Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توسعه کاربرد پرتوها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت: یکی از اهداف مهمی که در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد، استفاده از این فناوری در زندگی مردم و اقتصاد کشور است به نحوی که همه مردم به صورت نزدیک از این خدمات و امکانات بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایران اکونومیست، مهندس محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری همایش «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی » اظهار کرد: در بخش‌های گوناگون نظیر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی اقداماتی برای استفاده از دانش هسته‌ای انجام شده است و خوشبختانه اکنون نیز شرایطی فراهم شده تا صنعت هسته‌ای در کل فرآیندهای مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بتواند نقش آفرینی کرده و مثمر ثمر باشد زیرا متاسفانه تاکنون استفاده از ظرفیت هسته‌ای در این صنایع مغفول و ناشناخته مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف، به معرفی سرفصل‌ها و بیان ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی می‌پردازیم و همچنین به تبادل نظر درباره پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این صنایع و نیازهای لجستیکی صنعت نفت خواهیم پرداخت.

استفاده از دانش هسته‌ای در فناوری و فرآیندهای نفتی
وی تاکید کرد: راه‌حل‌های ناشی از به‌کارگیری فناوری ‌هسته‌ای می‌تواند به عنوان یک راه میان‌بر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در نظر گرفته شود و این صنایع می‌توانند از این دانش در فناوری و انجام فرآیندها استفاده کنند.
اسلامی تصریح کرد: فرصت بسیار مغتنمی برای این صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آنها فراهم شده و با توجه به نقش شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به نتایج بسیار مطلوبی دست یافت.

پایه‌ریزی ساختار نوین در استفاده از دانش هسته‌ای
وی خاطرنشان کرد: ساختار نوینی پایه‌گذاری کرده‌ایم به‌طوری‌که موارد مهم و متعددی در سند جامع 20 ساله دیده شده است و باید توجه داشت به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو و با توجه به سند تحول دولت سیزدهم توانسته‌ایم برای نخستین بار سند «جامع توسعه هسته‌ای کشور» را تدوین کنیم که حرکت اجرایی قدرتمند و هدفمندی محسوب می‌شود و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی در همه محورها فعال خواهد شد.
وی تاکید کرد: این سند و به‌کارگیری دانش‌ هسته‌ای در عرصه‌ها و صنایع مختلف می‌تواند پاسخ روشنی برای دشمنان انقلاب اسلامی باشد زیرا آنها همواره با اتهامات واهی، فضای امنیتی برای صنعت هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و با فریب افکار عمومی در دنیا و با ایجاد مزاحمت‌های متنوع و از جمله تحریم‌های ظالمانه، این‌گونه وانمود کرده‌اند که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صنعتی است که صرفا اهداف نظامی را دنبال می کند.

ضرورت استفاده از دانش هسته‌ای در صنایع گوناگون
اسلامی گفت: استفاده از دانش هسته‌ای در صنایع گوناگون جزو لاینفک تعهدات سازمان انرژی اتمی است و حرکت‌های گسترده‌تر و حضور موثرتر در همه حوزه‌ها در اصل خنثی کننده این‌گونه مزاحمت‌ها و جو رسانه‌ای و روانی منفی ایجاد شده در دنیاست و از سوی دیگر چنین اقداماتی موجب امیدواری برای مردم می‌شود زیرا به دنبال آن هستیم تا نتایج و اثرات دانش هسته‌ای در صنایع و عرصه‌های مختلف را تقدیم مردم کرده و شرایطی فراهم سازیم تا هموطنان بتوانند از خدمات و امکانات دانش هسته‌ای در کشور بهره‌مند شوند.

نصب سانتریفیوژهای جدید در فردو بر اساس برنامه اقدام راهبردی
وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد.

گفتنی است نخستین سمینار تخصصی «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوها و با محوریت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج انواع کاربردهای پرتو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حال برگزاری است.

در این سمینار توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با رویکرد توسعه کاربرد پرتوها و همچنین  فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت کاهش وابستگی به واردات برخی دستگاه‌ها و محصولات و نیز ایجاد ارزش‌افزوده با ایجاد ارتباط و احیای همکاری میان نهادهای حاکمیتی و نظارتی و قانون‌گذار، بخش دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و  شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جمهوری اسلامی ایران ، انقلاب اسلامی ایران ، سازمان انرژی اتمی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران سازمان انرژی اتمی ایران استفاده از دانش هسته ای توسعه کاربرد پرتوها سازمان انرژی اتمی دانش هسته ای گاز و پتروشیمی صنایع نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور در «نشست مدیریت نوآورانه برای مقابله با حوادث و سوانح برای دستیابی به توسعه پایدار» که در حاشیه هشتادمین نشست سالیانه اسکاپ در بانکوک انجام شد، اظهار کرد: تعداد و شدت سوانح طبیعی در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و این نشانگر ضرورت استفاده از ابزاری برای سازگاری با این شرایط جدید است.

وی با بیان اینکه گنجاندن مسائل مربوط به کاهش خطر بلایا در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی توسعه کشورها و ارتقای مدیریت اطلاعات بلایا صرفاً یک تلاش فنی نیست، افزود: این در درجه اول یک موضوع سیاستی و فرآیند حاکمیتی است. دولت‌ها نقشی محوری به عنوان تصمیم‌گیرندگان کلیدی ایفا می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ملی، محلی و بخشی نه تنها آسیب‌پذیری و خطر جدیدی ایجاد نمی‌کند، بلکه به طور مهمی به کاهش خطرات موجود و افزایش انعطاف‌پذیری افراد و سیستم‌ها کمک می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران، بر این باورم که گنجاندن بحث کاهش خطر بلایا و مقاوم‌سازی در تمام ابعاد برنامه‌های توسعه ملی، بخشی و محلی و ارتقای مدیریت اطلاعات و داده‌ها مربوط به خطرات بلایا، برای دستیابی به جامعه‌ای امن‌تر و توسعه تاب‌آور، فراگیر و پایدار ضروری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای دستیابی به اهدافمان، چند اقدام حیاتی باید انجام شود. ما باید توانایی‌های خود را برای درک بهتر، ارزیابی و نظارت بر خطرات بلایا به شیوه‌ای سازگار با خطرات متعدد بهبود بخشیم. این امر امکان پیش‌بینی مؤثرتر و هشدار زودهنگام خطرات و بلایا را فراهم می‌کند.

منظور بیان کرد: مایلم ابتکار مهم دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد «هشدار اولیه برای همه» و چهار مؤلفه حیاتی آن را برجسته کنم، اما همچنان نیاز به «پیش‌بینی و هشدار اولیه بر اساس تأثیر بلایا» وجود دارد تا ما را قادر سازد که نه‌تنها وقوع خطرات را به‌موقع و دقیق‌تر پیش‌بینی نموده و هشدار دهیم، بلکه اثرات منفی احتمالی و تلفات و خسارات خطرات را نیز پیش‌بینی کنیم.

وی تصریح کرد: انجام اقدامات لازم از قبل برای کاهش تلفات و خسارات احتمالی، مستلزم تعهد و مشارکت همه بخش‌ها و بازیگران توسعه اقتصادی- اجتماعی برای ارائه داده‌ها و اطلاعات لازم در مورد انواع آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای اندازه‌گیری خطرات، زیان‌ها و آسیب‌های احتمالی است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: برای دستیابی به چنین دستاوردی، ما باید رویکرد توسعه مبتنی بر ریسک را اتخاذ و به کار ببریم و اطمینان حاصل کنیم که همه ابتکارات توسعه از طریق بررسی دقیق خطرات بالقوه برای محافظت از جوامع، زیرساخت‌های حیاتی و دستاوردهای محیطی طراحی شده‌اند. به‌علاوه، تلاش‌ها باید در جهت برطرف کردن عوامل زیربنایی عامل بلایا باشد. از جمله شهرنشینی سریع و بدون برنامه، تخریب محیط زیست و نابرابری‌های اجتماعی، برای ایجاد جامعه‌ای انعطاف‌پذیرتر.

منظور ادامه داد: در نهایت، گنجاندن مباحث مربوط به خطر بلایا در سیاست‌گذاری کاربری زمین ضروری است تا با ارزیابی ریسک وقوع فاجعه، تدوین و اجرای سیاست‌هایی برای کاهش خطر در مناطق شهری و روستایی ممکن شود.

وی بیان کرد: از طریق این اقدامات هماهنگ، می‌توانیم زمینه توسعه پایدار و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی را فراهم کنیم و از ایمنی و رفاه جوامع خود برای نسل‌های آینده محافظت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های مهمی برای اطمینان از کاهش مؤثر خطر بلایا و گنجاندن موضوع‌های مرتبط در مباحث مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی ملی، محلی و بخشی برداشته است.

منظور تاکید کرد: بدین منظور باید یک گروه کاری دائمی در زمینه علم، سیاست‌گذاری، پیوند اقدام برای مدیریت و کاهش خطر بلایا تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان عالی‌ترین نهاد برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور ایجاد شود.

کد خبر 6088876 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است