Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم شریفی: رهبر معظم انقلاب با حکمت و درایت بالای خویش بر اهمیت جهاد تبیین به ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی تأکید کرده‌اند چرا که از جمله مهم‌ترین الزامات موفقیت در جنگ ترکیبی، همین جهاد تبیین در فضای مجازی است.

با حجت‌الاسلام «محمد تجری» یکی از روحانیان گلستانی که در فضای مجازی به جهاد تبیین و تبلیغ دین اسلام پرداخته است، به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* چند سال است که به کار تبلیغ مشغول هستید و از چه زمان و به چه دلیلی کار تبلیغ در فضای مجازی را آغاز کردید؟

پس از اتمام سطوح عالی، در سال ۱۳۸۷، جهت نشر معارف اهل بیت (ع) جذب نهاد نمایندگی ولی فقیه در نیروی انتظامی شدم و توفیق ۱۴ سال خدمت در این نهاد انقلابی را دارم و هم اکنون به عنوان معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی انتظامی استان گلستان در حال خدمت به نظام مقدس اسلامی هستم. علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، عضو بنیاد ملی نخبگان کشور هم هستم.

مدت ۲۰ سال در فضای حقیقی سابقه تبلیغ دارم. پس از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری مبنی بر حضور افسران جنگ نرم در فضای مجازی، تصمیم گرفتم فعالیت تبلیغی‌ام را به سمت فضای مجازی ببرم و مدت یک سال است صفحه اینستاگرامی راه اندازی کرده‌ام که هم اکنون بیش از هفت هزار دنبال کننده دارم و هر هفته با تولید محتوایی با موضوعیت روانشناسی خانواده، سبک زندگی اسلامی، آسیب‌های اجتماعی و … فعالیت فرهنگی و اجتماعی می‌کنم.

* برای حضور در این فضا برخی نگرانی دارند. تهدیدات و فرصت‌های فضای مجازی چیست؟

به صورت طبیعی فضای مجازی به جهت اینکه امکان کامل کنترل و هدایت آن متناسب با سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع وجود ندارد، مخاطرات و تهدیداتی را متوجه جوامع و کشورها می‌کند.

ایجاد تغییر در حوزه فرهنگی و سبک زندگی، تخریب شخصیت‌های معروف و تأثیرگذار، ایجاد مخاطرات امنیتی، به خطر افتادن حریم خصوصی و حقوق افراد جامعه و جابجایی واقعیت‌ها چند نمونه از این تهدیدات است.

در فضای مجازی در هر دقیقه هزاران فیلم و عکس و مطلب غیر اخلاقی آپلود می‌شود و به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر شبکه‌های اجتماعی هم با انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی در این قضیه سهیم بوده و گویی فرهنگی را به ویژه در بین زنان ابداع کردند که با تحریک حس حسادت زنانگی و اینکه چه کسی برتر و زیباتر است آنها را متقاعد کرده که با انواع و اقسام آرایش و بدون حجاب عکس تهیه کرده و به نمایش عموم بگذارند.

تمسخر احکام الهی به ویژه پیرامون قضایای محرم و نامحرم از سوی دشمن شدیداً پیگیری می‌شود و با رویه طنز و کاریکاتور به توجیه و بی اهمیت بودن آنها در عصر جدید و فضای ارتباطات می‌پردازند.

خلاصه کلام آنکه دشمن در این فضای تاریک و بی انتها جولان می‌دهد و متأسفانه موفق عمل می‌کند حال آنکه جبهه خودی هنوز از ایجاد یک سپاه قدرتمند مجازی برای مقابله با آن بی نصیب است و دلخوش به پاسخ‌های ضعیف برخی از افراد ولایتمدار هستیم.

از فرصت‌های فضای مجازی این است که فضایی بدون مرز است، ملت‌ها را به هم نزدیک کرده و مردم نیز دوست دارند که با افراد سایر ملل ارتباط برقرار کنند.

*فضای مجازی چه تهدیداتی برای کودکان دارد؟

به دلیل عدم آشنایی مناسب خانواده‌ها با فضای مجازی و در برابر آن استفاده روزمره نوجوانان، جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی‌های سنی و شخصیتی و کنجکاوی‌های خود متأثر از فضاهای ناسالم آن شوند.

از جهت اجتماعی نیز افراد را از یکدیگر دور کرده و به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می‌کنند که باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می‌شود

*نظر شما در مورد راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

در حقیقت فضای مجازی باید بتواند نیازهای واقعی و مشروع مردم را در بستری پرسرعت، امن، و برخوردار از بالاترین حد سلامت فراهم کند و زمینه ارتباط کاربران ایرانی با یکدیگر را در بستر داخلی و ارتباط با خارج از کشور را از بستر بین‌الملل مهیا کند.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دارای مزایای مختلف است که این مزایا بر هیچ فرد آگاهی پوشیده نیست. متأسفانه فعالیت چهره‌های شاخص مذهبی و فرهنگی در این حوزه بسیار ضعیف بوده و این را می‌طلبد که متولیان امر نسبت به ساماندهی و تقویت این موضوع اقدام کنند

*فعالیت چهره‌های مذهبی را در فضای مجازی چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین و توجه ویژه به فضای مجازی به نظر بنده متأسفانه فعالیت چهره‌های شاخص مذهبی و فرهنگی در این حوزه بسیار ضعیف بوده و این را می‌طلبد که متولیان امر نسبت به ساماندهی و تقویت این موضوع اقدام کنند.

*نقش والدین در کاهش آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی می‌توان مجموعه‌ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت، را تنظیم کرد.

باید کودکان را نسبت به این مساله آگاه کرد که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوماً همان افرادی نیستند که بیان می‌کنند. به عنوان مثال فرد بی سواد می‌تواند خود را تحصیل کرده توصیف کند.

محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی همگانی به آنها، اقدام دیگری است که باید به کودکان در زمان استفاده از اینترنت آموزش داده شود.

*برای تبلیغ در فضای مجازی با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

تبلیغ تأثیر گذار و مؤثر نیازمند دنبال کننده و بالا بردن بازدیدکنندگان از صفحه تبلیغی است که این خود نیازمند تجهیزات سخت افزاری با کیفیت و مناسب و همچنین تخصص در زمینه تولید محتوای با کیفیت و در یک کلام بلاگری است که نیازمند صرف زمان و نیروی متخصص بوده و از چالش‌های بزرگ بنده در این مسیر بوده و هست.

*بهترین راهکار برای استفاده بهینه از فضای مجازی چیست؟

بهترین راه برای بهره‌مندی از فضای مجازی، شناخت ابعاد مختلف آن به ویژه فرصت‌ها و تهدیدات و دسته بندی کردن این فضا بر اساس مخاطبین است. ضرورت دارد در برابر تمامی فناوری‌های نوین از جمله فضای مجازی و تهدیدهای آن خود را واکسینه کنیم و این مهم نیازمند افزایش شناخت، سواد رسانه‌ای، برنامه‌ریزی راهبردی و درک درست فرصت‌ها و تهدیدات این عرصه است

*تفاوت و شباهت کار یک روحانی در فضای مجازی با حقیقی را توضیح دهید؟

فضای تبلیغی و مخاطبین در فضای حقیقی با مجازی بسیار متفاوت است. در فضای حقیقی مخاطبین اغلب افراد متدین، مذهبی و اهالی مساجد بوده و عموماً در مکان مساجد، هیأت و محافل مذهبی خلاصه می‌شود که همگی افراد آمادگی لازم را برای پذیرش مفاهیم دینی و مذهبی دارند.

ولی در مقابل در فضای مجازی مبلغ با انواع شخصیت‌ها در تعامل بوده و تولید محتوا باید با ظرافت و کارشناسی بیشتری باشد که این موضوع می‌طلبد که فعالان در این حوزه تحقیق و مطالعه بالایی داشته باشند.

*برای بهبود فضای مجازی در کشور چه اقداماتی می‌توان انجام دهند؟

دولت می‌تواند با تعیین بودجه‌ای مدیریت را به نخبگان حوزه بسپارد و علما و بزرگان به شبهات پاسخ داده و تولید محتوا داشته باشند تا میدان مبارزه از نیروهای خودی و ارزشی خالی نباشد.

متأسفانه برخی از علما که دارای قدرت پاسخگویی و تبیین مسائل مختلف دینی را دارند از رسانه گریزان بوده و خود را در درس و مباحثه علمی با طلاب منحصر می‌کنند که این روش و منش پذیرفته نیست.

حوزه‌های سراسر کشور نیز در کنار دروس معمول حوزه به تربیت علاقمندان این فضا بپردازند و یک شبکه و جریان همسان و انقلابی را در کشور پوشش دهند و فرصت را از دست دشمن گرفته و فضای مجازی را تهدیدی برای رسوایی دشمنان کنند.

*اعتیاد به فضای مجازی چیست و برای مقابله با آنچه باید کرد؟

اعتیاد به اینترنت مقوله‌ای است که به صورت جدی به عنوان یک معضل اجتماعی توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. این اعتیاد عبارت است از حالتی که ناشی از استفاده مداوم کاربر از اینترنت است که به تدریج موجب وابستگی روانی وی بدان می‌شود، تا آن‌جا که فرد به رغم نداشتن نیاز ضروری به اینترنت، در صورت عدم دسترسی به آن دچار عوارضی از قبیل افسردگی و بدخلقی می‌شود.

لذا به مبلغان و کاربران اینترنت به ویژه شبکه‌های اجتماعی مجازی پیشنهاد می‌شود برای رهایی از این چالش، فعالیت خود در اینترنت را طبق برنامه‌ای محدود به ساعاتی مشخص کنند.

کد خبر 5525846

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری علی آبادکتول مبلغان دینی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان تبلیغ دینی بوشهر خطبه های نماز جمعه قوه قضاییه شیراز ویروس کرونا مواد مخدر مشهد خراسان رضوی ایلام سنندج کرمانشاه بیرجند اردبیل آمار کرونا فضای مجازی چیست فضای مجازی جهاد تبیین فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند

ایسنا/قزوین منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن علیه مردم کشورمان گفت: اشکال نه از مردم بلکه از عدم مسئولیت‌پذیری در جهاد تبیین است.

سالار آبنوش سه‌شنبه شب ۱۱ اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت هفته شوراها در صحن شورای شهر قزوین حضور یافت و ضمن تبریک این روز به اعضای شورای شهر قزوین، اظهار کرد: این نشانه عظمت جمهوری اسلامی است که قدرت را از تک‌نظری و تک‌قطبی زمان طاغوت نجات داد و امروز شوراها و پارلمان‌های مردمی تصمیم‌گیر مردم هستند.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اینکه با گرایش، سلایق و اندیشه‌های متفاوت در شوراها برای اقشار مردم تصمیم‌گیری می‌شود از برکات جمهوری اسلامی است که این موهبت باید برای نسل جوان تبیین شود.

وی اراده خداوند را در مسیر رشد جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت مؤثر دانست و ضمن یادآوری تصمیم‌گیری‌های اثرگذار و مهم شورای شهر قزوین در ادوار گذشته ازجمله ساخت سریال شوق پرواز در حوزه فرهنگی و ساخت نخستین پل‌های مهم شهر قزوین با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در گذشته، نتایج کار گروهی، وحدت در بین مدیران و مسئولان را متذکر شد.

وی در حوزه کار فرهنگی با اشاره به نمونه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سازمان تبلیغات اسلامی که تحت عنوان طرحی به نام «دختران حاج قاسم» برگزار شده است، بیان کرد: امروز مهمترین مسئله، پاسخ به شبهات نسل جوان است و لازم است برای این مهم نیز به تأسی از گذشته همان انسجام و وحدت بین همه دستگاه‌ها و متولیان امر ایجاد شود تا در استان شاهد شکوفایی فرهنگی باشیم.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن علیه مردم کشورمان گفت: افکار عمومی مردم کشور پذیرنده حقیقت است و اگر در بزنگاه‌ها شاهد برخی رفتارهای ناخوشایند هستیم، به این معنی است که تبیین و عملیات فرهنگی مناسبی صورت نگرفته است چراکه اگر این تبیین صورت بگیرد متوجه می‌شویم اشکال نه از مردم بلکه از عدم مسئولیت‌پذیری در جهاد تبیین است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم تبعیت و الگوبرداری از شهید مطهری در جهاد تبیین
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر