Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،کامران عبدولی که دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری است، در باره هدف برگزاری همایش در ادوار مختلف گفت: نیازی که برای برگزاری همایش احساس شده است، ایجاد ارتباط و نزدیک کردن دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه ایمنی و آتش‌نشانی ‌است که در سال‌های گذشته این مهم دارای شکاف و خلاء بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مواردی که در سال‌های گذشته مورد انتقاد مسئولان و نهادهای نظارتی واقع شده است، نبود ارتباط و وارد نشدن دانشگاه‌ها به موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی بوده است.

عبدولی ادامه داد: به عنوان نمونه می‌توان عملیات یک آتش‌نشان در زمان حریق را مورد بررسی و ارزیابی قرارداد که به تنهایی در فضایی بسته و درگیر حریق می‌بایست عملیات اطفا و نجات را انجام دهد؛ به همین خاطر،داشتن اطلاعات و دانش فنی در حوزه‌های حریق، مکانیک، تهویه، شیمی، برق و سازه بسیار ضروری است.

دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری ادامه داد: در این همایش استادان فعال و علاقه‌مند به حوزه‌های ایمنی و آتش‌نشانی شناسایی و با دعوت و پیگیری این بزرگوران و تبیین اهداف همایش و سازمان آتش‌نشانی، جلسات هم‌اندیشی برگزار شد که این موضوع با استقبال دانشگاه‌ها مواجه شد. یکی از نتایج مثبت آن، می‌توان به افزایش چشمگیر تعداد مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه همایش اشاره کرد.

او افزود: یکی دیگر از خروجی‌های ارزشمند برگزاری همایش که به برکت خون شهدای آتش نشان و شهروندان مظلوم که در حوادث تلخ و ناگوار از بین ما رفتند، بازنگری و تدوین استانداردها و آیین نامه‌های آتش‌نشانی داخلی در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم در آینده نزدیک آیین نامه‌ها و استانداردهای ‌داخلی بومی سازی شده، تدوین شود تا دیگر نیازی به استفاده از استانداردهای خارجی و مواردی که ممکن است با زیست بوم ما همخوانی نداشته، نباشد.

اعتمادسازی میان مردم و ایمنی

عبدولی گفت: از طرفی فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی، مستلزم استمرار، تکرار و تداوم آموزش و بیان مطالب تخصصی و علمی است تا به مرور زمان مردم به این باور برسند و به موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی ‌اعتماد کنند. مردم، مسئولان و متخصصان و همچنین کسانی که با ساخت و ساز سر و کار دارند خصوصا این موضوع را باور کنند و خود جوش این اتفاق بیافتد، اما تا آن روز کار برای ما سخت و پیچیده خواهد بود. با پیشرفت‌های صنعت و تکنولوژی روز به روز کار برای آتش‌نشانی ‌ابعاد جدیدی از چالش‌ها و تجربه‌ای جدید پیدا می‌کند؛ به همین منظور باید یکی از برنامه‌های هر سازمانی مخصوصا سازمان آتش‌نشانی، ‌دستیابی به علم روز ایمنی و آتش‌نشانی ‌و همچنین موضوعات تکنولوژی‌های روز در این حوزه باشد و اگر نتوانیم خودمان را با تجهیزات، تکنولوژی، فناوری‌های روز دنیا هماهنگ کنیم قطعا در مدیریت شهر با مشکل مواجه می‌شویم.

ارتقاء فرهنگ ایمنی شهروندان و سلامت آتش نشان‌ها

عبدولی به چهار محور اصلی همایش اشاره کرد و گفت: پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری در چهار پنل علمی برگزار می‌شود. پنل‌های مذکور به واسطه بررسی و ارزیابی چالش‌های موجود توسط کارگروه‌های تخصصی و مشورت با اساتید و دانشگاهیان به جمع بندی رسیده است. نظر به اهمیت موضوع، چالش‌های مرتبط به حوادث شهری و صنعتی به عنوان اولین محور در نظر گرفته شده است که این مهم برای اولین بار در طول دوران برگزاری همایش به وقوع پیوسته است. دومین محور همایش، ارتقاء فرهنگ ایمنی شهروندان و سلامت آتش‌نشان‌هاست. این مبحث نیز با منابع انسانی در ارتباط است و بحث فرهنگ سازی را هدف قرار می‌دهد که یکی از محورهایی ثابت همایش بوده و برای سازمان اهمیت بسیار بالایی دارد. ایجاد ارتباط با مردم، یک هنر و خلاقیت محسوب می‌شود و به همین علت این موضوع در هر دوره از برگزاری همایش، به عنوان یکی از پنل‌های اصلی قرار می‌گیرد.

