Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید محسن بنیمی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان، صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح وابسته به قوه قضاییه است و مأموریت‌هایی بر عهده دارد که یکی از آن‌ها صیانت از نیروهای مسلح و پشتیبانی از آن‌ها در مأموریت‌هایی است که برعهده دارند و در این راستا ما جلساتی را با این نیروها برای آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به جرائم و پیشگیری از جرائم برگزار می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تعامل با نیروی های مسلح استان این نتیجه را داشته است که نیروهای مسلح توانسته‌اند مأموریت‌های خود را با اقتدار انجام دهند و موفق باشند؛ بخش عمده‌ای از اقتداری که در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی دارد به اقتدار نیروهای مسلح و انجام وظایف آن‌ها در دفاع از کیان اسلامی بر می‌گردد که سعی ما در سازمان قضائی هم بر این بوده از نیروهای مسلح در انجام وظایفشان پشتیبانی و صیانت کنیم.

بنیمی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح غیر از وظایف ذاتی که برای آن‌ها تعریف شده است، در جایی که نظام و مردم نیز نیاز داشتند مثل حوادث غیر مترقبه‌ نظیر سیل و زلزله یا اتفاقی مثل شیوع ویروس کرونا با تمام ظرفیت در صحنه حضور داشتند و مردم این را حس کردند و از نزدیک دیدند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان تصریح کرد: کار قضایی کار بسیار سخت و مشکلی است، اما باتوجه به این که در نظامی خدمت می‌کنیم که پایه آن ولایت فقیه است، توفیقاتی در این راه حاصل شده و با اقداماتی که در زمینه پیشگیری و پیگیری پرونده‌ها انجام داده‌ایم، سعی کردیم که بتوانیم پشتوانه نیروهای مسلح باشیم و بتوانیم انگیزه آن‌ها را در انجام وظایفشان ارتقا دهیم.

وی در ارتباط با مشکلات مربوط به کمبود نیرو در سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اشاره کرد: به طور کلی قوه قضاییه در بحث نیروی انسانی و کمبود فضای قضایی مشکلاتی دارد که از زمان حضور رئیس جدید قوه و با توجه ویژه وی به این موضوع، کارهایی برای جبران این کمبودها صورت گرفته است؛ اما در استان اصفهان کمبودی که مخل در انجام وظایف ما باشد و موجب اطاله دادرسی شود نداریم؛ اما در سطح کلان برای اینکه اقدامات بهتر صورت گیرد، باید این نیروی انسانی مورد نیاز تأمین شوند.

بنیمی با بیان اینکه آمار جرائم در نیروهای مسلح نسبت به جرائم عام بسیار ناچیز است، گفت: با این وجود حساسیت شغلی و مأموریت نیروهای مسلح موجب شده تا سازمان قضایی نیروهای مسلح ایجاد شود؛ بر همین اساس در بحث پیشگیری و آگاه‌سازی جلسات خوبی را مجموعه یگان‌های نیروهای مسلح مستقر در استان داشتیم که در همین راستا همکاران قضایی ما در یگان‌های مربوطه حضور پیدا کرده و مسائل و مشکلات قضائی را بیان کردند.  

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان ادامه داد: توانستیم در سال ۱۴۰۰ علرغم محدودیت‌های کرونایی، ۲۰۳ دوره جلسه آگاه‌سازی و پیشگیری در کل یگان‌های نیروهای مسلح برگزار کنیم که در این دوره‌ها ۱۸ هزار و ۶۱۱  نفر با ۳۰ هزار و ۹۴۵ نفر ساعت شرکت کردند.

وی در ارتباط با میزان جرائم قضائی نیروهای مسلح در استان و مقایسه آن با کل کشور گفت: باتوجه به گستردگی استان اصفهان از نظر جغرافیایی و حضور ۴ بخش اصلی نیروهای مسلح یعنی سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در این استان، در مجموع برآورد ما این است که آمار جرائم در سطح نیروهای مسلح در استان اصفهان بسیار پایین است.

بنیمی با اشاره به همکاری خوب بین بخش‌های مختلف استان گفت: در سطح استان همراهی و همکاری خوبی بین نیروهای مسلح و سازمان قضایی برقرار است و ارتباط تنگاتنگ بین این بخش‌ها، موجب شده در انجام مأموریت‌های نیروهای مسلح خللی ایجاد نشود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به ایجاد دفاتر قضائی برای سهولت دسترسی مردم بیان کرد: در ۴ استان اصفهان، فارس قم و همدان امکان دسترسی مردم از طریق بعضی از دفاتر قضایی برای طرح شکایت‌ها یا تقدیم لوایح یا اقدامات قضایی که نیازی به حضور شخص ندارد، فراهم شده و در استان اصفهان نیز در هفته قوه قضاییه بعضی از این دفاتر افتتاح و این امکان برای مردم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بعضی از سربازان در زمان خدمت فرار کردند یا افراد مشمول، برای خدمت وظیفه مراجعه نکردند گفت: طرح «بازگشت به سنگر» در کل کشور برای این افراد اجرا شد که بر همین اساس سعی شده با انجام کارهای تشویقی این افراد به خدمت برگردند و زیاد هم مورد مجازات قرار نگیرند.

همکاری سازمان قضائی با همه دستگاه‌ها خوب است

در ادامه این جلسه، حیدرعلی نصر اصفهانی، دادستان نظامی استان اصفهان هم اظهار داشت: سازمان قضایی نیروهای مسلح سازمانی است که اگرچه زیرمجموعه قوه قضائیه می‌باشد، ولی با این قوه تناظر دارد و هدف آن هم رسیدگی به جرائم انجام شده در نیروهای مسلح است؛ وظیفه اصلی که برعهده این سازمان گذاشته شده تلاش برای حفظ قدرت و صیانت از نیروهای مسلح است.

وی بیان کرد: جرم در بین نیروهای مسلح با توجه به نظمی که در این نیروها وجود دارد، بسیار کم است؛ اما سازمان قضایی هم تلاش کرده تا جرایم اندکی که وجود دارد هم از بین برود؛ در این راستا باید گفت استان اصفهان در کل کشور سرآمد است و رتبه‌های خوبی را در کاهش جرائم قضائی نیروهای مسلح کسب کرده است.

نصر اصفهانی به کارهای انجام شده برای کاهش و پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و افزود: نظارت بر ضابطین نظامی و همچنین حضور مستمر در یگان‌ها برای انتقال و آگاه‌سازی افراد از مواردی که به جرم منتهی می‌شود از جمله کارهایی است که در حال انجام آن هستیم.

دادستان نظامی استان اصفهان در ارتباط با حفظ حقوق عامه هم ابراز کرد: تلاش ما این است در بین نیروهای مسلح از حقوق عامه صیانت شود که در این زمینه هم اقدامات خوبی صورت گرفته و خود نیروهای مسلح از ما کمک می‌طلبند و تلاش ما هم کمک به آنهاست. 

وی با اشاره به بعضی از مواردی که ممکن است مردم از نیروهای مسلح در ارتباط با زمینی شکایت داشته باشند عنوان کرد: در اینگونه موارد اگر به ما گزارش شود، ما از یگان و نیروی مربوطه توضیح می‌خواهیم تا بیایند اسناد و مدارک مربوطه را ارائه کنند؛ مثلا در مواردی که احتمال تعرض به بیت‌المال وجود دارد، بحث‌های حقوقی و مالکیتی مطرح می‌شود و ممکن است حتی ملاحظات امنیتی وجود داشته باشد که این موارد را ما بررسی می‌کنیم و حکم لازم را صادر می‌کنیم.

نصر اصفهانی همچنین با اشاره به هم‌افزایی و همکاری خوب بین سازمان قضائی نیروهای مسلح و سایر نهادهای استان اشاره و تأکید کرد: حضور مستمر و فعال ریاست سازمان قضایی در شورای تأمین استان و دادستان در شورای تأمین شهرستان اصفهان نشان از این دارد که سازمان قضائی نیروهای مسلح با نهادها و دستگاه‌های مختلف استان تعامل خوبی برقرار کرده است.

حجت‌الاسلام علی هادیان، معاون قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان هم در پایان این جلسه بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح مرجع اختصاصی است برای رسیدگی به جرائم خاص نظامی و انتظامی نیروهای مسلح که شامل پرونده‌هایی است که به سازمان ارائه می‌شود یا گزارشاتی است که از بازرسی یا حفاظت نیروهای نظامی و انتظامی به ما می‌دهند یا یا گزارشاتی و شکایات مردمی است که اینجا رسیدگی می‌شود.

وی به بعضی از جرائم قابل رسیدگی در سازمان قضائی نیروهای مسلح اشاره و بیان کرد: این جرائم، جرائم خاص نظامی است مثل لغو دستور، ترک پست یا توهین به مافوق، برخی دیگر از جرائم هم در حین خدمت یا در ارتباط با خدمت می‌باشد اما جرم خاص نظامی نیست که این هم در دستور کار سازمان قضایی است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان قضائی نیروهای مسلح هفته قوه قضائیه اصفهان سازمان قضائی نیروهای مسلح نیروهای مسلح نیروهای مسلح نیروهای مسلح آگاه سازی یگان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۱۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین دوره خدمت سربازی ۱۴ ماه است

رئیس اداره سرمایه‌های انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح گفت: باتوجه به منطقه عملیاتی و وضعیت بومی یا غیربومی بودن سربازان و با لحاظ کسری خدمت‌های تاهل و فرزندآوری و ... میانگین مدت خدمت در حال حاضر حدود ۱۴ ماه است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مراسم پایان دوره 234 آموزشگاه رزم مقدماتی شهید ثابت‌خواه گیلانغرب متبرک به نام شهید روح‌الله نیازی با حضور سردار دریادار دوم پاسدار سلیمان جرجم؛ رئیس اداره سرمایه‌ انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با نظم و اقتدار برگزار شد.

این مراسم با استقبال رسمی و اجرای تشریفات و ادای احترام به مقام والای شهدای دفاع از حریم ولایت در ورودی میدان صبحگاه آغاز و سپس با ارائه گزارش تفصیلی پادگان توسط فرمانده مرکز آموزش، ادای سوگند توسط سربازان، اعطاء سردوشی نماینده فراگیران و اجرای حرکات میدانی انجام یافت.

سردار سلیمان جرجم در این مراسم با تبریک هفته عقیدتی سیاسی و تبریک به فراگیران و ورود سردوشی‌بگیران به صحنه خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیت لازمه هر سرزمین، هر ملت و هر موجودیتی است و مسلما مهمترین رکن امنیت، سرمایه انسانی کارآمد خواهد بود. دوران خدمت سربازی مقدمه‌ای است برای گام دوم انقلاب اسلامی که پیشران اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟

وی همچنین خبر داد: با عنایت و تصویب فرمانده معظم کل قوا مدت خدمت وظیفه عمومی در نیروهای مسلح، باتوجه به منطقه عملیاتی و وضعیت بومی یا غیربومی بودن سربازان با سه ماه کاهش از 17 تا 24 ماه به 14 تا 21 ماه کاهش تقلیل یافته است که با لحاظ کسری خدمت‌های تاهل و فرزندآوری، ایثارگری، بسیج و مهارت‌آموزی، میانگین مدت خدمت در حال حاضر حدود 14 ماه است.

رئیس اداره سرمایه‌های انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح افزود: بنابراین میانگین خدمت 14 ماهه پیش‌بینی شده در ماده 102 برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران از آبان ماه سال 1402 عملیاتی شده است.

معافیت 35 ساله‌ها هنوز قانون و ابلاغ نشده است

سردار جرجم بیان کرد: همچنین با عنایت معظم‌له خدمت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایبی که بالای 40 سال سن داشته و دارای سه فرزند باشند بخشیده شده و این افراد از انجام خدمت سربازی معاف هستند.

وی ادامه داد: موضوع معافیت با 35 سال سن و دو فرزند هنوز قانون نشده است چرا که این موضوع در مجلس تصویب شده اما شورای نگهبان آن را تایید نکرده و مجدد به مجلس برگشت داده است؛ پس در وهله اول فعلا این موضوع "قانون" نیست و تا این شرایط برای معافیت تبدیل به قانون نشود و ابلاغ نشود، ستاد کل اعلام نظری نمی‌کند.

رئیس اداره سرمایه‌های انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در پایان گفت: برابر با قانون تمامی فرزندان ذکور باید دوره آموزش‌های نظامی را طی نمایند مگر اینکه معافیت های پزشکی داشته باشند؛ طی این دوره آموزشی الزامی است و ارتباطی با میزان تامین منابع انسانی نیروهای مسلح ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردم غزه مقاومت را از ایرانی ها آموخته‌اند
  • دادسرای نظامی ناحیه بندر جاسک افتتاح شد
  • مردم غزه مقاومت را از مردم ایران آموخته‌اند
  • روسیه کنترل کامل یک روستا در «دونتسک» را به دست گرفت
  • ارتش یمن لحظه حمله به کشتی اسرائیلی را منتشر کرد+فیلم
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • میانگین دوره خدمت سربازی ۱۴ ماه است
  • تصویب جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح
  • جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیروهای مسلح تصویب شد
  • متهم جرائم اقتصادی در کرمانشاه دستگیر شد