Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سعید سروری صبح سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی که صادر شده یک ساعت کارکرد و دبی و حجم تخلیه سالانه مشخصی دارد که بر اساس آن باید آب چاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از سال ۹۹ شروع به نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی کرده‌ایم، بیان‌کرد: نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت و تخلیه را کنترل و به حد مجاز می‌رساند و در واقع برداشت آب از چاه‌های کشاورزی را کاهش نداده‌ایم بلکه اضافه برداشت‌ها کنترل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب کسری مخزن داریم

سروری با اشاره به اینکه ملاک تعیین ساعت کارکرد هر دشت بر اساس سند ملی آب تدوین شده است، ادامه‌داد: دغدغه اصلی کاهش میزان آب بوده چرا که در حال حاضر سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب کسری مخزن داریم.

وی با تأکید بر اینکه هدف نهایی ما ایجاد تعادل بین میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی با ورودی آن در حد تناسب باشد، بیان‌کرد: البته ما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که کشاورزان هم از نظر تولید و درآمد مشکل خاصی نداشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: ۹۶ درصد از چاه‌های برقی کشاورزی، ۵۵ درصد چاه‌های بخش صنعت و در بخش شرب ۷۰ درصد مجهز به کنتور هوشمند هستند و در مجموع در هر سه بخش ۸۶ درصد چاه‌های برقی نصب کنتور هوشمند را دارند.

سروری با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، بیان‌کرد: هر آنچه که در کنترل مصرف آب چاه‌های بخش کشاورزی انجام می‌دهیم به واسطه حفظ منابع آبی برای آیندگان است.

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی در سال

وی با بیان اینکه در سند سازگاری با کم آبی جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و همچنین جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز مطرح شده بوده که در این موارد اقدامات بسیار خوبی برداشته‌ایم، گفت: تنها با نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها در حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال میزان برداشت آب و ۲۵ درصد مصرف برق در بخش کشاورزی کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مورد انتقال آب به خراسان جنوبی از خلیج فارس از دو سال قبل به طور کلی موضوع به بخش خصوصی و وزارت صمت واگذار شده و در مورد انتقال آب از دریای عمان نیز پیگیر هستیم.

سروری بیان‌کرد: در مورد تأمین آب صنایع طبق قانون در دشت‌های ممنوعه هر صنعتی با هر نیاز آبی که وجود داشته باشد بیش ۲۵ میلیون مترمکعب آب معادل نیم لیتر در ثانیه، مجاز به واگذاری یا تخصیص جدید نیستیم و مابقی نیاز باید از طریق چاه کشاورزی و تغییر کاربری تأمین کنند تا بهره‌وری آب را داشته باشیم.

کد خبر 5525611

منبع: مهر

کلیدواژه: مصرف آب سرانه مصرف آب چاه آب بوشهر خطبه های نماز جمعه شیراز اردبیل مواد مخدر سنندج خراسان رضوی قوه قضاییه مشهد ایلام آمار کرونا گرد و غبار ویروس کرونا خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۰۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیل خسارت سنگینی را به کشاورزی خراسان جنوبی وارد کرده است، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان‌ها، بالغ بر پنج هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: بر اثر سیل خسارات قابل‌توجهی به زیربخش‌های کشاورزی استان از جمله قنوات، باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی وارد شده‌است.

وی افزود: گروه‌های تعیین و ارزیابی خسارات پس از سیل در سطح مراکز بخش سازماندهی و تمام مناطق خسارت‌دیده نیز فهرست‌برداری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: جبران خسارات سیل به کشاورزی این استان قدری دشوار است و بر اساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های راهسازی در سطح اکثر مراکز جهاد کشاورزی مستقر بوده و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهستانی هستند، بیان کرد: همکاران مدیریت در شهرستان‌ها وگروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغات استان را انجام می‌دهند.

جعفری گفت: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بندها انجام خواهد شد تا پیش از فصل آبیاری باغات زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های ارسالی، شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت را اعلام نموده که این گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت به منابع آبی کشاورزی وارد آمده است، اظهار کرد: طبق گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل به تعداد ۱۰۱ رشته قنات، ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳۳۷ رأس دام سبک، ۵۲۰ کیلومتر ایل راه، ۱۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۷ کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده است.

جعفری گفت: البته تاکید می‌گردد که گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

کد خبر 6090006

دیگر خبرها

  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی