Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مرکز ابتکارات کارشناسی Oy Ordo و انجمن بین المللی کهنه سربازان نیروهای ویژه آلفا قرقیزستان میزگردی تحت عنوان «چالش‌های امنیت آسیای مرکزی» در بیشکک با حضور تعدادی از کارشناسان مسائل سیاسی برگزار کرد.

در این میزگرد کارشناسان مسائل سیاسی تهدیدها و چالش‌های تهدید کننده در منطقه آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بختیار ارگاشوف» مدیر مرکز ابتکارات تحقیقاتی مانو از ازبکستان  (RUz) اظهار داشت: مشکل اصلی آسیای مرکزی تقویت رادیکالیسم است و بدون شک نیروهای خارجی با این موضوع بازی خواهند کرد.

ارگاشوف گفت: طی 5 ماه 200 نفر که قصد حملات تروریستی را داشتند، در تاشکند بازداشت شدند. تعداد کانال‌های تلگرامی تروریستی که منجر به فعالیت‌های مخرب می‌شوند، نیز در حال افزایش است. وضعیت افغانستان همچنان پا برجا است. ما نمی‌دانیم که طالبان چگونه مشکلات را در داخل کشور خود حل خواهد کرد.

وی افزود: ولی سناریوی محتمل این است که تنش و بی ثباتی از آنجا به کشورهای همسایه سرایت می‌کند. علاوه بر این، یک درگیری کامل وجود دارد.

کارشناس ازبک تاکید کرد: سازمان‌های تروریستی که تهدیدی واقعی برای منطقه هستند و در کنار این قاچاق مواد مخدر است.

ارگاشوف خاطرنشان کرد که اکنون از دنیای تک قطبی حرکتی به سوی دنیای چندقطبی وجود دارد. قطب‌های جدید با پایگاه قدرتمند نظامی، اقتصادی و سیاسی در حال ظهور هستند. هژمونی ایالات متحده مبتنی بر دلار از بین خواهد رفت. از آنجایی که منطقه آسیای مرکزی با بزرگترین قدرت‌ها مانند- چین و روسیه هم مرز است، در این راستا، آسیای مرکزی در حال تبدیل شدن به بستری برای استقرار اقدامات آمریکا علیه چین و روسیه است.

«المیرا ابراهیموا» کارشناس علوم سیاسی گفت: اولین تهدید و یکی از حساس‌ترین تهدیدها که می‌تواند در کشور تنش ایجاد کند، عاملان رادیکال است.

کارشناس علوم سیاسی در اظهارات خود به عامل قومیتی نیز اشاره کرد و گفت: همه به یاد دارند که سال 2010 چگونه کشور شعله ور شد. چگونه می‌تواند این همه ناآرامی در منطقه چوی ظاهر شود؟ نزاع‌های قومی مشکلی است که می‌تواند هر لحظه شعله ور شود.

وی تهدید سوم را تمامیت ارضی دانست و گفت: اگر تنش در منطقه باتکن شروع شود، خطری را برای کل کشور ایجاد می‌کند. افرادی مدام در تلاش هستند تا این نقطه را متزلزل کنند.

وی اظهار داشت : خطر اصلی بی‌کفایتی مدیرانی است که تصمیمات مهم دولتی را می‌گیرند. همه اینها مشکلات جدی را برای کشور ایجاد می‌کند، اما همه تهدیدات فوق نه تنها کشور ما، بلکه سایر کشورهای منطقه را نیز تهدید می‌کند و بنابراین، این مشکلات را باید با هم حل کنیم.

«توکن مامیتوف»کارشناس علوم سیاسی و رئیس سابق شورای امنیت قرقیزستان عوامل بی‌ثباتی را تشریح کرد و گفت: یکی از عوامل مهم در بی‌ثباتی احتمالی آسیای مرکزی، جریان‌های رادیکال آن است.

مامیتوف گفت: نمایندگان رادیکال در کل آسیای مرکزی حضور چشمگیری دارند. آنچه برای ما تهدید است عوامل رادیکال و داعش است.

مامیتوف در پایان گفت: سناریوی مشابهی را می‌توان در کشور ما انجام داد. در عین حال، بسیاری از سازمان‌های مجری قانون که با تروریسم، افراط گرایی و رادیکالیسم همکاری می‌کنند، بی اثر هستند زیرا آنها فقط با عواقب آن مبارزه می‌کنند.

«ایگور شستاکوف»، کارشناس علوم سیاسی و مدیر مرکز تحقیقات و بررسی با اشاره به درگیری روسیه و اوکراین و با بیان موضوع تحریم‌های ثانویه در زمینه اقتصاد اظهار داشت: هرگز کسی به جنبه توان دفاعی این موضوع اشاره نمی‌کند که به طور مستقیم بر امنیت قرقیزستان و آسیای مرکزی تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی، وضعیت افغانستان به دور از ثبات است و همین امر باعث ایجاد تنش منطقه‌ای نیز می‌شود.

شستاکوف همچنین به تهدیدات بالقوه رادکالیسم در قزاقستان اشاره کرد که باید به آن توجه ویژه شود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: چالش های امنیت منطقه آسیای مرکزی کارشناس علوم سیاسی آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت:بخش اعظمی از تلفات دنیا مخاطرات جوی، است،بیشترین افزایش دما در کشور روسیه است همچنین تغییرات در اقیانوس های اطلس و هند را امروز ما شاهد هستیم.

او افزود : منطقه آسیا جز آسیب پذیر بودن از نظر مخاطرات طبیعی است،بنابراین سال گذشته در جهان گرم‌ترین سال به ثبت رسیده است،پیش بینی می شود سال۲۰۲۴ هم شاهد گرم‌ترین سال را در جهان داشته باشیم.

به گفته او،همچنین طی سال گذشته وضعیت دما بیشترین آن در آب و اقیانوس ها رخ داده است،هر افزایشی در گرمایش جهانی موجب تغییرات میانگین دمای منطقه و بارش بیشتر می شود.

تاجبخش اضافه کرد:  اقلیم زمین یکی از بحرانی ترین دوران خود را پشت سر می گذارد و مراکز ملی هواشناسی و آبشناسی در سراسر دنیا کلیدی ترین بازیگران ارائه اطلاعات و خدمات مرتبط با تغییر اقلیم به شمار می آیند. سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران در کنار دانش و تجهیزات منحصر به فرد در اختیار، پیشرو در ارائه خدمات مرتبط کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم در کشور است.

او افزود:اطلاعات هواشناسی براساس اطلاعات بین المللی داده می شود ما چندین پروژه هم در دستور کار داریم که یکی از آنها پیش بینی هشدار سیل است که نیازمند ۱۱ مولفه است،همچنین ایجاد سیل  سیستم زه کشی و شیب منطقه و شهرسازی  است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: پایش، پیش بینی و پیش آگاهی های اقلیمی به کمک ابزاری که بیش از ۶۰ سال در اختیار این سازمان است صورت می پذیرد و می تواند گام نخستین تصمیم سازی برای تصمیم گیران کلان کشور باشد و به همین سبب روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۴ «در خط مقدم اقدام اقلیمی» نامگذاری شده است. از این رو توسعه شبکه ایستگاههای دیدبانی  با هدف پایش بهینه اقلیم، اولویت اول این سازمان است. 

وی با بیان اینکه  از سوی دیگر به منظور ارتقای بهینه سامانه های هشدار سریع مقرر شده است که طرح ابتکاری «هشدار سریع برای همه» تا سال ۲۰۲۷ در تمامی کشورها مستقر شود تا یکی از محورهای اصلی سازگاری و کاهش خطر بلایا و همچنین توسعه پایدار در کشورها از جمله ایران راه اندازی گرددگفت: این مهم نیازمند همسویی تمام متولیان مرتبط با اقلیم در سراسر کشور است تا تاثیر گذاری نقش این چرخه ارزشمند بر همگان به ویژه سیاستگذاران تراز بالای کشور روشن تر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • مبارزه کاراته‌کاران خراسان رضوی در مسابقات آسیای مرکزی
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد