Web Analytics Made Easy - Statcounter

 حمید علیزاده لاهیجانی روز سه شنبه در نشست بررسی طرح اجرایی تسهیل ارتباط خلیج گرگان و دریا که به صورت ویدئو کنفرانس در گرگان برگزار شد اظهار داشت: افزایش مداخلات و فعالیت های انسانی پیرامون خلیج گرگان در کنار تغییرات اقلیمی به ویژه رشد چشمگیر میزان تبخیر، چالش های متعددی فراروی این اکوسیستم آبی نهاده و مساحت پهنه آبی، عمق و کیفیت آب و تبادلات آبی خلیج گرگان با دریای خزر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: برای نجات خلیج گرگان ۲۴ پروژه با اولویت های سه گانه ترسیم شده که اگر بتوانیم همه آنها را به طور همزمان اجرا کنیم بهبود کیفیت آب خلیج گرگان در سالهای آینده محقق می شود.

وی گفت: مساحت خلیج گرگان در سال‌های اخیر ۱۱۰ کیلومتر مربع کمتر شده و به نحوی که مساحت این اکوسیستم ارزشمند به ۳۷۰ کیلومترمربع رسیده است.

علیزاده لاهیجانی افزود: در حال حاضر سرعت جریان ورودی به خلیج گرگان۲/۵ سانتیمتر بر ثانیه است که اگر بتوانیم با تعمیق و تعریض میزان جریان ورودی را ۲ برابر افزایش دهیم شاهد بهبود کیفیت آب خلیج گرگان خواهیم بود.

 معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: اگر جریان ورودی آب به پنج سانتی متر بر ثانیه برسد ماندگاری آب به ۱۰۰ روز کاهش یافته و تبادل آبی با خزر در بازه زمانی کمتر انجام می شود.

وی گفت: همزمان با افزایش جریان ورودی و بهبود کیفی آب باید آبدهی رودخانه های اصلی را افزایش و فشار عوامل انسانی در خلیج گرگان را کاهش دهیم ؛ هرچند اجرای لایروبی تاثیری بر مساحت پهنای آبی ندارد اما کیفیت آب خلیج گرگان را به نحو چشمگیری افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات و ارزیابی داده های ماهواره ای طی یک سال گذشته ۳۵ سانتی متر تراز آب دریای خزر کمتر شده و و این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

علیزاده لاهیجانی در خصوص پمپاژ آب به خلیج گرگان هم گفت: با این روش نموری بخش‌های غربی خلیج گرگان حفظ می شود؛ البته پس از تبخیر آب ورودی میزان شوری خاک بستر در مناطق غربی خلیج گرگان افزایش محسوسی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا در این نشست رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان، معاون حفاظت محیط زیست گلستان و تنی چند از کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور حضور داشتند.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

برچسب‌ها دریای خزر خلیج گرگان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای خزر خلیج گرگان گلستان دریای خزر خلیج گرگان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته و افزایش ارتفاع امواج در دریای خزر خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد اظهار کرد: از پیش از ظهر روز جمعه، چهاردهم تا صبح روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت، شاهد افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع موج و در پی آن وزش باد با بیشینه سرعت تا ۲۴ نات و بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین یک تا کمتر از ۱.۵ متر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شرایط مذکور مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان در دریای خزر را تحت تأثیر قرار خواهد داد، افزود: در این بازه زمانی خطر غرق شدن شناگران و قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک، احتمال اختلال در فعالیت‌های بندری و اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: به منظور پیشگیری از بروز خسارات، ممنوعیت تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل و در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در حوزه‌های مختلف باید مد نظر قرار گیرد.

ضیائیان با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری همرفتی شدید در دامنه و ارتفاعات ادامه داد: از امروز تا روز جمعه شاهد رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ خواهیم بود و شرایط مذکور طی امروز در نیمه غربی هرمزگان، نیمه جنوبی فارس، بوشهر، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان و خوزستان، انتظار می‌رود.

وی گفت: روز پنجشنبه نیز کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب مرکزی، اصفهان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، یزد، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و نیمه جنوبی کرمان، تحت تأثیر شرایط مذکور قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: بر همین اساس طی روز جمعه نیز در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، زنجان و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز شاهد رخداد شرایط مذکور خواهیم بود.

ضیائیان افزود: با توجه به نوع فعالیت سامانه بارشی، اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی انتظار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از سفرهای غیرضروری، اتراق نکردن در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 749798

دیگر خبرها

  • تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد
  • کاهش کودکان کار در پایتخت 
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته
  • آسمان نیمه ابری در گلستان/ بارش پراکنده در ارتفاعات