Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمان خیری نوازنده نی و از مدرسان باسابقه موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر با گروه‌های مختلف و شناخته‌شده‌ای در حوزه‌های مختلف پرداخته در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شرایط فعلی توجه مخاطبان به شنیدن موسیقی‌های جدی و اثرات آن بر نسل کودک و نوجوان گفت: به اعتقاد من آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، توجه به مسائل آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این چارچوب شناخت مفاهیم اولیه موسیقی، موسیقی ملی، موسیقی خوب و یا موسیقی بد و تاثیرات شنیداری درست؛ طرح و گنجاندن سرفصل و متون شناختی موسیقی در کتب پایه‌های ابتدایی نکته مهمی است که باید روی آن متمرکز شد.

وی افزود: به طور حتم برای توسعه فرهنگ شنیدن موسیقی جدی باید در کتب تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبستان و پایه‌های آن مفاهیم و متون مرتبط با موسیقی ملی و موسیقی خوب طراحی و گنجانده شود. زیرا من فکر می‌کنم دانش اموز ما باید بداند موسیقی چیست و با تعاریف آن آشنا شود. در این راه کمیسیون‌های تخصصی تالیف و برنامه‌ریزی و نظارت محتوا در آموزش و پرورش و همچنین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید دست به کار شده تا این تاخیر جبران شود.

این موسیقیدان افزود: ما در علوم کتاب اول دبستان در خصوص تغذیه و خوراکی خوب و مفید و نوع مضر آن فصلی داریم اما با کمال تعجب درباره هنر و موسیقی که غذای روح و موجب شادابی و سلامت نسل جوان است چیزی وجود ندارد. از سوی دیگر اغلب مردم فکر می‌کنند وقتی با کلیت موسیقی روبه‌رو هستند می‌شود هرچه به اسم موسیقی در اختیارشان قرار گرفت را شنید و خوب و مفید تلقی کرد؛ در صورتی که چنین نیست و پرداختن به هرنوع آن می‌تواند مضر و مخرب هم باشد.

این پژوهشگر موسیقی گفت: همه کشورها موسیقی ملی و کلاسیک خود را پاس می‌دارند اما فرزندان ما حتی با مفهوم ملی و دیگر آن بیگانه هستند طبیعی است حالا موسیقی ضعیف و غیر استاندارد وارد حریم و زندگی افراد و جامعه شود.

این نوازنده و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه توجه به موسیقی خوب می‌تواند اندیشه ما را قدرتمندتر کرده و در نقطه مقابل آن با بی‌توجهی، ما در انزوا ببرد اظهار کرد: موسیقی ملی عامل وحدت ملی است، ما برای جامعه متعالی موسیقی متعالی می‌خواهیم، اگر حالا بکوشیم سی سال دیگر در نسل دیگر برداشت می‌کنیم. شرایطی که به اعتقاد من دیر شده و آنان که مسولیت طرح متون درسی را برای آموزش و پرورش دارند باید سریع‌تر بکوشند تا در این زمینه شاهد اتفاقات موثری باشیم، در غیر این صورت همه ما باید به نسل‌ها پاسخگو باشیم.

خیری در پایان گفت: کانون پرورش کودکان و نوجوانان سال‌ها قبل در این مهم کوشید و تولیداتی داشت. همینطور افرادی متخصص برای این امور در گروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی وجود دارند که این تحول در کتاب درسی و رفع نقص می‌تواند هرچه سریع‌تر انجام شود؛ چارچوبی که می‌تواند هم اشاعه گر شنیدن موسیقی و برون رفت از بحرانی باشد که موسیقی ما را تهدید می‌کند.

کد خبر 5522726 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: زمان خیری موسیقی ایرانی وزارت آموزش و پرورش هنرستان موسیقی پسران هنرستان موسیقی دختران تئاتر ایران فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر حوزه هنری جشنواره فیلم شهر خانه هنرمندان ایران تماشاخانه شهرزاد موسیقی ایرانی تئاتر شهر بازیگر تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی فیلم بدون قرار قبلی نقاشی موسیقی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این تعداد به ۱۲ هزار و ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سیدامیر شوشتری درجمع خبرنگاران به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، ضمن تشکر از تلاش‌های معلمین و اهمیت به وضعیت معیشت و حقوق معلمین اظهار داشت: آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین دستگاه، با 100 هزار همکار فرهنگی و یک میلیون و 500 دانش آموز مشغول فعالیت است.

وی افزود: در آزمون‌های استخدامی مختلفی که برگزار شد برای سال تحصیلی آینده 10 هزار و 208 معلم جدید در استان خراسان رضوی جذب آموزش و پرورش می‌شوند. با استفاده از معلمان قراردادی نیز این تعداد به 12 هزار و 689 نفر افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: 20 هزار نفر بازمانده از تحصیل در این استان طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش اعلام شده و این در حالی است که 5 هزار نفر از بازماندگان تحصیل برای سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار مجدد آورده شده‌اند.

شوشتری اضافه کرد: 90 درصد از دانش‌آموزان اتباع در خراسان رضوی افغانستانی هستند و اتباع عراق و سوریه در رتبه‌های بعدی قرار دارند، همچنین شمار دانش‌آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی 70 هزار نفر است و علاوه بر این 3 هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • وجود ۲ معلم نمونه کشوری در گلستان
  • روایت معلمی با عشق و ایثار فراوان
  • تغییر زمان برگزاری یک آزمون استخدامی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش