چرخ را از نو اختراع نکنیم
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۳۲۹۱
در طول راه، نمونههایی از شکوههای رودرروی مردم را در مقام کسی که او هم در دولتهای پیشین حضور داشته است، گفتم و افزودم که در این کشور، بزرگان اهل اقتصاد و اجتماع کم نیستند، که میتوان از تجربههای ایشان بسیار بهره برد. آنها دیوانسالارانیاند که حتی در موقعیتهای دشوار از مسئولیتپذیری در دفاع از سرزمین و مردمشان شانه خالی نکردهاند؛ اما نمیدانم آنچه این دولت به مردم وعده میدهد، تا چه اندازه شدنی است و برای نمونه، سخنان وزیر مستعفی کار و امور اجتماعی را بیان کردم و نتایج افزایش حقوق کارگران را مثال زدم که چه پیامدهای اجتماعیای در پی دارد و چگونه به گسترش بیکاری و تورم و درنتیجه، فقر دامن خواهد زد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای فهم وضعیت کنونی نمونهای که خود آن را شاهد بودم، میآورم. من افتخار چهارده سال نمایندگی مردم پایتخت را در شورای شهر تهران داشتهام. در سال نخست ورودم، بنهای شهروند دههزار تومانی و در سال خروجم، یعنی پارسال، صدهزار تومانی، یعنی ده برابر بوده است؛ اما نکتۀ مهم آنکه قدرت خرید دههزار توان در سال ۱۳۸۶ از قدرت خرید صدهزار تومان ۱۴۰۰ بسیار بیشتر بوده است؛ بگذریم که درهمین نود روز آغاز سال، قدرت خرید بهمراتب کاهش یافته است و گفته میشود که تورم سال جاری تورمهای گذشته را پشت سر خواهد گذاشت.
همۀ اینها ما را بدین سمت میبرد که تدبیری هوشمندانه برای نان شب مردم بیندیشیم و آن را اولویت خود بدانیم. اگر به نیازهای اولیۀ مردم، یعنی تغذیه و بهداشت مناسب، توجه کنیم، آنگاه، کمترین وظیفۀ خود را انجام دادهایم و میتوان انتظار حداکثر همراهی آنها را داشت؛ وگرنه ممکن است شهروندان به مشکلات خود توجه کنند، نه آرمانهایی که در برنامههای دولتیان ترسیم شده است.
همۀ آنچه گفته شد، ما را به این نتیجه میرساند که راهکاری اساسی برای امروز، بهویژه زندگی روزمرۀ ایرانیان داشته باشیم. اوضاع بحرانی جهان، از جمله حملۀ روسیه به اوکراین، که بخش مهمی از غلۀ جهان را تأمین میکرد؛ نیز خشکسالی در کشورمان، رقم ارزی لازم را برای تأمین خوراک و بهداشت مردم بیش از دو برابر کرده است. همۀ اینها نشان میدهد که از تجربههای درست و نادرست و دستاوردهای پیشین برای یافتن راهکاری مؤثر بهره بگیریم؛ وگرنه با جابهجایی دورهای مدیران راه به جایی نخواهیم برد؛ چنانکه در همین روزها، در تیم اقتصادی دولت، تغییراتی مشابه روی داده است. پیشنهادی که در بدو امر به ذهن هرکسی میرسد، این است که به تجربههای مثبت و منفی دیوانسالاری در چهار دهۀ گذشته بیاندیشیم و از آنها در نوشتن برنامهها و تصمیمسازیها کمک بگیریم و چرخ را از نو اختراع نکنیم.
*منتشر شده در روزنامه سازندگی
کد خبر 1645623منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: احمد مسجدجامعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا