Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@12:33:32 GMT

روایت زندانی افغانستانی از گوانتانامو

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۰۷۸۵

روایت زندانی افغانستانی از گوانتانامو

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «اسدالله هارون گل» یکی از دو شهروند افغانستانی است که 5 روز پیش از زندان گوانتانامو آزاد شد.

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان روز شنبه گذشته با اعلام خبر آزادی هارون از زندان گوانتانامو، گفت که وی پس از تعامل و گفت‌وگو  طالبان با آمریکا، آزاد شده است.

به‌گفته‌ مجاهد، دولت قطر زمینه‌ این تعامل را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین تأکید کرد که تلاش‌ها برای آزادی سایر زندانیان افغان که در خارج از کشور زندانی هستند، ادامه دارد.

«اسدالله هارون» اما در گفت‌وگو با یک رسانه افغانستانی به ابعاد جدیدی از شرایط و وضعیت خود در زندان گوانتانامو پرداخت. وی گفت که بدون هیچ اتهامی 15 سال در گوانتانامو زندانی بوده و در این مدت از سوی نظامیان آمریکا مورد شکنجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

درخواست سازمان ملل برای کمک ۱۱۰میلیون‌دلاری به زلزله‌‎زدگان افغانستان

این زندانی پیشین گوانتانامو در گفت‌وگو با طلوع نیوز افزود: «به دلیل شکنجه‌های پیاپی در حال حاضر از نظر روحی دچار بیماری شدم.»

اسدالله هارون، چهل و یک ساله، پانزده سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۷ از سوی نیروهای آمریکایی در ولایت ننگرهار بازداشت شد و به زندان گوانتانامو فرستاده شد. وی که پس از آزادی از زندان به کابل آمده و در این شهر به سر می‌برد، گفت که در طول پانزده سال زندان بیش از ۹۰۰ نامه برای پیدا کردن وکیل مدافع نوشته است.

وی اظهار داشت: «گوانتانامو یک اردوگاه نظامی بود؛ ما هیچ نوع حقوق قانونی نداشتیم و من 10 سال وکیل مدافع نداشتم.»

هارون که دانش آموخته دانشکده اقتصاد کابل است، افزود: «10 سال از عمر من به هدر رفته، اما هیچگاه نفهمیدم به چه جرمی از سوی آمریکا در زندان هستم.»

نیروهای آمریکایی از وی به‌عنوان فرمانده شبه نظامیان افراطی و «پیک القاعده» یاد کرده بودند که در ابتدا به‌عنوان «مظنون خطرناک تروریسم» معرفی شده بود.

بر اساس گزارش‌ها تنها یک شهروند افغانستانی دیگر در حال حاضر در گوانتانامو زندانی است.

پیش از این روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تصاویری مخفی و تاکنون منتشر نشده را از اولین زندانیان گوانتانامو منتشر کرد.

به‌رغم تلاش ۲۰ ساله ارتش آمریکا برای ممانعت از درز اطلاعات و تصاویر زندان ایالات متحده در خلیج گوانتانامو، مجموعه‌ای از عکس‌های مخفی و تاکنون منتشر نشده از اولین زندانیان این زندان چندی پیش منتشر شد.

این عکس‌ها که روز یکشنبه گذشته توسط روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر شد، مردانی در غل و زنجیر و با چشم‌بند و گوش‌گیر را هنگام ورود به این زندان بحث‌برانگیز در سال ۲۰۰۲ نشان می‌دهد(بیشتر بخوانید).

انتقاد تند نمایندگان مجلس سنای آمریکا از آزادی یک عضو طالبان از گوانتانامو

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا ضمن انتقاد از آزادی یک عضو طالبان از گوانتانامو اعلام کردند که به دنبال معرفی لایحه‌ای برای جلوگیری از انتقال زندانیان به افغانستان هستند.

این اعضای سنا آزادی اسدالله هارون گل را غیرمسئولانه عنوان کردند.

سناتور جیم ریچ، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به گزارش سازمان ملل با بیان اینکه طالبان با القاعده  رابطه دارد، مدعی شد که این گروه تمایلی به کنترل تروریسم در داخل مرزهای افغانستان ندارد.

وی تاکید کرد: لایحه ای از سوی نمایندگان جمهوری خواه برای ممانعت از آزادی زندانیان گوانتانامو و انتقال این افراد به افغانستان را به مجلس سنا ارائه خواهند داد.

در همین حال سناتور مارکو روبیو، عضو کمیته اداره اطلاعات سنای آمریکا آزادی اسدالله هارون را غیرمسئولانه دانسته و گفته است که مشخص نیست این زندانی طالبان مجدد به میدان نبرد بازگشته و علیه آمریکا وارد جنگ شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1145995 برچسب‌ها افغانستان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: افغانستان زندان گوانتانامو اسدالله هارون سنای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۰۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی بانوی زندانی پس از ۶ سال حبس در البرز

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت یک خیر نیکوکار و استاد دانشگاه در اقدامی خداپسندانه، مادری پس از تحمل ۶ سال حبس از زندان آزاد شد و به آغوش گرم خانواده بازگشت.

این خیر با پرداخت بدهی ۸۴۰ میلیون ریالی بانوی مذکور، مقدمات آزادی این زندانی را فراهم کرد تا وی بتواند طعم شیرین آزادی را بچشد.

سید جواد تهامی، رئیس ندامتگاه فردیس گفت: کمک به آزادی زندانیان یک حرکت معنوی و ماندگار نزد خداوند متعال است که با این اقدام نیک خانواده‌ای از گرفتاری و مشکلات رها می‌شود.

کد خبر 6091386

دیگر خبرها

  • آزادی معلم زندانی با همت نیکوکاران شاهرودی در روز معلم
  • خیران برای آزادی ۲۴۷ زندانی جرائم غیر عمد در کرمان پیش قدم شوند
  • بحران آزادی بیان به روایت کاریکاتوریست اردنی
  • عفو بیش از ۱۴۵۰۰۰ زندانی در سال گذشته
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • بهره‌مندی ۱۴۵ هزارو ۸۰۷ زندانی از عفو و نهادهای ارفاقی در سال ۱۴۰۲
  • عفو ۱۴۵ هزارو ۸۰۷ زندانی در سال گذشته
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • آزادی بانوی زندانی پس از ۶ سال حبس در البرز