Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: صنعت فرشبافی سنتی باید در قزوین احیا شود و باید جلوی فراموشی نقوش و شیوه بافت فرش قزوین گرفته شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، فرحناز رافع عصر امروز در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و تابلوفرش قزوین که در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: صنعت فرشبافی سنتی و تولید فرش دستباف باید در قزوین احیا شود و باید جلوی فراموشی نقوش و شیوه بافت فرش قزوین گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بهره‌گیری از رنگ‌های طبیعی و گیاهی در رنگ‌آمیزی فرش را از ویژگی‌های فرش دستباف قزوین دانست و اضافه کرد: فرش‌های قزوین که تا اوایل دوره پهلوی هم در قالب نام‌های تجاری مثل فرش اعتماد مشهور بودند، بعد از آن رو به فراموشی رفتند و به همین خاطر باید تلاش کنیم تا به کمک هنرمندان حوزه فرش قزوین این محصول بدیع را دوباره بافته و تجاری‌سازی کنیم.

رافع فرش سنتی قزوین را دارای طرح‌ها و نقوش بی‌نظیر دانست و اضافه کرد: استفاده از موادی مثل پشم و کرک هم که جزو مواد بومی برای تولید الیاف فرش هستند، به این فرش ویژگی خاصی داده و به همین خاطر فرش قزوین از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار بوده که آن را در حوزه صادراتی هم محبوب کرده بود.

وی ادامه داد: رنگ‌های به‌کار رفته در فرش‌های قزوین زنده و شاداب هستند و با توجه به جلوه‌گری خود هر آدمی را عاشق فرش ایرانی می‌کنند. بنابراین برنامه ما این است که با راه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی در قزوین کم‌کم بافت فرش قزوین را دوباره رایج کنیم و در تولید مواد اولیه این فرش می‌توان از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفت.

احیای بازار فرش دستباف در عرصه جهانی جزو برنامه‌های دولت سیزدهم است

رئیس مرکز ملی فرش در بخش دیگری از سخنان خود احیای بازار فرش دستباف در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را جزو برنامه‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر و گردشگران زیادی که به این کشور سفر می‌کنند، قصد داریم نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایرانی را در این کشور راه‌اندازی کنیم تا همه جهانیان با زیبایی‌های فرش ایرانی آشنا شوند.

آموزش قالیبافی به زندانیان/ زنی که فرش ایرانی را به بورسیه خارج ترجیح دادکاهش چشم‌گیر صادرات فرش/ بی توجهیِ دولت جایگاه فرش ایرانی را ضعیف کردتداوم صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا/ خریداران فرش ایرانی تسهیلات می‌گیرند

رافع افزود: متاسفانه در سالیان اخیر به بهانه‌های مختلف در حق فرش ایرانی و صنعت فرش کم‌لطفی شد که باید دوباره تلاش کنیم که با احیای صنعت فرش سهم بزرگی از صادرات غیرنفتی را به این محصول زیبا و خارق‌العاده اختصاص دهیم. محصولی که در کنار ارزآوری فرهنگ و هنر ایرانی را هم به کشورهای مقصد صادر می‌کند.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای اسلامی قزوین استانداری قزوین شورای اسلامی قزوین استانداری قزوین فرش ایرانی فرش دستباف فرش قزوین صنعت فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۵۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت

مدیر بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران با اشاره به حضور ۲۵۰ شرکت خارجی در این رویداد گفت: در این دوره از نمایشگاه نفت ایران نشست‌های B۲B و تخصصی برای تبادل دانش و تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی طراحی شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا جمالی بیان کرد: استقبال شرکت‌های خارجی از نمایشگاه امسال به گونه‌ای است که ۵ هزار مترمربع فضا برای جانمایی آنها درنظر گرفته شده است در حالی که در دوره گذشته تنها فضایی ۲ هزار متری برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: شرکت‌هایی از روسیه، چین، فرانسه،‌ آلمان، ژاپن، کانادا، ایتالیا، ترکیه،‌ بلاروس،‌ هندوستان، اتریش و آرژانتین حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.  
 
بر اساس این گزارش، در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویداد نفتی ایران با حمایت و سیاست‌گذاری وزارت نفت، از سوی شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود و شرکت‌های اصلی وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه آن‌ها و دست‌اندرکاران اصلی صنعت نفت، در آن حضور جدی و فعال دارند.

این رویداد با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران به نشانی www.nioc.ir و سایت نمایشگاه صنعت نفت به نشانی www.iran-oilshow.ir مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • فرش دستباف هنر مادر است
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • یک‌ کشته و ۲۳ مصدوم در واژگونی اتوبوس در قزوین
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات