Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

گروهی متشکل از ۸۰ شرکت‌کننده شامل ۴۱ مرد و ۳۹ زن با شاخص توده بدنی (BMI) بین ۲۵ تا ۳۰ و چرخه خواب کمتر از ۶.۵ ساعت در شبانه‌روز در این مطالعه شرکت کردند. در یک آزمایش خواب دو هفته‌ای، آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند که گروه اول ساعت خواب خود را افزایش داده بود و گروه دوم طبق عادت همیشگی خود، با همان برنامه خواب پیش می‌رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آزمایش هیچ رژیم غذایی یا فعالیت بدنی به برنامه معمول روزانه آن‌ها اضافه نشد.

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان در این مطالعه اگر حداقل یک ساعت بیشتر از حد معمول بخوابند، به‌طور متوسط در روز ۲۷۰ کالری کمتر مصرف می‌کنند. هر یک ساعت افزایش در طول مدت خواب با کاهش انرژی دریافتی درحدود ۱۶۲ کیلو کالری در روز همراه بود. علاوه بر این، یافته‌های مربوط به دریافت انرژی، مصرف انرژی و وزن پس از تعدیل اثرات جنسی یا چرخه قاعدگی نیز مشابه بود.

شرکت‌کنندگانی که خواب طولانی‌تر از حد معمول داشتند، به‌طور متوسط ۰.۸۷ کیلوگرم در دو هفته از دست داده‌اند. اما کسانی که طبق همان برنامه خواب پیش رفتند، بدون توجه به فعالیت‌های روزانه - که در هر فرد متفاوت است - به طور میانگین ۰.۴۸ کیلوگرم وزن اضافه کردند. به عبارت دیگر، اگر تمدید خواب -یک ساعت بیشتر خوابیدن- به مدت سه سال حفظ شود، تقریبا با کاهش وزن ۱۲ کیلوگرمی روبرو می‌شویم.

همانطور که نویسندگان این مقاله پیشنهاد می‌کنند، یافته‌ها اهمیت بهبود و حفظ مدت خواب کافی را به عنوان یک هدف بهداشت عمومی برای پیشگیری از چاقی نشان می‌دهد. خواب کوتاه باید به عنوان یک عامل خطر برای چاقی شناخته شود.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در حال حاضر حدود دو میلیارد بزرگسال در سراسر جهان اضافه وزن دارند. به عبارت دیگر، حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت کاهش وزن لاغری خوابیدن یک ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طی چند روز گذشته سازمان اورژانس از افزایش 300 درصدی آمار مسمومیت با قارچ در کشور خبر داد.

بابک یکتاپرست سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به مسمومیت 70 نفر در یک ماه گذشته گفت: از این تعداد 14 بیمار بستری و 56 بیمار در مراکز درمانی بهبود یافتند.

وی با بیان اینکه در 24 ساعته گذشته 9 نفر در استان فارس مسموم شدند، گفت: استان فارس با 33 مسمومیت و استان‌های لرستان و کرمانشاه به ترتیب با 12 و 10 مسمومیت بیشترین آمار را به ثبت رسانده‌اند.

همچنین حسن نوری ساری معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در خصوص بیشترین محل‌های رشد قارچ‌های سمی در کشور گفت: مناطق کوهستانی و دشت‌ها با آب و هوای بهاری بیشترین مناطقی هستند که قارچ‌های سمی در آن رشد می‌کنند.

تشخیص سمی بودن و نبون قارچ‌ها

وی با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی و غیر‌سمی را نمی‌توان از هم تشخیص داد، گفت: کلاهک رنگی، لکه‌دار بودن و لزج‌بودن از علائم قطعی سمی بودن قارچ است اما بعضی قارچ‌ها بدون داشتن این علامت‌ها نیز سمی هستند و از روی ظاهر نمی‌توان سمی‌ بودن قارچ را مشخص کرد.

نوری ساری گفت: قارچ‌های سمی دارای سموم گوناگونی هستند و بر نقاط مختلف بدن تاثیر دارند که هرکدام دارای علائم و عوارض خاصی هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر قارچی توسط فرد خورده شد اولین و تنها کاری که می‌توان انجام داد تحریک به استفراغ است، تصریح کرد: با یک استفراغ عمدی در 30 دقیقه اول پس از خوردن قارچ، مواد سمی از بدن دفع و خطر مسمومیت می‌تواند به کلی رفع شود.

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس ادامه داد: پس از گذشت 24 ساعت از خوردن قارچ اگر علائمی در فرد پیدا نشد اتفاقی برای فرد رخ نداده و مسمومیتی وجود ندارد.

علائم قارچ‌های گوارشی بعد از 5 ساعت بسیار خطرناک‌اند

وی گفت: سم در گروهی از قارچ‌ها دارای علائم گوارشی، درد شکم، اسهال و تهوع هستند که اگر این عوارض قبل از 5 ساعت پیدا شود خطرناک نیست ولی اگر بعد از 5 ساعت این علائم در فرد پیدا شود نشان دهنده بسیار سمی و خطرناک بودن قارچ است که می‌تواند باعث آسیب به کبد شود.

نوری ساری با بیان اینکه گروهی دیگر از قارچ‌های سمی به عنوان قارچ جادویی یا مجیک ماشروم شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: این قارچ‌ها توهم‌زا هستند و بعضی افراد از این نوع قارچ به عنوان مواد مخدر استفاده می‌کنند که در آینده موجب تغییر شخصیت می‌شوند و ممکن است یک فرد مهربان پس از مصرف آن به یک فرد خشن تبدیل شود.

وی افزود: اگر افراد در ساعت‌های اولیه مصرف قارچ‌های سمی با اورژانس تماس بگیرند به راحتی می‌توان از آسیب‌های جدی و مسمومیت‌های شدید جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ | چه کسانی نباید با جوراب بخوابند؟
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم