Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از انستیتو پاستور ایران، آمیتیس رمضانی افزود: با توجه به ظهور واریانت­‌های جدید واکسن گریز و وجود شواهدی مبنی بر افت تدریجی سطح ایمنی حاصل از واکسیناسیون کووید۱۹، تزریق دز یادآور بعد از چند ماه، به ویژه برای واکسن­‌های مبتنی بر پلتفرم ویروس غیرفعال، حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده که واکسن‌­های کووید-۱۹ با پلتفرم پروتئینی تولید شده در انستیتو پاستور ایران، می­‌توانند نقش مهمی در ادامه برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرگروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: تحقیقات نشان داده  که تزریق واکسن‌های مربوط به دو پلتفرم متفاوت، باعث ایجاد ایمنی موثرتر و پایدارتر برعلیه ویروس عامل کووید-۱۹ می‌شود و با توجه به اهمیت انتخاب واکسن بی‌خطر با کارایی بالا به عنوان دز یادآور، در هفته جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکیه بر شواهد حاصل از مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شده، واکسن پاستوکووک را علاوه بر  پاستوکووک-پلاس به عنوان دز یادآور سایر واکسن­‌های مورد استفاده در کشور تایید کرد.

رمضانی ادامه داد: در مطالعه‌­ای که در چند ماه گذشته با نظارت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شد، بی­‌خطری و ایمنی‌­زایی دز یادآور واکسن­‌های سینوفارم و پاستوکووک در افراد دریافت کننده ۲ دز اولیه از واکسن سینوفارم با یکدیگر مقایسه شدند. در این مطالعه، میزان افزایش آنتی ­بادی­ در گروه دریافت کننده دز یادآور پاستوکووک به طور معناداری بیشتر از گروه دریافت کننده دز یادآور سینوفارم بود؛ به گونه­‌ای که میانگین آنتی بادی ضد پروتئین اسپایک ویروس متعاقب دریافت دز یادآور پاستوکووک، بیش از ۲۰ برابر دریافت کنندگان دز یادآور سینوفارم افزایش نشان داد.

وی تصریح کرد: در این مطالعه، درصد سروکانورژن (افزایش ۴ برابری آنتی­بادی نسبت به مقدار پایه) آنتی ­بادی ضد اسپایک در گیرندگان دز یادآور پاستوکووک هم بیش از سه برابر گروه دریافت کننده واکسن سینوفارم به عنوان دز یادآور بود. درصد سروکانورژن آنتی­بادی ﺧﻨﺜﯽ­ﮐﻨﻨﺪه (نوترالیزان) نیز در گیرندگان دز یادآور پاستوکووک به طور معناداری بیشتر از دریافت ­کنندگان دز یادآور سینوفارم بود.

رمضانی تاکید کرد: در یک مطالعه دیگر انجام شده در انستیتو پاستور ایران بر روی داوطلبین گیرنده دو دز اولیه واکسن آسترازنکا نیز نشان داده شد که میزان افزایش تیتر آنتی بادی ضد اسپایک درگروه دریافت کننده واکسن کووید-۱۹ تولیدی انستیتو پاستور ایران بیش از دو برابر گروه دریافت کننده واکسن آسترازنکا بوده است.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، نتایج ارزیابی پایداری ایمنی حاصل از واکسن‌های پاستوکووک و پاستوکووک پلاس در افرادی که سه دز از این واکسن­‌ها را دریافت کرده بودند، نشان داده که ۶ ماه بعد از تزریق دز سوم، کماکان پاسخ ایمنی قابل قبولی در افراد دریافت کننده حفظ شده است.

رمضانی افزود: این مطالعات نشان داده که کارایی واکسن­ های کووید-۱۹ تولیدی مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا به عنوان دز یادآور در تحریک سیستم ایمنی به صورت معناداری، بالاتر از دزهای یادآوری نظیر سینوفارم و آسترازنکا بوده است. در این مطالعات مشخص شد که کارایی دز یادآور واکسن­‌های پاستوکووک و پاستوکووک-پلاس، مشابه یکدیگر بوده و عوارض جانبی خاصی نیز متعاقب تزریق آن­ها گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج فوق و نتایج مطالعات مشابه در کوبا، مجوز مصرف واکسن پاستوکووک به عنوان دز یادآور همه واکسن‌­های مورد استفاده در کشور به دانشگاه‌­های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد و با در دسترس بودن این واکسن در سراسر کشور، هموطنان می‌توانند از هفته جاری واکسنی با کارایی مناسب و بی خطر را به عنوان دز یادآور تزریق کنند، با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و توأم شدن احتمال همه‌گیری سایر بیماری های ویروسی، تزریق دز یادآور از سنین ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود.

به گزارش ایرنا، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۲۹۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۵۹ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۱۵۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۴۱۱ دُز رسید.

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت ویروس کرونا واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت انستیتو پاستور ایران دز یادآور پاستوکووک عنوان دز یادآور گروه دریافت کننده نشان داده آنتی بادی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر صدور مجوزهای نظام مهندسی گفت: در ۵ سال گذشته حدود ۳۰ درصد کل درخواست مجوزها به بحث حرایم و فواصل بهداشتی رد شده است.

زمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت بازنگری فواصل بهداشتی در حوزه کشاورزی و دامداری افزود: با عنایت به مطالبات مردمی که طی این سال‌ها داشته‌ایم، تقاضای رو به رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، وجود واحدهای فعال که دارای سابقه تولید هستند و بدون مجوز، تولید می‌کنند و مهم‌تر از همه با عنایت به این که بعد از یک دهه از آخرین ابلاغیه مربوط به فواصل بهداشتی گذشته، ضروری است که برای افزایش تولید، بازنگری در فواصل و حرایم بهداشتی، که اماکن دامی با یکدیگر دارند، انجام شود.

وی تصریح کرد: بعد از آخرین ابلاغیه که در خصوص فواصل بهداشتی داشته‌ایم، هم اکنون با وجود افزایش تکنولوژی و افزایش سطح بهداشت، مسئولان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی نیز احتمالاً راغب هستند که این فواصل را به نفع تولیدکننده کاهش دهند.

زمانی در ادامه تاکید کرد: ما نیز به عنوان متصدی بخش صدور مجوز و تسهیل در بخش صدور مجوز، ضروری است که فاصله بین واحدهای تولیدی را کم کنیم. به همین منظور باید اجرای این روند را به عوامل دیگری محول کنیم، از جمله استفاده از موازین بهداشتی، فنی و تکنولوژی‌های جدید و نیروهای انسانی که دامپزشک‌ها هستند در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و مسئولان فنی بهداشتی که ما در مزارع تولیدی داریم، همه باید دست به دست هم بدهند و بتوانند بهره برداران، متقاضیان طعم شیرین این تعدیل و کاهش فواصل را بچشند و مهم‌تر از همه ما بتوانیم این تغییر را حداقل بر روی سفره‌های مردم بیشتر حس کنیم، چون مطمئناً این تغییر منجر به افزایش تولید خواهد شد.

‌بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، این فاصله‌ها با هدف جذب سرمایه در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از منابع تولیدی بخش کشاورزی، تعدیل می‌شود.

فواصل بهداشتی متراژ معینی بین واحدهای تولید محصولات کشاورزی است که گرفتن مجوز را برای برخی‌ها سخت‌تر کرده است.

دستورالعمل مربوط به این فواصل نخستین بار در سال ۱۳۵۰ تدوین شد، اما بازنگری آن اجرایی نشد.

کد خبر 6096815

دیگر خبرها

  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • جزیره هرمز پیشتاز در صدور مجوز الکترونیکی/اعلام آخرین مهلت دریافت مجوز‌های الکترونیکی صنفی
  • با چند کلیک مجوز بگیرید | چگونه در کمترین زمان پروانه کسب بگیریم؟
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • صدور مجوز فنس کشی زمین های کشاورزی فیروزکوه