او افزود: همچنین نظر به اهمیت موضوع از متخصصین و اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور در خصوص نحوه‌ ‌ارتباط و ارتقای فرهنگ ایمنی آتش‌نشانی ‌در این همایش کمک گرفته شده است. محور سوم همایش بحث مهندسی آتش و فناوری‌های نوین است. مهندسی آتش موضوعی است که در جامعه بین المللی مورد توجه قرار گرفته و اقدامات بسیاری صورت پذیرفته است؛ اما در ایران هنوز علی رغم اقدامات و تلاش‌های که صورت پذیرفته و همچنین با توجه به مصوبه‌ ‌هیات عمومی ‌وزیران در تاریخ۱۸ دی ۹۳، هنوز این مصوبه به مرحله اجرا نرسیده است، در حالی‌که بیش از ۸ سال از تاریخ تصویب این مصوبه می‌گذرد. سازمان آتش‌نشانی به توجه به اهمیت موضوع، نسبت به پیگیری موضوع از مراجع ذیربط اقدام که این پیگیری منجر به برگزاری و فارغ التحصیل شدن فراگیران اولین دوره این رشته در دانشگاه خواجه نصیر شده است.

به گفته عبدولی یکی از مباحث رشته مهندسی حریق، رفتارشناسی حریق و کنترل سناریوهای مختلف در ساختمان‌ها است که این مهم از طریق ارتباط بین رشته‌های مکانیک برق و عمران امکانپذیر است.

ضرورت هوشمندسازی آتش‌نشانی

دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث مهم، مبحث فناوری‌ و هوشمند سازی است. با توجه به رشد تکنولوژی‌های مرتبط با ساختمان و توسعه شهر، قطعا عملیات‌های امدادی بدون فناوری نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر باشد. بر همین اساس امیدواریم روزی برسد که بتوانیم از فناوری‌های روز دنیا و تجهیزاتی که می‌توانند امور ایمنی و آتش‌نشانی ‌را تسریع و تسهیل و اثر بخش کنند، استفاده کنیم. همچنین با توجه به وجود پتانسیل افراد متخصص و نخبه موجود در شرکت‌های دانش بنیان، می‌توان در راستای نیل به اهداف هوشمندسازی گام‌های موثرتری برداشته شود. یکی از مصادیق مطرح شده در حوزه فناوری و هوشمندسازی، پروژه هوشمندسازی مانیتورینگ ساختمان‌های آتش‌نشانی از طریق سیستم اعلام حریق است که به زودی اجرایی خواهد شد و رخداد بزرگی در این حوزه تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: محور دیگر نیز محیط زیست و انرژی است به هرحال همان طور که می‌دانید موضوع ایمنی و آتش‌نشانی ‌بی ارتباط با بحث‌های محیط زیست نیست از جمله موضوعاتی مانند مصرف آب که ما عمده ترین ماده اطفای آتش‌نشانی ‌است باشد و بحث هدر رفت انرژی‌ها این‌ها همه موضوعاتی است که در خصوص مدیریت انرژی مهم است. در نهایت یک محور ویژه امسال کاربرد فناوری‌های نوین در خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی ‌است که امسال این موضوع به طور خاص دیده شده است و انتظار داریم خروجی‌های خوبی هم داشته باشیم.

برگزاری ۱۸ کارگاه تخصصی 

عبدولی در ادامه به زیر مجموعه‌های علمی ‌و کارگاه‌های همایش نیز اشاره کرد و گفت: در پنجمین همایش آتش‌نشانی ‌و ایمنی شهری، ۱۸ کارگاه تخصصی در محورهایی که اشاره شده برگزار خواهد شد. همچنین زیر محورهایی برای هر پنل در نظر گرفته شده است. سعی شده است که زیرمحورها را متناسب با موضوعات حوزه‌های عملیات، آموزش و آموزش‌های شهروندی انتخاب و علاقه‌مندان که مخاطب این همایش محسوب می‌شوند، اعم از دانشجویان، دانشگاهیان و متخصصین ساخت و ساز و متخصصین نظام مهندسی و شهرسازی و آتش نشانی‌های کشور می‌توانند از موضوعات مطرح شده استفاده کنند.

تولید تجهیزات با کیفیت ایمنی و آتش‌نشانی در کشور

دبیر اجرایی همایش به نمایشگاه جانبی همایش نیز اشاره کرد و گفت: پیگیری‌ها و حمایت‌هایی که در سازمان پیرو دستور مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخل داشتیم در این سال‌ها بالای ۹۵ درصد تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی ‌در کشور با کیفیت حتی بهتر از برندهای خارجی تولید می‌شود. قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است در بسیاری از موارد به یک سوم رسیده است. البته شاید از نظر کمیت تجهیزات به تولید انبوه نرسیده‌ایم اما اولویتمان در فهرست زنجیره تامین سازمان آتش‌نشانی ‌همیشه با تجهیزات تولید داخل، استاندارد و با عملکرد است و امیدواریم روزی برسد که نیاز به تولیدات خارجی نداشته باشیم. اما نمایشگاه در کنار بحث‌های علمی‌ ما عرضه‌ی ‌محصولات شرکت‌هایی که در این سال‌ها زحمت کشیدند و اکنون وظیفه ما است که از آن‌ها حمایت کنیم تا به طور شایسته دیده شوند. چون در این همایش خیلی از مسئولین کشور از جمله وزارت صمت، سازمان استاندارد، اتاق اصناف و مسئولین با تولیدکننده‌ها ارتباط داشته باشند و فضای مناسبی برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد که از نزدیک با مسئولین مشکلاتشان را مطرح کنند. همچنین این رویداد پل ارتباطی بین تولیدکننده‌ها و مصرف کننده‌ها به وجود می‌آورد.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی ‌در خصوص بازدیدکنندگان تخصصی همایش نیز گفت: ما در این همایش از سازنده‌های مطرح، انبوه سازان، کارفرمایان برجسته، صنعت، آتش نشانی‌های کشور دعوت به حضور کرده‌ایم. به طور کلی بازدیدکنندگان تخصصی در صنعت ایمنی و آتش‌نشانی مخاطبان اصلی ما هستند. از مدیران HSE صنایع مختلف گرفته تا فعالان اقتصادی این صنعت همگی برای بازدید از نمایشگاه و بهره بردن از همایش دعوت شده‌اند.

کد خبر 686818 برچسب‌ها سلامت آتش‌ نشانی شهرداری شهردارى تهران تهران پایتخت مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت آتش نشانی شهرداری شهردارى تهران تهران پایتخت مدیریت شهری ایمنی و آتش نشانی سازمان آتش نشانی برگزاری همایش ایمنی شهری دبیر اجرایی دانشگاه ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۴۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

سردار فداکار مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد گفت: غروب امروز یک مورد آتش سوزی در سه راه سیدنظام مهاباد به این سازمان گزارش شد و تیم اطفای حریق پایگاه مرکزی این شهرستان خود را به محل رساندند.

وی اضافه کرد: در بررسی اولیه مشخص شد که این مرد کهنسالی (حدود ۷۵ سال) که با استفاده از ماده مشتعل تینر در حمام مشغول شستشو دستانش بود، بر اثر اشتعال تینر دچار آتش‌سوزی شده و پس از ریختن این ماده بر بدنش سایر قسمت‌های بدن وی نیز صدمه شده دیده بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد ادامه داد: ماموران آتش‌نشانی ضمن مهار این حریق از گسترش آن به سایر بخش‌های این خانه و خانه‌های اطراف جلوگیری کردند.

وی اظهار کرد: در این حادثه این مرد کهنسال به شدت آسیب دید و توسط آمبولانس فوریت‌های پزشکی به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد منتقل شد و به سقف و قسمتی از خانه نیز خسارتی وارد شد.

وی تاکید کرد: شهروندان برای برخورداری از هرگونه راهنمایی و مشاوره ایمنی می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۵، این سازمان در طول شبانه‌روز تماس حاصل کنند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون این سازمان در مهاباد در قالب سه ایستگاه، بیش از ۴۵ نفر پرسنل عملیاتی و با برخورداری از هشت دستگاه خودرو سبک و نیمه سنگین، عملیات امداد و نجات و اطفای حریق را انجام می‌دهد.

کمال آهمند جانشین مسئول اورژانس و فوریت‌های پزشکی مهاباد نیز گفت: پس از اعلام مصدومیت شدید یک مردم کهنسال در یکی از محلات این شهر، آمبولانس فوریت‌های پزشکی اعزام شد و با توجه سوختگی شدید بالای ۸۰ درصد مصدوم به بیمارستان منتقل شد.

وی افزود: این مصدوم دقایقی بعد از رسیدن به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

آهمند اضافه کرد: علت اصلی این حادثه توسط نیروی انتظامی و سایر ارگان‌های مرتبط در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز
  • آتش سوزی آپارتمان ۳ طبقه در خیابان گلزاری قم
  • شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • واژگونی پراید در آزادراه قزوین- تهران ۳ فوتی برجای گذاشت
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • سانحه رانندگی در میاندوآب ۲ مصدوم داشت
  • توضیحات جدید و جالب سردار حاجی‌زاده از حمله نظامی به اسرائیل + فیلم | سپاه چند درصد تجهیزات تدارک دیده شده را استفاده کرد؟
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت