Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@11:36:07 GMT

علت استفاده از فولاد در بدنه خودرو

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۲۴۰۴

علت استفاده از فولاد در بدنه خودرو

بشر از گذشته به این فکر بوده که با صرف انرژی کمتر، زمان کمتر و مسافت بیشتری را با سرعت بیشتر طی کند. وسایل نقلیه مانند کالسکه، کشتی و... در ابتدا با مواد گوناگونی مانند چوب ساخته شده‌اند ولی ورق فولاد به دلایلی که در ادامه بررسی خواهیم کرد؛ گزینه بهتری شد که تاکنون نیز در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این چنین قیمت انواع ورق  از جمله قیمت ورق آهن مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه نوع فولادی در صنعت خودرو استفاده می‌شود؟

امروزه فولادهای پیشرفته‌ای با استحکام بالا و ساختار شمیایی پیچیده استفاده می‌شود که از فولادهای AHSS می‌توان به انواع دی پی، سی پی، تی دبلیو آی پی و تی آر آی پی اشاره کرد.

قیمت ورق آهن نوع دی پی تولیده ساده‌تر و به تبع آن قیمت کمتری از قیمت انواع ورق دیگر دارد و لذا برای تولیدات صنایع مناسب‌تر است.

7 دلیل مهم استفاده از فولاد در خودروسازی

شاید هم با دنبال کردن اخبار قیمت ورق آهن و مشاهده ارتباط نزدیک با آن خودروسازی از خود پرسیده باشید که چرا بین این همه مواد از فولاد استفاده می‌گردد؟ هفت دلیل از دلایل قابل توجه را در ادامه ذکر می‌کنیم:

۱. سبک بودن وزن فولاد در بدنه خودرو

واضح است که هر خودرویی که در عین افزایش و حفظ استحکام حفاظتی بتواند سنگینی کمتری داشته باشد بهینه تر است و علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، در مسابقات اتومبیل سواری نیز حائز اهمیت است.

شرکت‌های مطرح خودروسازی در جهان همچنان به تلاش خود برای دستیابی به ترکیبات فولادی بهتر ادامه می‌دهند تا گوی سبقت را از رقیبان خود بربایند.

2. دانش و تسلط به علم متالوژی

همانطور که گفته شد بشر مدت‌هاست که با فولاد و آهن آلات سر و کار دارد و در این مدت نیز تحقیقات و تجربیات زیادی به دست آورده است.

از این رو داده‌های زیادی در رابطه با آسیب‌های فولاد در مواجهه با حوادث طبیعی و انسانی در دسترس است که با شبیه سازی پیش بینی‌های دقیقی را در امر تولید مورد توجه قرار می‌دهند.

۳. انعطاف پذیری بالا

از آنجایی که این فلز چکش خوار است می‌توان قوس‌ها و انحناهای مختلفی را روی آن ایجاد کرد و ظاهرهای بسیار متنوع انواع خودروها صحتی بر ادعای این مطلب است.

از طرفی به کمک ذوب کردن و ریختن در قالب‌ها نیز قطعات با اشکال هندسی مختلفی طراحی می‌شود.

۴. قیمت پایین تر نسبت به سایر فلزات

آهن، به نسبت فراوان‌تر و برای همین قیمت انواع ورق آهن ارزان‌تر است و همچنین استحکام و انعطاف خوبی دارد. به همین دلیل برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول انتخاب مناسبی است هر چند که آلومینیوم در مقایسه با فولاد در عین مستحکم بودن سبک‌تر است ولی به دلیل قیمت بیشتر آن از ورق آهن در خودروهای سطح بالا استفاده می‌شود.

۵. بازیابی و تعویض آسان در تعمیرات

خودروها دائما در معرض اصابت فیزیکی قرار دارند و حتی در یک پارک کردن با سرعت بسیار کم باز هم ممکن است شاسی خودرو آسیب ببیند. در چنین مواقعی حافظه ذاتی خودرو می‌تواند به کار بیاید و با کمترین تجهیزات بتوان آن را به شکل اولش برگرداند.

همچنین در صورتی که نیاز به تعویض تکه‌ای از بدنه باشد با برش و جوشکاری آن را جایگزین کرد و نیازی به تعویض همه آن نیست و لذا قیمت ورق آهن به کار رفته کمتر است.

کارشناسان آهن پرتال بر این باور هستند که:

“با توجه به مصرف بالای ورق آهن سیاه 2، 3، 6 و 8 در صنایع مختلف استفاده از روش نوردکاری سرد یا روش‌های مشابه اصلا به صرفه نبوده، از این رو با استفاده از روش نوردکاری گرم قیمت ورق آهنی بسیار کاهش یافته و به صرفه بوده؛ در نهایت با توجه به مناسب بودن قیمت ورق آهن سیاه، تقاضا برای این محصول بسیار بالا بوده و همین امر باعث اهمیت فراوان قیمت ورق سیاه شده است.”

۶. ایمنی اتومبیل

یک خودرو با عوامل مخرب گوناگونی مواجه است؛ از اصطکاک هوا، حرارت انرژی آزاد شده در موتور گرفته تا برف و باران و صدمات فیزیکی. محققان بخش تحقیق و توسعه R&D شرکت‌های اتومبیل‌سازی راه حل‌هایی برای مقاومت و ایمنی اتومبیل در برابر این عوامل ساخته‌اند که بخش قابل توجهی ار آن مدیون ویژگی‌های فولاد است.

۷. بازیافت و حفظ محیط زیست

با به خطر افتادن محیط زیست به دلیل زباله‌ها و نیز آلودگی هوا، تاکید فراوانی به تولید وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست می‌شود. با اقساط شدن قطعات فلزی خودرو می‌توان آنها را مجددا به چرخه صنعت خودرو بازگرداند و یا به عنوان ماده اولیه فلزی در سایر صنایع استفاده کرد.

محصولات فولادی مورد استفاده در تولید خودرو

قیمت انواع ورق همیشه در صنعت خودرو مورد توجه بوده است. چون که بخش‌های مختلف یک خودرو فولادی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود را می‌طلبند و از این رو انواع ورق‌ها با قیمت ورق آهن مختلف در آن به کار می‌رود که به مواردی اشاره می‌کنیم:

ورق گالوانیزه

گالوانیزه بودن به دلیل داشتن خواصی مانند استحکام، رنگ پذیری، شکل پذیری و مقاومت در برابر زنگ زدگی موجب شده تا استفاده گسترده‌ای در اسکلت و بدنه خودرو داشته باشد.

ورق سیاه

این محصول که نوعی فولاد نورد گرم با سطحی مات و غیر براق است در سیستم تعلیق و فنربندی خودرو مانع از انتقال تکان‌ها و ارتعاشات به سرنشینان می‌شود.

ورق روغنی

این مقطع فولادی که در فرآیند نورد سرد تولید می‌شود اغلب در برخی قطعات شاسی خودرو کاربرد دارد.

میلگرد

از میلگردها به عنوان یکی از محصولات فولادی در تولید خودرو استفاده می شود. اغلب کارخانجات خودروسازی برای ساخت موتور، از میلگردهای سبک استفاده می کنند؛ به همین دلیل تغییرات قیمت روز میلگرد در هزینه نهایی ساخت خودرو اثرگذار است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"باتوجه به گسترش طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها و استفاده از میلگرد در پروژه‌های مختلف، کیفیت و قیمت میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اطلاع کامل از قیمت روز میلگرد و زمان درست برای خرید آن، نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت هر سازه‌ای خواهد داشت. تغییرات قیمت میلگرد امروز، به نوسان قیمت شمش آهن، نرخ ارز و حمل‌ونقل وابسته است. از پرکاربردترین میلگرد‌های تولیدی، می‌توان به میلگردهای سایز 14، 16 و 18 اشاره کرد که به‌طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند."

نقش مهم ورق آهن در بدنه خودرو

در یک جمع بندی از مواردی که گفته شد می‌شود نتیجه گرفت که در حال حاضر فعالیت صنعت خودرو بدون حضور آهن امکان پذیر نیست و برای همین قیمت انواع ورق توسط این شرکت‌ها رصد و تحلیل می‌گردد.

ورق‌های فولادی با پرس کردن یا تا شدن به اشکال مختلفی درمی‌آیند و از طرفی تولید این مقطع خطرات محیط زیستی کمتری در مقایسه با برخی فلزات دیگر دارد.

قابل بازیافت بودن، ارزان بودن قیمت ورق آهن و تعمیر آسان از دیگر دلایل اهمیت آهن بود که شرح داده شد.

سخن پایانی

فولادی از زمان کالسکه‌های فلزی تا اتومبیل‌های امروزی انتخاب اول صنایع خودرو سازی مطرح و با کیفیت جهان بوده‌است که رضایت و امنیت جان مشتریان‌شان اولویت اول‌شان بوده است. چرا که می‌دانند اگر کوچک‌ترین خبر ناگواری از خودروهایشان مطرح شود با ریزش شدید سهام‌شان و توقف فروش‌شان، لغو مجوزهایشان و در نهایت با تعطیلی و ورشکستگی مواجه خواهند شد.

سایت آهن پرتال، جدیدترین مطالب درباره قیمت آهن آلات را منتشر می‌کند که می‌توانید سر بزنید.

البته باید به این موضوع توجه داشت علیرغم مزایای زیادی از فولاد که برشمردیم؛ به دلیل سخت‌گیری‌ها درباره بهینه‌سازی خودروها و کاهش گازهای گلخانه‌ای به جای استفاده از فولاد خالی کنار آن از سایر ترکیباتی مانند پلیمرهای پلاستیکی،‌ آلومینیومی و هر ماده‌ای که از سبکی و استحکام کافی برخودار باشد استفاده خواهد شد که این خود موجب تغییرات قیمت انواع ورق آهن در بلند مدت خواهد شد.

 

انتهای رپرتاز آگهی/ 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد کاظمی حسین طائب قیمت آهن قیمت میلگرد قیمت آهن آلات قیمت ورق فولادی رپرتاژ آگهی محمد کاظمی حسین طائب قیمت انواع ورق استفاده می شود قیمت ورق آهن بدنه خودرو صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هونگچی EQM5 برقی بی ام کارز + مشخصات، عکس و قیمت Hongqi EQM5

هونگچی EQM5 برقی بی ام کارز (Hongqi EQM5) از نظر قیمت، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، بررسی طراحی ظاهری مورد توجه خریداران است.

به گزارش ایمنا، برند جدید بهمن موتور BM Cars نام دارد که مخفف عبارت Bahman Motor Cars است و محصولات برندهایی مانند بستیون، هونگچی، هاوال، MG و KG Mobility را وارد می‌کند. این محصول الکتریکی لوکس یعنی هونگچی E-QM5 نخستین اتومبیل تمام الکتریکی گروه بهمن خواهد بود. هونگچی E-QM5 در کنار دو محصول دیگر وارداتی گروه بهمن یعنی هونگچی H5 و بستیون T77، خودروهایی از زیرمجموعه‌های گروه فاو چین هستند. هونگچی E-QM5 در چین با تسلا مدل ۳ رقابت می‌کند.

بررسی خودرو هونگچی EQM5 برقی خودروی EV هونگچی E-QM5 مجهز به یک موتور الکتریکی CENTRAL در بخش جلویی خودرو است که توسط یک باتری لیتیوم‌یون با ظرفیت ۵۴ کیلووات بر ساعت تغذیه می‌شود و با هر بار شارژ مسافت ۴۳۱ کیلومتر را پیمایش می‌کند. این سدان با کلاس D که با فاصله محوری حدود ۳ متر، فضای کابین بسیار مطلوبی را برای سرنشینان خود فراهم می‌کند. درب‌های عریض E-QM5 فضای قابل توجهی را برای ورود و خروج فراهم نموده و همچنین گستردگی درب صندوق و نحوه خاص استقرار جک‌های آن امکان ورود آسان چمدان و بار مسافرین را ایجاد کرده است. خودرو سدان

سدان (Sedan) متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو است و به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحاً صندوقدار گفته می‌شود که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می‌تواند دو یا چهار در داشته باشد.

امکانات رفاهی هونگچی E-QM5 برقی

تجهیزات و امکانات رفاهی هونگچی E-QM5 به شرح زیر است:

سیستم ضد قفل ترمز (ABS) ترمز پارک برقی (EPB) سیستم توقف خودکار (Auto hold) سیستم ترمز اضطراری (AEBS) سیستم هشدار تصادف از جلو (FCW) سیستم نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS) خاموش کردن خودرو در هنگام بروز تصادف دوربین دید عقب کیسه هوای راننده و سرنشین جلو صندلی جلو و عقب مجهز به کیسه هوای جانبی هشدار باز بودن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب کمربندهای ایمنی جلو و عقب مجهز به پیش کشنده سیستم اتصال صندلی کودک (ISOFIX) صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در ۴ جهت صندلی‌ها با جنس PU/PVC صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی چهار بلندگو دو پورت USB (یک پورت جلو، یک پورت عقب) چراغ‌ها با تکنولوژی Full LED شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب فرمان چرمی مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی‌مدیا آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن سیستم فیلتر تصفیه هوای داخلی کابین (PM 2.5) سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب

مشخصات فنی هونگچی E-QM5 برقی

هونگچی E-QM5 در قالب دو تیپ به بازار چین عرضه شده است. تیپ نخست یک موتور الکتریکی دارد که روی محور جلوی آن نصب شده است. این موتور حداکثر ۱۳۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پکیج باتری‌های لیتیوم یون فسفات به ظرفیت ۵۴ کیلووات ساعت نیز وظیفه تأمین انرژی این موتور را برعهده دارند. برد این تیپ از هونگچی E-QM5 بر اساس اطلاعات رسمی کارخانه، حدود ۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است. سدان برقی هونگچی از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند که قادر است تا در عرضه ۳۰ دقیقه، ظرفیت باتری‌ها را از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد برساند. تیپ قوی‌تر هونگچی E-QM5 به موتور قدرتمندتری مجهز است. این موتور همچنان روی محور جلو قرار دارد، بنابراین هر دو تیپ هونگچی E-QM5 از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو بهره می‌برند. پیشرانه قوی‌تر هونگچی E-QM5 حداکثر ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پکیج باتری از نوع لیتیوم یون نیز وظیفه تأمین انرژی این پیشرانه را برعهده دارد که در سه نوع ظرفیت عرضه می‌شود. با توجه به ظرفیت باتری، تیپ قوی‌تر هونگچی E-QM5 می‌تواند ۴۳۱، ۵۶۰ و ۶۲۰ کیلومتر برد داشته باشد. مدت زمان شارژ سریع این باتری‌ها به دلیل حجم بالاتر، بیش از ۴۰ دقیقه برآورد می‌شود. هر دو نسخه این خودرو به یک گیربکس تک سرعته مجهز هستند که دو حالت حرکت رو به جلو و عقب را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

حداکثر پیمایش با هر بار شارژ (کیلومتر)

۴۳۱

ظرفیت باتری (کیلووات)

۵۴

زمان مورد نیاز برای شارژ سریع (%۸۰-%۲۰)

حداکثر ۳۰ دقیقه

حداکثر قدرت موتور (کیلووات)

۱۴۰

سایز تایر

215/55R18

سیستم بازیابی انرژی

هنگام ترمزگیری

ابعاد هونگچی E-QM5 برقی

ابعاد خودرو

طول x عرض x ارتفاع (میلی متر ) : ۱۵۶۹×۱۹۱۰×۵۰۴۰

فاصله دو محور (میلی متر)

۲۹۹۰

حجم صندوق عقب (لیتر)

۴۳۳

وزن خالص

۱۸۱۰

قیمت هونگچی E-QM5 برقی

قیمت فروش قطعی خودرو هونگچی E-QM5 برقی در مبادی ورودی ۱۸.۰۵۴.۶۰۰.۰۰۰ ریال است. قیمت اعلام شده قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … به قیمت فوق اضافه می‌گردد.

کد خبر 751051

دیگر خبرها

  • هونگچی EQM5 برقی بی ام کارز + مشخصات، عکس و قیمت Hongqi EQM5
  • هونگچی E-QM۵ در لیست فروش سامانه قرار گرفت+ قیمت
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • شاهین کارکرده ۷۰۰ میلیونی شد + جدول قیمت
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • عوامل موثر بر قیمت ورق اکسین
  • پشت پرده محرومیت گران‌قیمت ویسی؛ بچه سردار مملکت باید بمیرد؟ حفاظت اطلاعات بازی‌ها را رصد کند!
  • شاهین صفر و دست‌دوم هم‌قیمت شدند! + جدول قیمت
  • قیمت جدید انواع باتری خودرو +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول