به افراد دیگر خانواده منتقل نشود.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه فارس وبا غذای سالم آب سالم شاه آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۸۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش و دمای پایتخت گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر کاهش بارش و ۲ درجه سلسیوس افزایش دما ثبت شده است.   مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تا روز گذشته ( ۱۶ اردیبهشت) در استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۴۷ میلیمتر باران باریده است این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش ۲۳۷ میلی‌متر است بنابراین تهران ۸۹ میلی‌متر معادل با ۳۸ درصد نسبت به شرایط نرمال بارش کمتری دریافت کرده است.    وی اضافه کرد: استان تهران نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد افزایش بارش داشته است البته ملاک بارش، میانگین بلندمدت است بنابراین بارندگی‌های اخیر نتوانسته کاهش بارش انباشته را جبران کند.   غلامی با اشاره به وضعیت دما در سال زراعی جاری تا روز گذشته گفت: طی این مدت همراه با کاهش بارش، افزایش دما در سطح استان داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۹ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل ۱.۳ درجه سلسیوس بیشتر شده است. این وضعیت موجب افزایش تبخیر آب سطحی می‌شود و منابع آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی اضافه کرد: طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های فصلی تقریباً تا اوایل خرداد ماه به‌طور متناوب در سطح استان بارندگی داریم که غالباً به‌صورت رگباری و پراکنده به‌ویژه در ساعات پایانی روز و طی شب خواهد بود. تا پایان هفته جاری نیز به تناوب رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.   غلامی تاکید کرد: بارش‌های بهاری نمی‌تواند کاهش بارندگی استان را جبران کند چراکه عمده بارش مربوط به پاییز و زمستان است از سوی دیگر متوسط دما طی دو ماه آینده ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از وضعیت نرمال خواهد بود.   مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت بارش پایتخت در سال زراعی جاری گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در تهران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر و نسبت به سال قبل ۵۰ میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم این در حالیست که  در سطح استان با افزایش بارش نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.    به گفته غلامی، دمای پایتخت نسبت به بلندمدت ۲ درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است.   وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش تخصصی مانند صنایع و کشاورزی توصیه می‌شود علاوه بر آن لازم است مدیریت منابع و مصارف آب در دستور کار قرار گیرد.   مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: زمانی که بارش پیش‌بینی می‌شود لزومی ندارد شهرداری نسبت به آبیاری فضای سبز یک روز قبل از بارندگی اقدام کند علاوه بر آن بخش کشاورزی می‌تواند با توجه به بارش‌ها یک نوبت از آبیاری را به تعویق بیندازد.   غلامی در پایان اظهارکرد: توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به  کشاورزان و بخش‌های اجرایی که داده‌های هواشناسی روی عملکردشان تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو