Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: ارزی که ازسال 97 تحت عنوان ارز ترجیحی با قیمت 4200 برای تسهیل در روند واردات کالاهای اساسی و کمک به معیشت مردم و تامین مایحتاجشان با قیمت مناسب تخصیص یافت، هرگز نتوانست این هدف را محقق کند و بعد از سه سال به عاملی برای تورم و کموبد کالا تبدیل شد، چرا که این ارز در جای دیگری غیر از اهداف معین شده هزینه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلیل بهروزی فر در گفت و گو با خبرنگار برنا در ادامه بیان کرد: ارز ترجیحی نتوانست التهاب ناشی از نوسانا ارزی که از ماه های پایانی سال 96 دامن گیر اقتصاد شده و در سال 97 به اوج رسید را کنترل کند،چرا که این ارز وقتی با قیمت 4200 تومان در اختیار وارد کننده قرار می رگفت به جای کمک به مردم به دست افراد سودجو افتاد و با استفاده از روابط و رانت های موجود دریافت، که یا برنگشت و یا در جایی غیر از هدف خود خرج شد.

نماینده شفت و فومن همچنین در ادامه افزود: در عین  حال این ارز نه تنها تاثیر مثبتی بر معیشت مردم نداشت بلکه، اثر معکوس گذاشت. قرار بود کالا با این ارز وارد و با اندکی تغییر قیمت و یا همنی قیمت در اختیار مردم قرار داده شود که دیدیم این اتفاق نیفتاد. اگر کالایی وارد شد با قیمت ارز آزاد در بازار به مردم فروخته شد و یا به طور کلی ارز صرف موارد دیگری شد.

این نماینده مجلس یازدهم همچنین ابراز کرد: اکنون بعد از همه آسیب هایی که این ارز به اقتصاد زد، اکنون برخی افرادی که در گذشته از این ارز بهره می بردند و دستشان از آن کوتاه شده و نمی خواهند این ارز مستقیم به دتس مردم برسد در حال سنگ اندازی مقابل پرداخت یارانه و کالابرگ می ایستند.

وی متذکر شد: این افراد در حال ملتهب کردن جامعه هستند و با شایعه پراکنی توسط برخی افرادی که در بازار و یا در بخش تولید دارند،در حال مشوش کردن افکار عمومی هستند تا مردم را از آینده نگران کنند.

بهروزی فر همچنین اظهار کرد: قطعا و یقینا همواره در همه دوره ها هر تصمیم اقتصادی ناهماهنگی هایی وجود داشته و عوارضی را به دنبال دارد. قطعا مدتی طول می کشد تا تصمیم گرفته شده روی ریل بیفتد و ما امیدواریم با تصمیمی که دولت گرفته و مجلس هم در این راه حتما به کمک دولت می شتابد،در آینده نه چندان دور، اتفاقات خوبی برای مردم بیفتد و کشور به ثبات اقتصادی برسد و بخشی از مسکلات معیشتی مردم نیز حل شود.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت: در زمان تخصیص ارز ترجیحی قاچاق معکوس بیش از گذشته بلای جان اقتصاد کشور شد. کالاهایی که با این ارز وارد می شد به کشورهای همسایه با قیمت گزافی قاچاق می شد و سایرین نیز از ارزی که حق مردم بود استفاده می کردند.

نماینده شفت و فومن همچنین در ادامه توضیح داد : یکی از مزایای حذف ارز ترجیحی اصلاح الگوی مصرف مردم است. ما نسبت به کشورهای همسایه و شاید همه دنیا به شدت اسراف کار هستیم. در بخش نان همه دیدیم که چگونه نان به دلیل قیمت پایین آرد اسراف می شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ارز تورم کالاهای اساسی برنا مجلس ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد
  • خشم گیتی پسند از لغو جام باشگاه‌های آسیا؛ کنار می‌کشیم و وارد رشته‌های دیگر می‌شویم
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد