Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@13:50:58 GMT

توسعه ریلی روی مدار صفردرجه

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۴۷۱۶

توسعه ریلی روی مدار صفردرجه

طبق اهداف بالادستی و سند چشم‌انداز صنعت‌ریلی، سهم جابه‌جایی بار و مسافر از طریق حمل و نقل ریلی باید به ترتیب به ۳۰ و ۲۰ درصد در کشور برسد اما متاسفانه این آمار، به ترتیب حدود ۱۲ و ۹ درصد در بخش‌های باری و مسافربری است. زمانی متوجه عقب‌ماندگی می‌شویم که بدانیم چین، آمریکا، روسیه، کانادا و استرالیا حدود ۴۵ درصد بار خود را به ریل متکی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
طی سال‌های اخیر، شاهد بی‌تفاوتی محض به حوزه سرمایه‌گذاری ریلی بوده‌ایم به طوری که بسیاری از ظرفیت‌های همکاری با کشورهای همسایه به دلیل این ضعف به فراموشی سپرده شد. این مشکل را باید به معضل دیگری به نام قدیمی بودن زیرساخت‌ها اضافه کرد. به این اعداد توجه کنید: «میانگین عمر بیش از ۲۲ هزار  قطار ناوگان باری ایران تقریبا ۲۷ سال است که حدود ۴۵درصد لکوموتیوهای موجود، بیش از ۴۰ سال عمر دارند. ابن به معنای آن است که ناوگان حمل و نقل ریلی ایران پیر است.»
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش چندی پیش خود به این موضوع پرداخت و نوشت: «بخش قابل توجهی از لکوموتیوهای حال حاضر، فرسوده بوده و راه‌آهن کشور نیز در خصوصی‌سازی لکوموتیوها نتوانسته به اهداف تعیین شده برسد. بالا بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری باعث شده درآمد لکوموتیوها در بهترین حالت تنها جوابگوی تعمیرات و تأمین تجهیزات توسط پیمانکاران باشد. متأسفانه مسافت طی شده روزانه لکوموتیوهای باری کاملا نشان‌دهنده بهره‌وری پایین سیستم است و بخش قابل توجه توان کشش، بدون استفاده ‌است.»
ظرفیت راه‌آهن، تکمیل است
محمد عیقرلو، دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به ظرفیت ریلی در کشور می‌گوید: «خطوط ریلی در کشور به صورت منقطع است و این نبود پیوستگی باعث شده سهم این خطوط نسبت به حمل و نقل جاده‌ای بسیار محدود باشد. از سوی دیگر خطوط ریلی، ظرفیت خالی برای جابه‌جایی کالاهای خارجی را ندارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران در صورت وجود بحران در گذرگاه‌های بین‌المللی، استفاده از مسیر ایران از اهمیت بالایی برخوردار خواهدشد اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بسیاری از بازرگانان ترجیح می‌دهند از مسیرهای دیگری برای انتقال کالا استفاده کنند و از سوی دیگر تحریم‌های داخلی به مراتب اثرات منفی بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی دارد که این موضوع در افزایش هزینه‌ها موثر است.»
عیقرلو با اشاره به ظرفیت ترانزیت ایران نسبت به کشورهای منطقه توضیح می‌دهد: «ایران در مقابل ترکیه و امارات توان بسیار محدودی دارد و سایر کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان و افغانستان نیز ظرفیت محدودی در قیاس با ایران دارند.»
تحریم داخلی 
مهرداد تقی‌زاده، معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی هم در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به وضعیت خطوط ریلی در کشور می‌گوید: «مشکلات خطوط ریلی و جاده‌ای در ایران مربوط به کمبود سرمایه‌گذاری و موانع نرم‌افزاری است و با این ظرفیت، ارائه خدمات‌ جابه‌جایی کالا در کشور به سختی صورت می‌گیرد و نمی‌توان از خطوط ریلی انتظار داشت در ترانزیت‌های بین‌المللی نیز حضور فعال داشته‌باشد.»
وی با بیان این‌که سال‌های گذشته، آسیب‌شناسی در خصوص مشکلات خطوط ریلی صورت گرفته و ۷۶مورد به عنوان مشکل شناسایی شد که از این تعداد ۶۰مورد آن مربوط به موانع قوانین داخلی و نرم افزاری است و ۱۶مورد آن سخت افزاری است، گفت: کشوری که به دنبال بر عهده گرفتن نقش هاب ترانزیتی در منطقه است نباید هیچ کدام از این موانع را داشته‌باشد.
او با انتقاد  ازبرخی قوانین گمرکی در کشور می‌گوید:«موانع و هزینه‌های تحمیلی از سوی گمرک باعث می‌شود بسیاری از بازرگانان ایرانی و خارجی مسیر دیگری را برای انتقال کالای خود انتخاب کنند. علاوه‌بر ورود گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا با باز کردن پلمب کامیون‌ها، لطمه جدی به ترانزیت وارد خواهدکرد. همچنین به دلیل سخت‌افزار قدیمی، سرعت انتقال کالا در خطوط ریلی بسیار زمانبر است و از سوی دیگر برای جابه‌جایی برخی کالاها نیاز به لکوموتیو یخچال‌دار است که ظرفیت آن در این زمینه بسیار محدود است.»
وی نبود اولویت‌بندی و منطبق نبودن توسعه خطوط ریلی مطابق برنامه را یکی از مشکلات جدی برای توسعه ترانزیت در کشور عنوان کرد و گفت: «راه‌اندازی راه‌آهن اصفهان- اهواز در اولویت قرار داشت. این خط هنوز راه‌اندازی نشده اما خطوط دیگری که از اهمیت کمتری برخوردار بوده، در دست راه‌اندازی است.»
معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اتصال ایران به راه ابریشم را از آرزوهای بزرگ ایرانیان عنوان کرد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت، شرایط عبور آن از ایران فراهم نیست.

راهکارهای توسعه حمل و نقل ریلی 
واردات لکوموتیو
دوخط کردن خطوط ریلی
اتصال خطوط ریلی به یکدیگر
اتصال بنادر به خطوط ریلی
تغییر مدیریت راه‌آهن به بخش خصوصی
سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه ریلی

منبع: جام جم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل ریلی ایران خطوط ریلی جابه جایی حمل و نقل راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از برقراری ارتباطات مالی شبه سوئیفت با برخی کشورها خبر داد و گفت: با نزدیک به ۱۰ کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، اظهار کرد: 103 کشور برای حضور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین بیش از 3500 شرکت‌کننده درخواست حضور داشتند که با توجه به محدودیت‌های زیرساختی تنها توانستیم 2500 نفر را پذیرش کنیم.

وی افزود: امیدواریم با افزایش زیرساخت‌ها بتوانیم در سال‌های آینده 5 هزار نفر بازدیدکننده تجاری را از این نمایشگاه پذیرا باشیم و مشکلات موجود رفع شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این نمایشگاه ایران توانمندی‌های صادراتی خود را در حوزه‌های مختلفی از جمله فولاد، خدمات، فنی مهندسی، ساختمان، پتروشیمی، ماشین‌آلات، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، دانش‌بنیان و ... در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

ارتباط شبه سوئیفت با 10 کشور

ضیغمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ورود هیئت تجاری از کشور کره شمالی به ایران برای بازدید از این نمایشگاه گفت: این کشور نیز مانند سایر کشورها برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران آمده است.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگری که با ایران در حوزه‌های نفت همکاری می‌کنند، ظرفیت‌های دیگر ایران را نمی‌دانند و حتی بسیاری از کشورهای دوست و همسایه نیز به ظرفیت‌های صادراتی ایران آگاه نیستند که امیدواریم این نمایشگاه زمینه را برای شناخت ظرفیت‌های صادراتی ایران در بخش‌های دیگری به غیر پتروشیمی، نفت و فولاد بشناساند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی نقل و انتقال پول با دیگر کشورها گفت: در روش‌های پولی و بانکی و شبه سوئیفت اتفاقات خوبی روی داده است و با نزدیک به 10 کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم اما به دلیل محرمانگی درباره آنها تبلیغات نمی‌کنیم.

مشوق‌های صادراتی با دستور رئیس جمهور به تجار پرداخت می‌شود

ضیغمی گفت: با دستور رئیس جمهور مشوق‌های صادراتی به تجار پرداخت خواهد شد و از طرفی خطوط مستقیم دریایی و هوایی با کشورهای هدف راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه تلاش شده که تمرکز نمایش فعالیت‌های ایران در حوزه‌های صنایع غذایی دانش‌بنیان، ساختمان، تجهیزات پزشکی و حوزه‌های غیرپزشکی باشد زیرا ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات این محصولات به دیگر کشورها داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره گردش مالی شبه سوئیفت گفت: امکان ارائه اطلاعات آن را نداریم.

ضیغمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم، گفت: قراردادهای مختلفی توسط بخش خصوصی در این نمایشگاه منعقد می‌شود که امیدواریم فضای مذاکره دوجانبه با فعالین اقتصادی کشورهای مختلف فراهم شود.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که در سالهای گذشته با ایران قرارداد بستند امسال برای توسعه روابط به ایران می‌آیند؛ جزئیات قراردادهای منعقد شده در روز آخر به طور کامل منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد