Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان ظهر امروز (۶ تیرماه) محمد رضاخانی طی مراسمی به عنوان مدیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان معرفی شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ظهر امروز (۶ تیرماه) در آیین تودیع و معارفه مدیران‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: ریشه تمدن به فرهنگ است و بخش عمده‌ای از فرهنگ متاثر از کتاب و کتابخوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوالفضل رفیعی اظهار کرد: وضعیت کتابخانه‌ خوب نیست و سرانه کتابخوانی نیاز به تقویت با استفاده از انواع شگردها دارد تا در عصر انفجار اطلاعات و دسترسی‌های رسانه‌ای و سرگرمی‌های شبانه‌روزی که کتاب مورد کم‌مهری قرار گرفته، کتاب ترویج شود.

وی افزود: ریشه تمدن به فرهنگ است و بخش عمده‌ای از فرهنگ متاثر از کتاب و کتابخوانی است. اگر می‌خواهیم زمینه گرایش و دسترسی برای مطالعه ایجاد کنیم باید روی ترویج محتوای خوب تلاش کنیم و در مسیر تمدن‌سازی گام برداریم.

در ادامه مراسم، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز بیان کرد: ما کتاب را فقط آن چیزی که چاپ می‌شود می‌فهمیم، در صورتی که باید مکتوبات را بفهمیم و آن چیزی که متعلق به تاریخ ما استY زنجان جایی است که مکتوبات زیاد و تاریخ قوی و پرخروشی دارد ولی ما نتوانسته‌ایم آن را مکتوب کنیم.

حسین نجفی با بیان اینکه افتخار ما قرآن است و شاهنامه که فارسی شده قرآن است، در واقع شاهنامه به زبان فارسی گفته شده و مفاهیم شیعه است، گفت: برای حفظ مکتوبات باید نحوه جدیدی از کتابداری را روی میز بیاوریم.

این مسئول با بیان اینکه باید از فهمی که داریم برای ساخت ساختمان‌های عظیمی که به قرائت‌خانه تبدیل می‌شود، عبور کنیم؛ همچنین امکانات جدید ما را از کتاب‌های کاغذی عبور می‌دهد و ما نیز باید بتوانیم متوجه تغییرات شویم، تصریح کرد: ایران اسلامی به اندازه کافی ساختمان ساخته‌ است و می‌توانیم از ساختمان‌های ساخته شده استفاده کنیم. در واقع باید بتوانیم از فهم عمرانی کتابخوانی به فهم فرهنگی عبور کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما نیازمندیم اسناد تاریخی زنجان را یک‌بار در یک جا حفط کنیم، افزود: کسی که هویت ندارد، قصد و عزمی برای حرکت ندارد و علی‌رغم وجود هویت قوی که داریم، نتوانسته‌ایم آن‌ها را ثبت کنیم. همچنین لزومی به ساخت ساختمان‌های عظیم نیست و ما چاره‌ای نداریم به جز اینکه از فهم عمرانی عبور کنیم.

مدیرکل سابق نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با بیان اینکه به جایگاه خود افتخار کنید، اظهار کرد: توفیق زیادی است که در یک نهاد فرهنگی خوب فعالیت می‌کنید و کارهای عظیم فرهنگی انجام می‌دهید که این اقدامات، پتانسیل عظیم فرهنگی در دل استان‌ها بوده و اگر بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم، در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موثر خواهد بود.

امیرعلی نیک‌بخش با بیان اینکه کتابخانه‌های استان همواره جزو کتابخانه‌های برتر و ممتاز بوده است، یادآور شد: زمانی که وارد نهاد کتابخانه‌ها شدم، انجام کارهایی را آغاز کردیم که محقق نشده ‌بود. در واقع فعالیت‌هایی شروع شد که به نوعی زیرساختی و یکی از اقدامات، ایجاد رفاه و همدلی بود.

وی با اشاره به ارتقای کتابخانه‌های استان از سطح «ج» به «ب»، اظهار کرد: رسمی شدن اعضای کتابخانه‌ها نیز از پیشنهادات استان زنجان بود که تبدیل وضعیت انجام شد و همکاران این اداره از لحاظ امنیت شغلی روحیه بالایی گرفتند.

نیک‌بخش با بیان اینکه ساماندهی نیروهای انسانی نیز از دیگر اقدامات انجام شده بود، ادامه داد: از زمان شروع فعالیت در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف انجام شد که ارتقای تعداد کتابخانه‌های استان از ۸۶ باب به ۱۰۱ باب، افزایش ۲۰ درصدی تعداد صندلی‌ کتابخانه‌ها، افزایش تعداد کتاب‌رسان‌های سیار به ۵ باب و ... بخشی از این اقدامات بود.

در ادامه مراسم، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با بیان اینکه دو ویژگی مهم در عرصه و بدنه نهاد کتابخانه‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها حضور نیروهای جوان، متخصص و متعهد در بدنه کتابخانه‌ها است که صادقانه در این مجموعه عظیم فرهنگی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ویژگی دیگر نهاد کتابخانه‌ها وجود گستره عظیم مردمی است که در قالب خدمات کتابخانه‌ای، فعالیت‌هایی به آن‌ها ارائه می‌شود.

ایرج صادقی با بیان اینکه کتابخانه‌ها یکی از مراکز فعال فرهنگی در شهرها و روستاها است و امروزه مشاهده می‌کنیم در هر روستا کتابخانه‌ها تنها نهاد فرهنگی فعال هستند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل موفقیت نهاد کتابخانه‌ها برنامه‌محوری است که برنامه‌های متنوع کمی و کیفی تدوین شده‌ است که مسیر خود را عملیاتی می‌کنند و گام‌های بلندی در این چند سال اتفاق افتاده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتابخانه زنجان نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان نهاد کتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی ظهر سه‌شنبه در نخستین نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دیلم با دستور کار برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی اظهار داشت: در راستای برگزاری این مسابقه بزرگ، اداره آموزش و پرورش از طریق مدیران مدارس تبلیغات لازم را به‌وسیله فضای مجازی به جهت معرفی مسابقه بزرگ کتابخوانی بین دانش آموزان انجام دهند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دیلم بیان داشت: امکان سنجی ایجاد کتابخانه مشارکتی یا پیشخوان کتاب در کمپ ترک اعتیاد بویرات در اسرع وقت و تحت نظارت اداره بهزیستی صورت گیرد.

فرماندار دیلم افزود: دهیاری ها بخشی از بودجه فرهنگی خود را صرف خرید کتب مسابقه کنند و آنها را در اختیار اهالی روستا جهت شرکت در مسابقه قرار دهند.

کد خبر 6093133

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است